Aluksen vakavuus 2 (1 op)
Toteutuksen tunnus: MK00DR21-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 21.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Logistiikan ja merenkulun koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 40
- Koulutus
- Merenkulun koulutus, merikapteeni
- Opettajat
- Alexander Shaub
- Vastuuopettaja
- Alexander Shaub
- Ryhmät
-
MIKT24KAMerenkulun insinööri, päivätoteutus
-
MIKT22SPMerenkulun insinööri, päivätoteutus
- Opintojakso
- MK00DR21
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 30 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 01.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A4006_uusikampus
Yleisopetustila (60p)
|
Ma 08.09.2025 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A5016_uusikampus
Yleisopetustila (60)
|
Ma 15.09.2025 klo 13:45 - 16:45 (3 t 0 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A4006_uusikampus
Yleisopetustila (60p)
|
Ti 16.09.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A3022_uusikampus
Monikäyttötila (30), karttapöydät (15)
|
Ma 22.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A3007_uusikampus
Yleisopetustila (30p)
|
Ti 23.09.2025 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A3022_uusikampus
Monikäyttötila (30), karttapöydät (15)
|
Ke 01.10.2025 klo 11:30 - 14:15 (2 t 45 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
B1003_uusikampus
Debriefing-pienryhmätila (35)
|
Ma 06.10.2025 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A3007_uusikampus
Yleisopetustila (30p)
|
Ti 07.10.2025 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A3018_uusikampus
Tietokoneluokka (30)
|
Ke 08.10.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
NAPA: Aluksen vakavuus 2 MK00DR21-3006 |
A3018_uusikampus
Tietokoneluokka (30)
|
Tavoitteet
Tieto, ymmärrys ja taito:
- vaurioituneen aluksen vakavuusasioiden kontrolloinnista
- vaurioituneen ja vuotavan aluksen vakavuudesta
- vapaan nestepinnan vaikutuksesta ja osastoinnin merkityksestä
- trimmin ja vakavuuden vaikutuksesta alukseen vaurion sattuessa ja niistä aiheutuvista vuotavista osastoista
- torjuntatoimista sekä kelluvuuden ja vakavuuden säilyttämisestä aluksen vaurioituessa
- alusten vakavuutta koskevista IMO:n säännöistä, yleissopimuksista ja suosituksista
Sisältö
- vaurioituneen aluksen vakavuusasioihin liittyvät teoria
- vapaa nestepinta
- vakavuuden ja viippauksen laskeminen vuototilanteen jälkeen
- lisätyn painon ja menetetyn uppouman menetelmät
- karilleajo- ja telakointi laskelmat
- määräykset ja säädökset erityisesti vaurioituneeseen laivaan liittyen
Opiskelumateriaali
Opiskelu- ja apu materiaalit ovat Learnissa.
Xamk kampuksen kirjastossa löytyy kirjat aiheestä:
Jan Babicz "Ship Stability in practice" ja "Ship Design in practice".
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistu työjärjestyksen mukaisesti opetukseen ja harjoitellun.
Luennot luokassa: Tutustumme vaurioitunut laivan vakavuuden ja kelluvuuden perusteet ja vaatimukset, analysoimme erilaisen laivojen tyyppien vakavuuden ja varsinkin vaurioitunut laivan vakavuuden ominaisuuksia.
Tarkka käsittelemme toiminnot laivan kaatumisen ja uppoamisen estämiseksi.
Opiskelemme arvioida hetki, jolloin on poistuttava laivalta.
Harjoittelemme "NAPA Loading computer" ohjelman käyttö vaurioitunut laivan tilanteen arvioinnissa ja tilanteen parantamiseen toimenpiteet valikoinnissa avuksi.
Opintojakson luennon ja harjoittelun osallistuminen on 100% läsnäoloon velvollisuus!
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla ei suoriteta TKI- opintopisteitä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla tulevat: yhden välitentti termistä ja päätytentti opintojakson lopussa.
Sen lisäksi harjoittelun tehtävistä pitää tehdä raportti ja esitys määrätty vaurioitunut laivan vakavuudesta ja toimenpiteestä sen mahdollinen parantamisesta.
Kansainvälinen yhteistyö
Puolalainen laivan suunnittelija Jan Babicz viedää meille luento vaurioitunut laivojen vakavuuden vaatimuksesta ja miten niitä huomioida laivan suunnitellun prosessissa.
Opiskelijan työmäärä
100% kuunnella ja opiskella luokassa, kotona lukea 100% opintomateriaalia, analysoida aluksen ominaisuuksia ja miehistön toiminta vaurion tilanteessa..
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso vaatia 100% läsnäolo oppitunnilla, harjoitustehtävien suorittaminen, tenttien vastaukset ja NAPA harjoittelun 100% osallistuminen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetus prosessissa, harjoituksien suorittaminen. Välitentin ja päätytentin vastaukset.
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja Xamk arviointi kriteerin mukaan.
Esitietovaatimukset
Aluksen vakavuus 1