Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3312

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Tarja Isokääntä
Katja Komonen
Vastuuopettaja
Katja Komonen
Ryhmät
YPMI24KP
Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
Opintojakso
MO00DS25

Toteutuksella on 19 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 46 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 12.01.2026 klo 12:15 - 15:15
(3 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
D210 Teorialuokka
Ti 13.01.2026 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
C101 Byod-/teorialuokka (näytöllinen syksy -25-)
To 15.01.2026 klo 12:00 - 13:30
(1 t 30 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
C101 Byod-/teorialuokka (näytöllinen syksy -25-)
Ti 20.01.2026 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
A238 Teorialuokka
To 22.01.2026 klo 12:00 - 13:30
(1 t 30 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
C101 Byod-/teorialuokka (näytöllinen syksy -25-)
Ma 26.01.2026 klo 12:15 - 15:15
(3 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
D210 Teorialuokka
To 29.01.2026 klo 12:00 - 13:30
(1 t 30 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
C101 Byod-/teorialuokka (näytöllinen syksy -25-)
Ma 02.02.2026 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
D210 Teorialuokka
To 05.02.2026 klo 12:00 - 13:30
(1 t 30 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
C101 Byod-/teorialuokka (näytöllinen syksy -25-)
Ti 10.02.2026 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
E203 Teorialuokka (+ luova luokka 27.10.2025 alkaen)
Ke 11.02.2026 klo 08:00 - 09:30
(1 t 30 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
C101 Byod-/teorialuokka (näytöllinen syksy -25-)
To 12.02.2026 klo 12:00 - 13:30
(1 t 30 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
C101 Byod-/teorialuokka (näytöllinen syksy -25-)
Ti 17.02.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
A237 Teorialuokka
To 05.03.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
X221 Teorialuokka
Ti 10.03.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
X221 Teorialuokka
To 19.03.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
X221 Teorialuokka
Pe 10.04.2026 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
D210 Teorialuokka
Pe 17.04.2026 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
D210 Teorialuokka
Ti 21.04.2026 klo 08:15 - 11:15
(3 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3312
D209 Teorialuokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

2 op.

Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :

Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

3 op.

Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:

Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

Sisältö

2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö

Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?

3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö

Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?

Arviointi

Osaat
- käyttää asiantuntevasti tutkimus- ja kehittämistoiminnan ammattikäsitteitä
- arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti
- valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmä ja tekniikat ja perustella valintaasi
- soveltaa kriittisesti tutkimuseettisiä periaatteita

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on käytössä Learn-alusta. Se on yhteinen tutkimusosaamisen ja tieteellisen viestinnän osioille. Opiskelumateriaali ilmoitetaan kyseisellä Learn-alustalla opintojakson alkaessa. Opiskelumateriaali sisältää tutkimusmentelmäkirjallisuutta.

Lisäksi opintojakson opiskelumateriaalina toimii opiskelijan omaan opinnäytetyöhön liittyvä tutkimuskirjallisuus, jota opiskelija hakee itsenäisen tiedonhaun kautta. Vinkkejä tiedonhakuun annetaan opintojakson aikana mm. erillisessä tiedonhaun infossa.

Esimerkkejä opiskelijamateriaalista:

Alasuutari, P. 2012. Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2011. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. Kirjayhtymä. Helsinki.
Nummenmaa, L., Holopainen, M. & Pulkkinen, P. 2014. Tilastollisten menetelmien perusteet. Sanomapro.
Pahkinen, E. 2012. Kyselytutkimuksen otantamenetelmät ja aineistoanalyysi. Jyväskylän yliopisto.
Puusa, A. & Juuti, P. (toim.) 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I: metodin valinta ja aineiston keruu. PS-kustannus. Jyväskylä.
Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. PS-kustannus.
Valli, R. 2015. Johdatus tilastolliseen tutkimukseen. PS-kustannus. Jyväskylä
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Tammi.
Åkerblad, L. & Seppänen-Järvelä, R. 2024. Monimenetelmällinen tutkimus. Opas suunnitteluun ja toteutukseen. Gaudeamus.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen.Opetus koostuu luennoista, omaan opinnäytetyön edistämiseen liittyvistä yksilö- ja ryhmätyöskentelystä sekä muista harjoitteista.

TKI ja työelämäyhteistyö

TKI-yhteistyö toteutuu opintojakson aikana opiskelijaan omaan opinnäytetyöhön ja sen työelämäyhteyteen kytkeytyvänä toimintana.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Suomeksi
Opintojakso päättyy 30.4.2026. Opintojakson uusintakerrat tutkimusosaamisen ja raportoinnin tehtävien palauttamisen osalta ovat:

15.5.2026
31.5.2026.

Opiskelijan työmäärä

5 opintopistettä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työskentelyä.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso jakautuu 4 op:n tutkimusosaamisen osuuteen ja 1 op:n raportoinnin osuuteen.

Tutkimusosaamisen osuus jakautuu seuraavasti:
- 42 h luento-opetusta lukujärjestykseen merkittyinä aikoina 3 h viikossa.
- 66 h itsenäistä tai parityöskentelyä opintojakson kahden arvioitavan suorituksen parissa seuraavasti:
* tutkimusprosessiin tutustuminen
* opinnäytetyön tietoperustan laadinta

Raportoinnin osuuteen kuuluu 7 * 1,5 h opetusta lukujärjestykseen merkittyinä aikoina + oppimistehtäviä, yhteensä 27 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso tukee opinnäytetyöprosessin etenemistä.

Opintojakso kannattaa siten ajoittaa siten, että aloitat sen suorittamisen viimeistään silloin kun aloitat opinnäytetyön ideointi- ja suunnitteluopintojakson.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tutkimusosaamisen (4 op) osuus arvioidaan 1-5. Osuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää seuraavia asioita:

- Osallistuminen lähiopetukseen ja aktiivisuus opetuksessa
- Tutkimusprosessiin perehtyminen kirjallisen materiaalin sekä opinnäytetyön tekijän haastattelun avulla (noin 2 sivua).
- Oman opinnäytetyön tietoperusta (noin 8-10 sivua).

Raportoinnin osuus arvioidaan hyväksytty/hylätty. Osuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää määräajassa palautettuja suorituksia ja aktiivista osallistumista lähiopetukseen.

Siirry alkuun