Erityiskasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00EE42-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 0.5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
- Opettajat
- Olli Rissanen
- Ryhmät
-
KHSA24SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
- Opintojakso
- KH00EE42
Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 37 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 03.09.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Aloitus: Erityiskasvatus KH00EE42-3005 |
SA412
Teorialuokka
|
Ke 10.09.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus KH00EE42-3005 |
SA412
Teorialuokka
|
Ke 17.09.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus KH00EE42-3005 |
SA412
Teorialuokka
|
Ke 24.09.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus KH00EE42-3005 |
SA412
Teorialuokka
|
To 25.09.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus KH00EE42-3005 |
SA412
Teorialuokka
|
Ke 01.10.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Erityiskasvatus KH00EE42-3005 |
SA412
Teorialuokka
|
To 02.10.2025 klo 12:30 - 15:15 (2 t 45 min) |
Erityiskasvatus KH00EE42-3005 |
SA412
Teorialuokka
|
Ti 07.10.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus KH00EE42-3005 |
SA412
Teorialuokka
|
Ti 14.10.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus KH00EE42-3005 |
SA412
Teorialuokka
|
Ke 15.10.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus KH00EE42-3005 |
SA412
Teorialuokka
|
Ke 05.11.2025 klo 08:30 - 15:30 (7 t 0 min) |
Lopetus: Erityiskasvatus KH00EE42-3005 |
SA412
Teorialuokka
|
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä, periaatteita ja ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Learn-alustan materiaali
TAVALLISEN ERITYINEN LAPSI
Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä
Paula Määttä; Anja Rantala 2022.
ERITYISPEDAGOGIIKKA JA KOULUIKÄ
Takala, Marjatta, toimittaja, kirjoittaja ; Kontu, Elina, kirjoittaja ; Pirttimaa, Raija, kirjoittaja ; Hausstätter, Rune Sarromaa, kirjoittaja ; Kjäldman, Ismo-Olav, kirjoittaja Gaudeamus [2016]
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Lähiopetus ja 56 h
Itsenäinen opiskelu:
Jos sinulla on opintojakson osaamistavoitteiden mukaista EQF6 -tasoista osaamista, voit hakea niiden osalta osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi jakaantuu työjärjestyksen mukaiseen lähiopetukseen ja itsenäiseen tiedonhankintaan.
Opintojakso sisältää menetelmäharjoituksia ja mallintamista.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.
Työelämävierailijat.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilölliset ja erityiset tarpeet
Erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä varhaiskasvatuksesta perusopetukseen
Erityiskasvatuksen peruskäsitteet ja varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytänteitä
Perhelähtöisyys erityiskasvatuksessa ja käytännöissä
Erityiskasvatuksen työmenetelmät
Kontaktiopetuksen tehtävät
Oppimistehtävä: Erityiskasvatuksessa hyödynnettävät työmenetelmät
Oppimistehtävä: Tuen tarpeen syyt
Verkkotentti
Kansainvälinen yhteistyö
Ei kansainvälistä yhteistyötä
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5 op eli 135h opiskelijan työtuntia.
1op / 27h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtävien, harjoitusten ja tentin hyväksytty suorittaminen.
Arvioinnin perusteet:
XAMK;AMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikko /osaamisen alkuvaihe.