Siirry suoraan sisältöön

Suomi 2 (5op)

Toteutuksen tunnus: VV00EY60-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
19.01.2026 - 26.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteisten opintojen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
Degree Programme in Digital International Business
Opettajat
Anna-Maria Ratia
Johanna Vilkki
Ryhmät
VV2025-2026
Valinnaiset opinnot 2025-2026
IBKV25SP
Digital International Business, full-time studies
Opintojakso
VV00EY60

Toteutukselle Suomi 2 VV00EY60-3012 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Osaat hyödyntää osaamiasi kieliä ja suomenkielistä ympäristöä suomen kielen opinnoissasi.

Osaat ilmaista itseäsi suomeksi taitotasolla A1.1.–A1.2 tavallisimmissa arkielämän tilanteissa sekä suullisesti että kirjallisesti.

Tunnistat ja osaat käyttää monenlaisia suomen kielen rakenteita.

Osaat hyödyntää suomenkielistä ympäristöä kielitaitosi kehittämisessä sekä käyttää hyödyksi erilaisia lähteitä oman oppimisen tukena.

Tunnet suomalaista kulttuuria.

Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa eettisesti opinnoissasi.

Sisältö

Millainen suomen kieli on verrattuna muihin tuntemiisi kieliin?

Mitkä ovat suomen kielen erityispiirteet?

Miten suomea äännetään ja kirjoitetaan?

Miten esittäydyt ja asioit tavallisissa arkitilanteissa?

Miten hyödynnät suomenkielistä ympäristöä kielen oppimisessa?

Millaista sanastoa, fraaseja ja rakenteita tarvitset toistuvissa arjen vuorovaikutustilanteissa?

Millaista kielen ja kulttuurin tuntemusta tarvitset kielen alkeisopinnoissa?

Millaisia lähteitä ja apuvälineitä voit hyödyntää suomen kielen alkeisopinnoissasi opintojaksolla ja itsenäisesti?

Miten voit hyödyntää tekniikkaa ja apuvälineitä kieliopinnoissasi eettisesti?

Miten asetat itsellesi tavoitteita suomen kielen oppimisessa ja miten reflektoit oppimistasi?

Arviointi

Suomi 2 -opintojakso käytetään osaamisen alkuvaiheen arviointikriteerejä. Opintojakson arvioinnissa korostuvat kriteerit a–d ,f ja g.

Tason 3 saavuttanut opiskelija osaa

a) käyttää suomen kielen A1-tason fraaseja, sanastoa ja rakenteita arkiviestinnässään

b) etsiä tietoa kielenoppimisen tueksi

c) suoriutua sujuvasti opintojakson tehtäväkokonaisuuksista

d) viestiä yksinkertaisissa arkitilanteissa ja hyödyntää suomenkielistä ympäristöä oppimisen tukena

f) huolehtia tiimin toiminnasta

g) käyttää tietotekniikkaa eettisesti kielenoppimisen tukena.

Opiskelumateriaali

Gehring, S. & Heinzmann, S. 2021 (tai vanhemmat painokset). Suomen mestari 1. Helsinki: Finnlectura. Materiaali on Learnissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Lähiopetus Kouvolan kampuksella kerran viikossa. Toteutukseen kuuluu lähiopetusta ja itsenäistä työskentelyä. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan, että opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen ja tekee tehtävät sekä tentit hyväksytysti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelu liittyy yleisiin työelämätaitoihin, kielitaidon vahvistaminen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kaikki kurssin tehtävät pitää palauttaa aikataulun mukaan kurssin loppuun mennessä. Myöhästyneitä palautuksia ei hyväksytä. Toteutukseen kuuluu tentti tai tenttejä, joka täytyy tehdä hyväksytysti. Hylätyn tai tekemättä jääneen tentin voi tehdä (uusia) kaksi kertaa. Tenttipäivät ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakso sopii hyvin kansainvälisille opiskelijoille, vaihto-opiskelijoille ja double degree -opiskelijoille.

Opiskelijan työmäärä

5 x 27 tuntia = 135 tuntia opiskelijan työtä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Toteutuksen osien kuvaus

Sisältää:
Suulliset harjoitukset
kirjoitustehtävät
ryhmätyö
koe/kokeet

Lisätietoja opiskelijoille

johanna.vilkki@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin ja harjoituksiin sekä aktiiviseen osallistumisen lähiopetukseen. Opintojaksolla on kaksi tenttiä.

Siirry alkuun