Perheen aktiivinen arki (5 op)
Toteutuksen tunnus: LI00EE67-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liikunnanohjaajakoulutus
- Opettajat
- Anna-Kaisa Hokkanen
- Vastuuopettaja
- Outi Pyöriä
- Ryhmät
-
LISA24SPLiikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus
- Opintojakso
- LI00EE67
Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 46 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 04.09.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
Perheen aktiivinen arki ORIENTAATIO |
SA424
Teorialuokka
|
To 11.09.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
Perheen aktiivinen arki (IOP) |
SA424
Teorialuokka
|
To 18.09.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
Perheen aktiivinen arki LI00EE67-3009 |
SA424
Teorialuokka
|
To 25.09.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
Perheen aktiivinen arki LI00EE67-3009 |
SA424
Teorialuokka
|
To 02.10.2025 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Perheen aktiivinen arki |
TEAMS opetustuokiot
|
To 09.10.2025 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Perheen aktiivinen arki LI00EE67-3009 |
TEAMS opetustuokiot
|
To 16.10.2025 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Perheen aktiivinen arki LI00EE67-3009 |
SA424
Teorialuokka
|
To 30.10.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
Perheen aktiivinen arki LI00EE67-3009 |
SA424
Teorialuokka
|
To 06.11.2025 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Perheen aktiivinen arki (mini-interventiot) |
SA424
Teorialuokka
|
To 13.11.2025 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Perheen aktiivinen arki LI00EE67-3009 |
Mini-interventio
|
To 20.11.2025 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Perheen aktiivinen arki LI00EE67-3009 |
Mini-interventio
|
To 27.11.2025 klo 08:15 - 11:45 (3 t 30 min) |
Perheen aktiivinen arki LI00EE67-3009 |
Mini-interventio
|
To 04.12.2025 klo 08:15 - 12:00 (3 t 45 min) |
Perheen aktiivinen arki Päätösseminaari |
SA424
Teorialuokka
|
To 11.12.2025 klo 08:15 - 10:15 (2 t 0 min) |
Perheen aktiivinen arki |
verkossa itse- ja vertaisarviointi
|
Tavoitteet
Tiedät suomalaisten perheiden liikuntakäyttäytymiseen ja -tottumuksiin vaikuttavia tekijöitä.
Ymmärrät fyysisesti aktiivisen elämäntavan merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Tiedät keinoja ja osaat toimia liikunnanohjaajana perheen aktiivisen arjen tukemiseksi.
Sisältö
Mitä tiedetään suomalaisten perheiden liikuntatottumuksista ja liikuntakäyttäytymisestä?
Miten fyysisesti aktiivinen elämäntapa määritellään?
Miksi fyysisesti aktiivinen elämäntapa on tärkeää?
Mitkä ovat kansalliset ja kansainväliset fyysisen aktiivisuuden suositukset eri ikäryhmille?
Mitkä tekijät edistävät tai rajoittavat perheen aktiivista elämäntapaa?
Mitä muutosvaihemallilla tarkoitetaan?
Kuinka muutosvaihemallia voidaan hyödyntää aktiivisen elämäntavan tukemisessa?
Kuinka edistät ja tuet perheen aktiivista elämäntapaa liikunnanohjauksen keinoin?
Opiskelumateriaali
Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla. Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutuu teorian ja työelämäkäytäntöjen välisenä yhteistyönä, mikä tarkoittaa vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin. Työelämäyhteistyö nivoutuu osaksi opintojaksoa. Jokaisen opintojakson orientaatiotunnilla selviää kunkin lukukauden työelämäympäristöön sitoutuva oppimisprojekti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja alueellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä usein miten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin konteksteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita. Työelämäyhteistyön määrittymistä ohjaavat työelämän sen hetkinen tilanne ja aikataulu, joten opintojakson työelämäyhteistyön muodot voivat vahvistua vasta hyvin lähellä opintojakson aloittamista.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelynä yhteistyössä työelämän kanssa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson orientaatiotunnilla kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä. Opiskelijan velvoitteena on osallistua orientaatiotunneille, jotta opintojakson tarkemmat ohjeet ja työelämäpedagogiset prosessit ovat selviä heti opintojakson alussa.