Siirry suoraan sisältöön

Perheen aktiivinen arki (5 op)

Toteutuksen tunnus: LI00EE67-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liikunnanohjaajakoulutus
Opettajat
Anna-Kaisa Hokkanen
Vastuuopettaja
Outi Pyöriä
Ryhmät
LISA24SP
Liikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus
Opintojakso
LI00EE67

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 46 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 04.09.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Perheen aktiivinen arki ORIENTAATIO
SA424 Teorialuokka
To 11.09.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Perheen aktiivinen arki (IOP)
SA424 Teorialuokka
To 18.09.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Perheen aktiivinen arki LI00EE67-3009
SA424 Teorialuokka
To 25.09.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Perheen aktiivinen arki LI00EE67-3009
SA424 Teorialuokka
To 02.10.2025 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Perheen aktiivinen arki
TEAMS opetustuokiot
To 09.10.2025 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Perheen aktiivinen arki LI00EE67-3009
TEAMS opetustuokiot
To 16.10.2025 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Perheen aktiivinen arki LI00EE67-3009
SA424 Teorialuokka
To 30.10.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Perheen aktiivinen arki LI00EE67-3009
SA424 Teorialuokka
To 06.11.2025 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Perheen aktiivinen arki (mini-interventiot)
SA424 Teorialuokka
To 13.11.2025 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Perheen aktiivinen arki LI00EE67-3009
Mini-interventio
To 20.11.2025 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Perheen aktiivinen arki LI00EE67-3009
Mini-interventio
To 27.11.2025 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Perheen aktiivinen arki LI00EE67-3009
Mini-interventio
To 04.12.2025 klo 08:15 - 12:00
(3 t 45 min)
Perheen aktiivinen arki Päätösseminaari
SA424 Teorialuokka
To 11.12.2025 klo 08:15 - 10:15
(2 t 0 min)
Perheen aktiivinen arki
verkossa itse- ja vertaisarviointi
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tiedät suomalaisten perheiden liikuntakäyttäytymiseen ja -tottumuksiin vaikuttavia tekijöitä.
Ymmärrät fyysisesti aktiivisen elämäntavan merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Tiedät keinoja ja osaat toimia liikunnanohjaajana perheen aktiivisen arjen tukemiseksi.

Sisältö

Mitä tiedetään suomalaisten perheiden liikuntatottumuksista ja liikuntakäyttäytymisestä?
Miten fyysisesti aktiivinen elämäntapa määritellään?
Miksi fyysisesti aktiivinen elämäntapa on tärkeää?
Mitkä ovat kansalliset ja kansainväliset fyysisen aktiivisuuden suositukset eri ikäryhmille?
Mitkä tekijät edistävät tai rajoittavat perheen aktiivista elämäntapaa?
Mitä muutosvaihemallilla tarkoitetaan?
Kuinka muutosvaihemallia voidaan hyödyntää aktiivisen elämäntavan tukemisessa?
Kuinka edistät ja tuet perheen aktiivista elämäntapaa liikunnanohjauksen keinoin?

Opiskelumateriaali

Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla. Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutuu teorian ja työelämäkäytäntöjen välisenä yhteistyönä, mikä tarkoittaa vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin. Työelämäyhteistyö nivoutuu osaksi opintojaksoa. Jokaisen opintojakson orientaatiotunnilla selviää kunkin lukukauden työelämäympäristöön sitoutuva oppimisprojekti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja alueellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä usein miten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin konteksteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita. Työelämäyhteistyön määrittymistä ohjaavat työelämän sen hetkinen tilanne ja aikataulu, joten opintojakson työelämäyhteistyön muodot voivat vahvistua vasta hyvin lähellä opintojakson aloittamista.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelynä yhteistyössä työelämän kanssa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson orientaatiotunnilla kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä. Opiskelijan velvoitteena on osallistua orientaatiotunneille, jotta opintojakson tarkemmat ohjeet ja työelämäpedagogiset prosessit ovat selviä heti opintojakson alussa.

Siirry alkuun