Siirry suoraan sisältöön

Laadunvarmistus pelialalla (5op)

Toteutuksen tunnus: PT00FE29-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Peliohjelmoinnin koulutus
Opettajat
Marko Oras
Ryhmät
POKT25SP
Peliohjelmointi, päivätoteutus
Opintojakso
PT00FE29

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 78 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 16.01.2026 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Laadunvarmistus pelialalla PT00FE29-3002
A4020 CodeHub (40)
Pe 23.01.2026 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Laadunvarmistus pelialalla PT00FE29-3002
A4020 CodeHub (40)
Pe 30.01.2026 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Laadunvarmistus pelialalla PT00FE29-3002
A4020 CodeHub (40)
Pe 06.02.2026 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Laadunvarmistus pelialalla PT00FE29-3002
A4020 CodeHub (40)
Pe 13.02.2026 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Laadunvarmistus pelialalla PT00FE29-3002
A4020 CodeHub (40)
Pe 20.02.2026 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Laadunvarmistus pelialalla PT00FE29-3002
A4020 CodeHub (40)
Pe 06.03.2026 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Laadunvarmistus pelialalla PT00FE29-3002
A4020 CodeHub (40)
Pe 13.03.2026 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Laadunvarmistus pelialalla PT00FE29-3002
A4020 CodeHub (40)
Pe 20.03.2026 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Laadunvarmistus pelialalla PT00FE29-3002
A4020 CodeHub (40)
Pe 27.03.2026 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Laadunvarmistus pelialalla PT00FE29-3002
A4020 CodeHub (40)
Pe 10.04.2026 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Laadunvarmistus pelialalla PT00FE29-3002
A4020 CodeHub (40)
Pe 17.04.2026 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Laadunvarmistus pelialalla PT00FE29-3002
A4020 CodeHub (40)
Pe 24.04.2026 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Laadunvarmistus pelialalla PT00FE29-3002
A4020 CodeHub (40)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tunnet yleiset mallit, termit ja menetelmät laadukkaan laadunvarmistuksen toteuttamiseen liittyen.
Ymmärrät laadunvarmistamisen tärkeyden osana peli- ja ohjelmistokehitystä.
Osaat suunnitella ja toteuttaa tuloksellisen ja laadukkaan testauksen.
Osaat hyödyntää laadunvarmistuksen perusperiaatteita työssäsi.

Sisältö

Mitä laadunvarmistus tarkoittaa peli- tai ohjelmistokehityksessä?
Miten laadunvarmistus integroidaan osaksi kehitysprosessia?
Millainen on tehokas laadunvarmistusprosessi?
Mitkä ovat laadunvarmistuksen keskeiset perusperiaatteet?

Arviointi

a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti.
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia.
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan.
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

ahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.

Siirry alkuun