Siirry suoraan sisältöön

Esitys- ja kuvitustekniikat (5 op)

Toteutuksen tunnus: MU00DT22-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 23.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 22

Koulutus

  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus

Opettaja

  • Heli Abdel-Rahman

Vastuuopettaja

Heli Abdel-Rahman

Ryhmät

  • SKKV24SP
    Sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus
  • 14.01.2025 09:00 - 15:00, Esitys- ja kuvitustekniikat MU00DT22-3020
  • 20.01.2025 13:00 - 16:00, Esitys- ja kuvitustekniikat MU00DT22-3020
  • 28.01.2025 09:30 - 13:30, Esitys- ja kuvitustekniikat MU00DT22-3020
  • 10.02.2025 13:00 - 16:00, Esitys- ja kuvitustekniikat MU00DT22-3020
  • 20.02.2025 13:00 - 16:00, Esitys- ja kuvitustekniikat MU00DT22-3020
  • 04.03.2025 09:30 - 12:30, Esitys- ja kuvitustekniikat MU00DT22-3020
  • 24.03.2025 10:00 - 14:00, Esitys- ja kuvitustekniikat MU00DT22-3020
  • 27.03.2025 10:00 - 14:00, Esitys- ja kuvitustekniikat MU00DT22-3020
  • 01.04.2025 10:00 - 14:00, Esitys- ja kuvitustekniikat MU00DT22-3020
  • 08.04.2025 10:00 - 14:00, Esitys- ja kuvitustekniikat MU00DT22-3020
  • 16.04.2025 09:00 - 13:00, Esitys- ja kuvitustekniikat MU00DT22-3020
  • 23.04.2025 09:00 - 13:00, Esitys- ja kuvitustekniikat MU00DT22-3020

Tavoitteet

Yleisesti
Osaat aksonometrian ja deskriptiivisen geometrian perusteet ja yhden pakopisteen perspektiivikuvan piirtämisen kolmesta eri projektiosta.
Osaat piirtää ympyrä-, ellipsi- ja vapaita käyriä perspektiivissä vapaalla kädellä.
Hallitset mittasuhteet perspektiivikuvassa.
Osaat käyttää viivanpaksuutta tehokeinona.
Osaat käyttää esitysteknisiä (apu)keinoja uskottavien esityskuvien toteuttamiseksi vapaalla kädellä.
Osaat yhdistää kuvia ja tekstiä esittelyplansseissa.
Hallitset varjojen ja varjostusten käytön perusteet perspektiivikuvassa.
Osaat piirtää ihmisen (nainen, mies, lapsi) anatomisesti oikein ja tyylitellen.

Sisältö

Yleisesti
Miten teet eurooppalaisen yhden käännön menetelmän?
Kuinka merkitset standardin mukainen mitoituksen?
Kuinka piirrät perspektiivikuvan?
Miten idea visualisoidaan käsin piirtämällä?
Miten toteutat väritettyjä sisä- ja/tai ulkonäkymiä?
Miten esitetään pieni esine aksonometrisenä esityskuvana ja projektioina?
Miten toteutetaan esitysplanssi?

Muodissa ja puvustuksessa erityisesti
Miten esitetään väritettyjä esityskuvia vaatemalleista ihmisen päällä tai erilaisia materiaaleja ja pintamuotoja eri välineillä?

Graafisessa muotoilussa
- Miten kuvitat tekstin ja tarinan pohjalta?
- Miten suunnittelet ja toteutat tarkoituksenmukaisen kuvituksen?
- Kuinka valitset oikean kuvitustekniikan?
- Miten huomioit kohderyhmän kuvitusprosessissa?
- Mitkä ovat julkaisemisen asettamat rajoitukset?
- Miten hallitset kuvitusprosessin?

Puumuotoilussa, sisustusarkkitehtuurissa ja kalustesuunnittelussa
- Miten piirrät perspektiivikuvia ihmisistä, tiloista ja tuotteista.

Opiskelumateriaali

Saatavilla opintojakson Learn alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Xamk tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden suorittaa opintojaan joustavasti eri elämän tilanteita mukaillen. Opiskelijoille on tarjolla kolme oppimisväylää: työviikkopohjainen oppimisväylä, opintoja nopeuttava oppimisväylä sekä työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.

Työviikkopohjainen oppimisväylä lukujärjestyksen mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen työelämälähtöinen harjoitustyö, jossa aito toimeksianto ulkopuoliselta yhteistyöyritykseltä.

Opiskelijan työmäärä

5 op on 135h, josta kontaktiopetuksen osuus on 70h ja itsenäisen työn osuus 65h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla toteutetaan aiheeseen liittyviä oppimistehtäviä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, reflektointi ja vertaisarviointi
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävän arviointi