Siirry suoraan sisältöön

Hahmojen ja ympäristöjen suunnittelu (5op)

Toteutuksen tunnus: GD00CU11-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 22
Koulutus
Degree Programme in Game Design
Opettajat
Nicholas Sweetman
Maarit Kalmakurki
Ryhmät
GDKV25KM
Game design, part-time studies
Opintojakso
GD00CU11

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 30.01.2026 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Character and environment design GD00CU11-3016
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Pe 30.01.2026 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Character and environment design GD00CU11-3016
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
To 12.02.2026 klo 18:00 - 20:00
(2 t 0 min)
Character and environment design GD00CU11-3016
remote teaching (scheduled)
To 05.03.2026 klo 18:00 - 20:00
(2 t 0 min)
Character and environment design GD00CU11-3016
remote teaching (scheduled)
To 19.03.2026 klo 18:00 - 20:00
(2 t 0 min)
Character and environment design GD00CU11-3016
remote teaching (scheduled)
Pe 10.04.2026 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Character and environment design GD00CU11-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Pe 10.04.2026 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Character and environment design GD00CU11-3016
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Ti 14.04.2026 klo 17:00 - 18:00
(1 t 0 min)
Character and environment design GD00CU11-3016
remote teaching (scheduled)
Ma 04.05.2026 klo 17:00 - 18:00
(1 t 0 min)
Character and environment design GD00CU11-3016
remote teaching (scheduled)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tiedät kuinka kirjoittaa hahmokuvauksen, jossa esitetään käsikirjoituksen jäsenten fyysiset ja persoonalliset ominaisuudet.
Tiedät kuinka käyttää perusmuotoja siluettien luomiseen hahmoille ja ympäristöille.
Sinulla on selkeä käsitys ihmisen perustyypeistä ja erottuvista etnisistä piirteistä.
Tiedät kuinka tuottaa sijaintiluettelo ja ympäristösuunnitelma pelisuunnitteluasiakirjan tai komentosarjan perusteella.
Pystyt luomaan hahmojen käännösarkit, ilmeet ja ympäristön tuotantopiirrokset 3D-mallinntajalle.

Sisältö

Kuinka suunnitella hahmon yksilölliset vahvuudet ja heikkoudet sekä heidän piirteet ja taidot?
Kuinka luoda hahmo- ja ympäristösuunnitelmia peleihin?
Kuinka käyttää piirtopöytää?
Kuinka luonnostella pienoiskuvia tutkimalla asettelua ja kameran sijoittelua ympäristösuunnittelussa.
Kuinka käyttää siluettointitekniikoita fyysisen erilaisuuden luontiin hahmoissa ja ilmaistaksesi persoonallisuuden piirteitä?
Kuinka luoda ilmearkki kasvojen reaktioista?
Kuinka maalata grisaille-tekniikalla?

Arviointi

- käyttää ammatillista sanastoa kuvaamaan systemaattisesti luonteen ja ympäristön suunnittelussa käytettyjä prosesseja ja dokumentaatiota.
- käyttää ammattialan keskeisiä malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita, kuten siluetti, pikkukuvien tekeminen ja grisaille-maalaus.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Kurssi toteutetaan aikataulun mukaisesti verkko-opetuksena ja kampuksella lähiopetuksena.
• Opiskelijat etenevät osallistumalla sekä suorittamalla itsenäiset tehtävät ja harjoitukset. Kurssi sisältää 9 opetuskertaa ja niihin liittyvät yksilötehtävät.
• Opettaja tarjoaa ohjausta ja palautetta kontaktiopetuksen aikana.
• Arvioitavat suoritukset tehdään itsenäisesti.
• Palaute annetaan kirjallisesti ja/tai suullisesti, ja lisäksi voidaan hyödyntää vertaispalautetta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

• Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.
• Opintojakso sisältää tehtäviä kahden viikon välein.
• Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintopisteen laajuisella opintojaksolla opiskelijan kokonaiskuormitus on enintään noin 135 tuntia, sisältäen opetuksen, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun.

Toteutuksen osien kuvaus

• Lähiopetus
Opettajan johdolla toteutettavat demonstraatiot ja lyhyet luennot seuraavista aiheista:
Mockup-kuvakaappaukset: tyyli, väri, valo–varjo.
Proportiot: perusmannekiinin rakentaminen.
Hahmosuunnittelu: referenssien käyttö, vaatetussuunnittelu ja prosessi.

• Itsenäiset tehtävät
Viikoittaiset digimaalauksen harjoitukset, joissa tuotetaan mockup-kuvakaappaus sisältäen seuraavat osa-alueet: sommittelu, perspektiivi, valo–varjo ja väri.

•Arviointi perustuu harjoitusten ja tehtävien laatuun sekä niiden suorittamiseen.
en

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

• Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Kurssin suorittaminen edellyttää, että kaikki tuotokset ja kohtaukset palautetaan hyväksytysti.

Esitietovaatimukset

Required studies of Drawing and painting, Composition and Colour, and Game Design Research & Sketching or equivalent skills.

Siirry alkuun