Neuroanatomia ja - fysiologia (5op)
Toteutuksen tunnus: NA00FC14-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 29.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Naprapaattikoulutus
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 36 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 04.03.2026 klo 09:00 - 13:00 (4 t 0 min) |
Neuroanatomia ja - fysiologia NA00FC14-3001 |
A2029
Naprapatian luokka (27)
|
Ke 11.03.2026 klo 09:00 - 13:00 (4 t 0 min) |
Neuroanatomia ja - fysiologia NA00FC14-3001 |
A2029
Naprapatian luokka (27)
|
Ke 18.03.2026 klo 09:00 - 13:00 (4 t 0 min) |
Neuroanatomia ja - fysiologia NA00FC14-3001 |
A2029
Naprapatian luokka (27)
|
Ke 25.03.2026 klo 09:00 - 13:00 (4 t 0 min) |
Neuroanatomia ja - fysiologia NA00FC14-3001 |
A2029
Naprapatian luokka (27)
|
Ke 01.04.2026 klo 09:00 - 13:00 (4 t 0 min) |
Neuroanatomia ja - fysiologia NA00FC14-3001 |
A2029
Naprapatian luokka (27)
|
Ke 08.04.2026 klo 09:00 - 13:00 (4 t 0 min) |
Neuroanatomia ja - fysiologia NA00FC14-3001 |
A2029
Naprapatian luokka (27)
|
Ke 15.04.2026 klo 09:00 - 13:00 (4 t 0 min) |
Neuroanatomia ja - fysiologia NA00FC14-3001 |
A2029
Naprapatian luokka (27)
|
Ke 22.04.2026 klo 09:00 - 13:00 (4 t 0 min) |
Neuroanatomia ja - fysiologia NA00FC14-3001 |
A2029
Naprapatian luokka (27)
|
Ti 28.04.2026 klo 09:00 - 13:00 (4 t 0 min) |
Neuroanatomia ja - fysiologia NA00FC14-3001 |
A2029
Naprapatian luokka (27)
|
Tavoitteet
Perehdyt keskus- ja ääreishermoston rakenteisiin ja sen toimintaan sekä hermoston toimintaan suhteessa muuhun kehon anatomiaan.
Osaat ja hallitset keskus- ja ääreishermoston merkityksen tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan kannalta ja osaat hyödyntää oppimaasi jatko-opinnoissa.
Ymmärrät hermokudoksissa tapahtuvia muutoksia ja osaat soveltaa muutoksien vaikutusta ja merkitystä tuki- ja liikuntaelinsairauksien tutkimisessa ja hoidossa.
Sisältö
Miten hermokudos ja hermosto rakentuvat?
Mitä ovat keskus- ja ääreishermoston toiminnan periaatteet?
Mikä merkitys ääreishermostolla on tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan, ja sen tutkimisen kannalta?
Arviointi
Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Kotkan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu laboratorioympäristössä/simulaatioympäristössä. Läsnäolo simulaatioharjoituksissa/suullisissa harjoituksissa/työelämävierailuilla on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu luennoista sekä tehtävistä. .
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä.
• Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: keskushermosto 2op ja perifeerinen hermosto 2 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi tentti Exam-tenttiakvaariossa kampuksella
Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä., joiden tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 h.
Toteutuksen osien kuvaus
Keskushermosto 2 op
Ääreishermosto 3 op
Lisätietoja opiskelijoille
Luennoilla 80% läsnäolopakko
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asteikolla 1-5