Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00EE42-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
TKI-osuus
0.5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettajat
Olli Rissanen
Ryhmät
KHSA24SP
Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opintojakso
KH00EE42

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 37 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 03.09.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Aloitus: Erityiskasvatus KH00EE42-3005
SA412 Teorialuokka
Ke 10.09.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Erityiskasvatus KH00EE42-3005
SA412 Teorialuokka
Ke 17.09.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Erityiskasvatus KH00EE42-3005
SA412 Teorialuokka
Ke 24.09.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Erityiskasvatus KH00EE42-3005
SA412 Teorialuokka
To 25.09.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Erityiskasvatus KH00EE42-3005
SA412 Teorialuokka
Ke 01.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Erityiskasvatus KH00EE42-3005
SA412 Teorialuokka
To 02.10.2025 klo 12:30 - 15:15
(2 t 45 min)
Erityiskasvatus KH00EE42-3005
SA412 Teorialuokka
Ti 07.10.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Erityiskasvatus KH00EE42-3005
SA412 Teorialuokka
Ti 14.10.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Erityiskasvatus KH00EE42-3005
SA412 Teorialuokka
Ke 15.10.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Erityiskasvatus KH00EE42-3005
SA412 Teorialuokka
Ke 05.11.2025 klo 08:30 - 15:30
(7 t 0 min)
Lopetus: Erityiskasvatus KH00EE42-3005
SA412 Teorialuokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä, periaatteita ja ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Learn-alustan materiaali

TAVALLISEN ERITYINEN LAPSI
Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä
Paula Määttä; Anja Rantala 2022.

ERITYISPEDAGOGIIKKA JA KOULUIKÄ
Takala, Marjatta, toimittaja, kirjoittaja ; Kontu, Elina, kirjoittaja ; Pirttimaa, Raija, kirjoittaja ; Hausstätter, Rune Sarromaa, kirjoittaja ; Kjäldman, Ismo-Olav, kirjoittaja Gaudeamus [2016]

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Lähiopetus ja 56 h
Itsenäinen opiskelu:
Jos sinulla on opintojakson osaamistavoitteiden mukaista EQF6 -tasoista osaamista, voit hakea niiden osalta osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi jakaantuu työjärjestyksen mukaiseen lähiopetukseen ja itsenäiseen tiedonhankintaan.
Opintojakso sisältää menetelmäharjoituksia ja mallintamista.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.
Työelämävierailijat.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilölliset ja erityiset tarpeet
Erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä varhaiskasvatuksesta perusopetukseen
Erityiskasvatuksen peruskäsitteet ja varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytänteitä
Perhelähtöisyys erityiskasvatuksessa ja käytännöissä
Erityiskasvatuksen työmenetelmät

Kontaktiopetuksen tehtävät
Oppimistehtävä: Erityiskasvatuksessa hyödynnettävät työmenetelmät
Oppimistehtävä: Tuen tarpeen syyt
Verkkotentti

Kansainvälinen yhteistyö

Ei kansainvälistä yhteistyötä

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5 op eli 135h opiskelijan työtuntia.
1op / 27h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävien, harjoitusten ja tentin hyväksytty suorittaminen.
Arvioinnin perusteet:
XAMK;AMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikko /osaamisen alkuvaihe.

Siirry alkuun