Assessing client-centred interventions (5 cr)
Code: LI00EH62-3005
General information
- Enrollment
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.10.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Department of Social Services and Health Care
- Campus
- Savonlinna Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Physical Education
- Teachers
- Tiina Aho
- Teacher in charge
- Outi Pyöriä
- Groups
-
LISA23KPPhysical Education, full-time studies
- Course
- LI00EH62
Realization has 22 reservations. Total duration of reservations is 88 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 30.09.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA124
Teorialuokka
|
Thu 02.10.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA122
Teorialuokka
|
Tue 07.10.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA124
Teorialuokka
|
Thu 09.10.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA122
Teorialuokka
|
Tue 14.10.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA124
Teorialuokka
|
Thu 16.10.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA122
Teorialuokka
|
Tue 28.10.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA124
Teorialuokka
|
Thu 30.10.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA122
Teorialuokka
|
Tue 04.11.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA418
Byod-/teorialuokka
|
Thu 06.11.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA122
Teorialuokka
|
Tue 11.11.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA150
Savonniemisali
|
Thu 13.11.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA122
Teorialuokka
|
Tue 18.11.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA150
Savonniemisali
|
Thu 20.11.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA122
Teorialuokka
|
Tue 25.11.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA124
Teorialuokka
|
Thu 27.11.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA122
Teorialuokka
|
Tue 02.12.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA124
Teorialuokka
|
Thu 04.12.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA427
Byod-/teorialuokka
|
Tue 09.12.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA124
Teorialuokka
|
Thu 11.12.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA317
Tietokoneluokka
|
Tue 16.12.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA124
Teorialuokka
|
Thu 18.12.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi |
SA122
Teorialuokka
|
Objective
You can assess the effectiveness of training processes with different tools together with clients.
You can design follow-up procedures for the post training process time together with clients.
You can close client relationships in a client-centred way.
You can assess your own trainer activities realistically and find development targets in them.
Content
How and with what tools can you assess the effectiveness of training processes?
How to design follow-up procedures that support permanent lifestyle changes together with clients?
How to close training processes in a client-centred way?
Course material
Opintojaksolla on käytössä laaja teoreettisen viitekehyksen aineistopaketti, joka ilmoitetaan tarkemmin opintojakson orientaatiotunnilla.
Study forms and methods
Opintojakson toteutus muodostuu rinnakkain kulkevista kuudesta (6) toisiaan tukevista prosessista. Opintojakson toteutusaika on tiivis oppimisen sprintti 12 viikkoa. Työskentely pohjautuu viikkokohtaisesti fasilitoituihin monipuolisiin työskentelymuotoihin, jotka ovat mm.: ryhmämuotoisia dialogikohtaamisia kampuksella tai teams:lla (yhteisesti sovittavalla tavalla), itsenäistä työskentelyä oman asiakasintervention parissa, tiimimuotoista lukupiirityöskentelyä, pienryhmämuotoista dialogista työnohjaustyöskentelyä sekä jatkuvaa relfektoivaa työskentelyn dokumentointia.
Opintojakson oppimisen pedagogisen orientaation muodostaa sosiokonstruktivistinen käsitys oppimisesta sekä ammatillisen asiantuntijuuden edelleen rakentumisesta. Opintojakson pedagogisena mallina käytetään integratiivisen pedagogiikan lähtökohtaa, joka ohjaa opintojakson työskentelymuotojen, oppimistehtävien ja arvioinnin muodostumista.
Työskentelymuodot opintojakson aikana lyhyesti:
Työpaja työskentely =>kampuksella tai teams:ssa: opettajan johtamaa, orientoivaa tai fasilitoitua työskentelyä kampuksella / tai yhteisesti sovitusti teams:ssa.
Reflektiopöytä – työskentely=> kulkee interventiotyöskentelyn rinnalla ja tarkoittaa ajoittaista pysähtymistä oman toimijuuden ja interventioprosessin äärelle.
Dialoginen työnohjaustyöskentely => työnohjauksellisten työvälineiden ja menetelmien haltuunottoa pienryhmissä sekä voimaantumista oman asiantuntijuuden kehittymisen äärellä.
Teoreettinen viitekehys työskentely => aineistopakettien kautta toteutuva itsenäinen ja lukupiirimuotoinen työskentely sekä vertaisuuteen pohjautuva sparraus.
Asiakasinterventio-työskentely => itsenäinen elintapavalmennuksen kahdeksan (8) viikkoa kestävä asiakasprosessi, joka toimii opintojakson teoreettisen viitekehyksen kiinnittämis- ja peilipintana sekä opiskelijan asiantuntijuuden sekä ammatillisen identiteetin kehittymisalustana.
Dokumentaatio ja reflektio-työskentely => refrenssiportfolion kokoaminen, joka ilmentää opiskelijan oppimisprosessia ja kokaa yhteen opiskelijan luomaa asiakasinterventioprosessia.
RDI and work-related cooperation
Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja alueellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä usein miten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin konteksteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita.
Opintojaksoon sitoutuu aito asiakastyöskentely, joka läpi leikkaa koko opintojakson toteutusta. Ennen opintojakson alkua jokainen opiskelija suorittaa itsenäisen asiakashankinnan vaiheen. Opintojakson toteutuksesta ja asiakashankinnan ohjeistuksesta pidetään lukukausittainen ryhmäkohtainen info ennen opintojaksoille ilmoittautumisen alkamista edellisen lukukauden aikana. Info tallennetaan Liikunnan koulutuksen info- ja viestintäportaalista löytyvään OVA-kalenteriin.
Timing of exams and assignments
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä.
Student workload
Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka jakaantuu eri työskentelymuotojen välille. Opintojakso on moduloitu yhdeksi 15 opintopisteen toteutukseksi ja opintojakso muodostuu seuraavista opintojaksoista / niiden tavoitteista:
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu 5 op.
Asiakaslähtöisen intervention toteutus 5 op.
Asiakaslähtöisen intervention arviointi 5 op.
Further information
Opintojakson suorittaminen vaatii asiakashankinnan ennen opintojakson alkua. Asiakashankinnan info pidetään ennen opintojaksoille ilmoittautumisen alkua edellisen lukukauden puolivälissä. Info tiedottamisesta vastaa ryhmäkohtainen OVA.
Opintojakson orientaatiotunnit pidetään aina kampuksella, Opiskelijan velvoitteena on osallistua orientaatioon opintojakson sujuvan käynnistämisen varmistamiseksi. Opintojakson toteutus on monisäikeinen kokonaisuus rinnakkaisia prosesseja ja niihin itsenäinen perehtyminen sekä kiinni pääsy ei ole luontevaa sujuvan käynnistymisen takaamiseksi. Orientaatiotunnilla myös päätetään yhteisten kohtaamisten toteutustavoista opiskelijaryhmän käymän yhteiskeskustelun pohjalta.
Edeltävä osaaminen / vaaditut opintosuoritukset ennen opintojaksolle osallistumista:
Vanha opetussuunnitelma LISA24SP saakka:
- Liikunnanohjauksen ja liikuntapalvelujen perusteet 25 op.
- Ihmisen toiminta ja terveysliikunta 20 op.
- Terveellisen elämäntavan ja hyvinvoinnin tukeminen 25 op.
Uusi opetussuunnitelma LISA25KM alkaen:
- Toimiva ja hyvinvoiva ihminen 20 op.
- Liikunnan, urheilun ja projektitoiminnan pedagogiikka 15 op.
- Liikunta yhteiskunnassa 20 op.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson orientaatiotunnilla kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä. Opiskelijan velvoitteena on osallistua orientaatiotunneille, jotta opintojakson tarkemmat ohjeet ja työelämäpedagogiset prosessit ovat selviä heti opintojakson alussa.