3D-mallinnus (5op)
Toteutuksen tunnus: GD00FA76-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kulttuurin koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 22
- Koulutus
- Degree Programme in Game Design
Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 52 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 20.01.2026 klo 12:45 - 16:15 (3 t 30 min) |
3D modelling GD00FA76-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ti 27.01.2026 klo 12:45 - 16:15 (3 t 30 min) |
3D modelling GD00FA76-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ti 03.02.2026 klo 12:45 - 16:15 (3 t 30 min) |
3D modelling GD00FA76-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ti 10.02.2026 klo 12:45 - 16:15 (3 t 30 min) |
3D modelling GD00FA76-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ti 17.02.2026 klo 12:45 - 16:15 (3 t 30 min) |
3D modelling GD00FA76-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ti 03.03.2026 klo 12:45 - 16:15 (3 t 30 min) |
3D modelling GD00FA76-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ti 10.03.2026 klo 12:45 - 16:15 (3 t 30 min) |
3D modelling GD00FA76-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ti 17.03.2026 klo 12:45 - 16:15 (3 t 30 min) |
3D modelling GD00FA76-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ti 24.03.2026 klo 12:45 - 16:15 (3 t 30 min) |
3D modelling GD00FA76-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
To 26.03.2026 klo 09:00 - 12:30 (3 t 30 min) |
3D modelling GD00FA76-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ti 31.03.2026 klo 12:45 - 16:15 (3 t 30 min) |
3D modelling GD00FA76-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ti 07.04.2026 klo 12:45 - 16:15 (3 t 30 min) |
3D modelling GD00FA76-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ti 14.04.2026 klo 12:45 - 16:15 (3 t 30 min) |
3D modelling GD00FA76-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ti 21.04.2026 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
3D modelling GD00FA76-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ti 28.04.2026 klo 12:45 - 16:15 (3 t 30 min) |
3D modelling GD00FA76-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Tavoitteet
Perehdyt 3D-mallinnuksen ohjelmistoihin, perusmenetelmiin, terminologiaan ja teoriaan.
Perehdyt teksturoinnin ja materiaalien perusperiaatteisiin.
Ymmärrät topologian merkityksen 3D-malleissa.
Osaat testata 3D-mallejasi pelimoottorissa.
Sisältö
Mitä on 3D-mallinnus ja mitkä ovat 3D-mallinnuksen periaatteet ja terminologia?
Kuinka voit hyödyntää erilaisia tekniikoita ja työmenetelmiä?
Mitkä työkalut ovat tarpeen eri tekniikoille ja milloin niitä käytetään?
Kuinka testata ja esitellä 3D-mallejasi?
Arviointi
Opiskelija osaa
– käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
– hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
– käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
• Complete Blender Creator 3: Learn 3D Modelling for Beginners by Game Dev TV.
Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Kouvolan kampuksella viikoittaisen lukujärjestyksen mukaisesti. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu 15 luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.
Opintojakso sisältää tehtäviä kahden viikon välein.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintopisteen laajuisella opintojaksolla opiskelijan kokonaiskuormitus on enintään noin 135 tuntia, sisältäen opetuksen, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun.
Toteutuksen osien kuvaus
Työpajat ja kontaktiopetus
Opettajajohtoiset demonstraatiot ja lyhyet luennot 3D-mallinnustekniikoista, shadereiden käytöstä, teksturoinnin perusteista sekä kohtauksen tuomisesta Unityyn.
Opiskelijat tekevät ohjattuja harjoituksia opetustilanteissa.
Suorittaminen: läsnäolo ja oppituntien harjoitusten palauttaminen.
Itsenäiset tehtävät
Viikoittaiset mallinnustehtävät topologian, teksturoinnin ja varjostuksen harjoitteluun.
Esimerkkeinä majakan mallintaminen, modulaarisen luolaston rakentaminen ja sarjakuvamaisen pään veistäminen.
Arviointi perustuu harjoitusten ja tehtävien laatuun sekä niiden suorittamiseen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Kurssin suorittaminen edellyttää, että kaikki tuotokset ja kohtaukset palautetaan hyväksytysti.