Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö (5op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU29-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Sari Miettinen
- Vastuuopettaja
- Sari Miettinen
- Ryhmät
-
YPMI24KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
-
YPMI23SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- Opintojakso
- YP00DU29
Toteutuksella on 18 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 60 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 13.01.2026 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
Pe 23.01.2026 klo 10:00 - 13:30 (3 t 30 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
Ti 27.01.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
Ti 03.02.2026 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
Pe 13.02.2026 klo 10:00 - 13:30 (3 t 30 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
Ti 17.02.2026 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
Ti 03.03.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
Ke 04.03.2026 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Seksuaalikasvatuksen menetelmät nuorisotyössä YP00DU32-3008, Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007, Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
Opintomatka
|
Ti 10.03.2026 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
Ti 17.03.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
Ti 24.03.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
Ti 31.03.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
Ti 07.04.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
Pe 10.04.2026 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
Ti 14.04.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
Pe 17.04.2026 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
Ti 21.04.2026 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
To 30.04.2026 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007 |
X221
Teorialuokka
|
Tavoitteet
Osaat jäsentää ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön tavoitteita, toimintamuotoja ja mahdollisuuksia.
Osaat kuvata ja etsiä tietoa lasten ja nuorten mielenterveyttä ja päihteettömyyttä vahvistavista ja haavoittavista tekijöistä.
Osaat toimia lasten ja nuorten päihde- ja mielenterveyden palveluverkostossa yhteisöpedagogina.
Osaat yhteisöpedagogina kohdata lapsia ja nuoria päihde- ja mielenterveyden haittojen ehkäisyn ja muutostarpeen näkökulmasta.
Sisältö
Mistä lasten ja nuorten mielenterveys ja päihteetön elämä rakentuvat?
Mitkä ovat lasten ja nuorten yleisimmät päihteidenkäytön ja mielenterveyden häiriöt ja niihin kohdennetut tukimuodot?
Millaisilla toimintatavoilla lasten ja nuorten mielenterveyttä ja päihteettömyyttä voidaan edistää ja miten niihin voidaan vaikuttaa?
Millaisilla työtavoilla voit yhteisöpedagogina tukea lasten ja nuorten päihde- ja mielenterveyshaittojen ehkäisyä sekä muutostarvetta ja -valmiutta?
Arviointi
Osaat kriittisesti käyttää erilaista tietoa lasten- ja nuorten päihde- ja mielenterveystyössä.
Osaat valita ja perustella käyttämiäsi päihde- ja mielenterveystyön tueksi tarkoitettuja erilaisia menetelmiä.
Osaat toimia yhteisöpedagogina päihde- ja mielenterveystyön erilaisissa työtiimeissä ja käytännön toiminnassa.
Arviointi asteikolla 0-5
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytetään ajankohtaista materiaalia nuorten mielen hyvinvoinninsta ja päihteistä.
Kaikki materiaali pyritään jakamaan opiskelijoille verkon välityksellä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opetus koostuu opettajan luennoista, ryhmässä tehtävästä yhteistoiminnallisesta oppimisesta ja työelämävierailuista. Erityisesti opintojaksolla paneudutaan ajankohtaisiin, nuoria koskettaviin teemoihin päihteiden ja mielen hyvinvoinnin saralta. Opetuksessa toteutetaan mahdollisesti teemoihin liittyvä tapahtuma yhdessä työelämän kanssa. Opiskelu tapahtuu pitkälti opiskelijan reflektiopäiväkirjan avulla.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään kiinteää yhteistyötä työelämän kanssa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso suoritetaan kirjoittamalla reflektiopäiväkirjaa opintojakson aikana sekä tekemällä harjoitteita, jotka ajoittuvan pitkin lukukautta. Reflektiopäiväkirjassa hyödynnetään teemoihin liittyvää ajankohtaista materiaalia ja tutkimustietoa.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (n. 50 tuntia) sekä itsenäisestä ja ryhmässä tapahtuvasta työskentelystä (n. 85 tuntia).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajan suorittama arviointi tapahtuu tunnilla kerrottavien tehtävien sekä reflektiopäiväkirjan perusteella.