Siirry suoraan sisältöön

3D-mallinnus (5op)

Toteutuksen tunnus: GD00FA76-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 22
Koulutus
Degree Programme in Game Design
Opettajat
Nicholas Sweetman
Ryhmät
GDKV25SP
Game design, full-time studies
Opintojakso
GD00FA76

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 52 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 20.01.2026 klo 12:45 - 16:15
(3 t 30 min)
3D modelling GD00FA76-3001
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Ti 27.01.2026 klo 12:45 - 16:15
(3 t 30 min)
3D modelling GD00FA76-3001
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Ti 03.02.2026 klo 12:45 - 16:15
(3 t 30 min)
3D modelling GD00FA76-3001
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Ti 10.02.2026 klo 12:45 - 16:15
(3 t 30 min)
3D modelling GD00FA76-3001
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Ti 17.02.2026 klo 12:45 - 16:15
(3 t 30 min)
3D modelling GD00FA76-3001
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Ti 03.03.2026 klo 12:45 - 16:15
(3 t 30 min)
3D modelling GD00FA76-3001
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Ti 10.03.2026 klo 12:45 - 16:15
(3 t 30 min)
3D modelling GD00FA76-3001
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Ti 17.03.2026 klo 12:45 - 16:15
(3 t 30 min)
3D modelling GD00FA76-3001
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Ti 24.03.2026 klo 12:45 - 16:15
(3 t 30 min)
3D modelling GD00FA76-3001
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
To 26.03.2026 klo 09:00 - 12:30
(3 t 30 min)
3D modelling GD00FA76-3001
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Ti 31.03.2026 klo 12:45 - 16:15
(3 t 30 min)
3D modelling GD00FA76-3001
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Ti 07.04.2026 klo 12:45 - 16:15
(3 t 30 min)
3D modelling GD00FA76-3001
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Ti 14.04.2026 klo 12:45 - 16:15
(3 t 30 min)
3D modelling GD00FA76-3001
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Ti 21.04.2026 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
3D modelling GD00FA76-3001
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Ti 28.04.2026 klo 12:45 - 16:15
(3 t 30 min)
3D modelling GD00FA76-3001
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Perehdyt 3D-mallinnuksen ohjelmistoihin, perusmenetelmiin, terminologiaan ja teoriaan.
Perehdyt teksturoinnin ja materiaalien perusperiaatteisiin.
Ymmärrät topologian merkityksen 3D-malleissa.
Osaat testata 3D-mallejasi pelimoottorissa.

Sisältö

Mitä on 3D-mallinnus ja mitkä ovat 3D-mallinnuksen periaatteet ja terminologia?
Kuinka voit hyödyntää erilaisia tekniikoita ja työmenetelmiä?
Mitkä työkalut ovat tarpeen eri tekniikoille ja milloin niitä käytetään?
Kuinka testata ja esitellä 3D-mallejasi?

Arviointi

Opiskelija osaa
– käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
– hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
– käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
• Complete Blender Creator 3: Learn 3D Modelling for Beginners by Game Dev TV.
Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Kouvolan kampuksella viikoittaisen lukujärjestyksen mukaisesti. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu 15 luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.

Opintojakso sisältää tehtäviä kahden viikon välein.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintopisteen laajuisella opintojaksolla opiskelijan kokonaiskuormitus on enintään noin 135 tuntia, sisältäen opetuksen, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun.

Toteutuksen osien kuvaus

Työpajat ja kontaktiopetus
Opettajajohtoiset demonstraatiot ja lyhyet luennot 3D-mallinnustekniikoista, shadereiden käytöstä, teksturoinnin perusteista sekä kohtauksen tuomisesta Unityyn.
Opiskelijat tekevät ohjattuja harjoituksia opetustilanteissa.
Suorittaminen: läsnäolo ja oppituntien harjoitusten palauttaminen.

Itsenäiset tehtävät
Viikoittaiset mallinnustehtävät topologian, teksturoinnin ja varjostuksen harjoitteluun.
Esimerkkeinä majakan mallintaminen, modulaarisen luolaston rakentaminen ja sarjakuvamaisen pään veistäminen.

Arviointi perustuu harjoitusten ja tehtävien laatuun sekä niiden suorittamiseen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Kurssin suorittaminen edellyttää, että kaikki tuotokset ja kohtaukset palautetaan hyväksytysti.

Siirry alkuun