Siirry suoraan sisältöön

Pelien liiketoiminta ja digitaalinen talous (5op)

Toteutuksen tunnus: GD00CU20-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
15 - 25
Koulutus
Degree Programme in Game Design
Opettajat
Mikko Lehto
Vastuuopettaja
Mikko Lehto
Ryhmät
GDKV24KM
Game design, part-time studies
Opintojakso
GD00CU20

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Pe 16.01.2026 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Game business and digital economy GD00CU20-3013
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
To 05.02.2026 klo 12:30 - 14:30
(2 t 0 min)
Game business and digital economy GD00CU20-3013
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Pe 20.02.2026 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Game business and digital economy GD00CU20-3013
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Pe 13.03.2026 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Game business and digital economy GD00CU20-3013
MS12 Studio, Meduusa-studio
Pe 10.04.2026 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Game business and digital economy GD00CU20-3013
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Pe 24.04.2026 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Game business and digital economy GD00CU20-3013
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
To 07.05.2026 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Game business and digital economy GD00CU20-3013
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
To 07.05.2026 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Game business and digital economy GD00CU20-3013
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Olet tietoinen peliteollisuuden erilaisista liiketoiminta- ja tulomalleista, kuten freemium ja premium.
Tunnet perusperiaatteet, kuinka valittu liiketoimintamalli vaikuttaa pelin suunnittelupäätöksiin.
Ymmärrät digitaalitalouden perusperiaatteet.
Olet tietoinen peleistäsi markkinoinnin ja mainostamisen eri kanavista.
Ymmärrät yrittäjyyden perusteet ja kuinka arvioida tulologiikkaa.

Sisältö

Kuinka pelin liiketoimintamalli vaikuttaa pelisuunnitteluun?
Mitä eroja ovat kaupallistamismalleissa, kuten premium-, freemium- ja paymium-mallit?
Kuinka tytäryhtiömarkkinointia, mikrotarjouksia, tilauksia ja markkinointia käytetään peleissä tulolähteenä?
Kuinka kirjoittaa liiketoimintasuunnitelma pelillesi?
Mitä pitää ottaa huomioon käynnistettäessä ja miten arvioida sen kannattavuus?

Arviointi

- ymmärtää erilaisia peliliiketoimintamalleja sekä niiden etuja ja haittoja.
- etsiä tietoja kirjoista ja muista tietolähteistä.
- ottaa kohderyhmätarpeet huomioon liiketoimintasuunnitelmassa.
- analysoida ja perustella liiketoimintamallin valinta.

Opiskelumateriaali

Materiaali Learnissä

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Kurssi on pääosin verkossa. Luennot ovat vain ryhmän kontaktipäivinä.

Jos sinulla on vastaava aiempi opintosuoritus (ts. korkeakoulutasoinen kurssisuoritus), olet opiskellut vuoden esim. kansanopistossa ja sinulla on työnäytteet esitettävissä tai sinulla on kurssia tasoa vastaava tai ylittävä osaaminen esim. työkokemuksen kautta ja portfolio esiteltävissä voit halutessasi pyrkiä hyväksilukemaan kurssin. Tästä on kuitenkin ensin keskusteltava kurssin opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssi sisältää mahdollisesti työelämästä tulevan toimeksiannon

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä, jotka arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti. Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, johon sisältyy työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä sekä itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.

Esitietovaatimukset

Basic knowledge of game production required.

Siirry alkuun