Puunjalostuksen kemia (5op)
Toteutuksen tunnus: BI00CX93-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sähkö-, talo- ja biotuotetekniikan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- englanti
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Biotuotetekniikan koulutus
Toteutukselle Puunjalostuksen kemia BI00CX93-3010 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Tunnet sulfaattiselluloosan valmistukseen liittyvän kemian sekä niihin liittyviä analyysimenetelmiä.
Tunnet paperinvalmistuksen kemian keskeiset suureet ja kemialliset ilmiöt ja niiden merkityksen paperin valmistuksen kemiaan ja sen hallintaan.
Tunnet paperin jalostuksessa yleisimmin käytettävät täyte- ja lisäaineet ja niiden merkityksen sekä lopputuotteeseen, että paperikoneen ajettavuuteen, että koko koneen hylky- ja kiertovesijärjestelmän toimintaan ja laitteisiin.
Tunnet kemikaalien annosteluun ja sekoittumiseen liittyvät teoriat ja tekniikat.
Tunnet retentiomekanismit ja yleisimmin käytettävät retentioaineet ja –systeemit paperikoneilla.
Ymmärrät prosessin vesikiertojen sulkemisen vaikutuksen kolloidien muodostumiseen paperikoneella.
Tunnet mekanismit saostumien muodostumiseen.
Tunnet keinoja kolloidien ja saostumien haittojen minimoimiseen.
Sisältö
Mitä ovat sulfaattiselluloosaprosessin keittokemikaalit ja niiden reaktiot?
Kuinka keittokemikaalien ominaisuuksia mitataan?
Kuinka määritetään valmiin selluloosan ominaisuuksia?
Mitkä keskeiset suureet vaikuttavat paperikoneen kemiaan?
Miksi täyte- ja lisäaineita käytetään?
Mitä ominaisuuksia ne tuo lopputuotteeseen tai mikä niiden rooli on paperikoneen toiminnalle?
Miten varmistetaan täyte- ja lisäaineiden hyvä sekoittuminen?
Mitä on retentio?
Mitkä tekijät vaikuttavat mekaaniseen, täyteaine -ja kokonaisretentioon?
Mitä kemikaaleja käytetään retention parantamiseen? Miten erilaiset retentioainesysteemit toimivat?
Mitä ovat kolloidit?
Mitkä tekijät aiheuttavat saostumia ja miten niiden ilmenemistä tai haittoja hallitaan?
Arviointi
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
Opiskelumateriaali
opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Suomeksi
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työhön integroidussa väylässä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.
Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
Opintoja nopeuttavassa väylässä
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutussuunnitelmia tehtäessä työelämäyhteistyö on vahvistamatonta, mutta suunnitelmissa toteuttaa.
Kurssilla pyritään toteuttamaan kampuksen ulkopuolinen excursio ja/tai vierailija.
Arviointiasteikko
1-5