Pelien liiketoiminta ja digitaalinen talous (5op)
Toteutuksen tunnus: GD00CU20-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kulttuurin koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 15 - 25
- Koulutus
- Degree Programme in Game Design
- Opettajat
- Mikko Lehto
- Vastuuopettaja
- Mikko Lehto
- Ryhmät
-
GDKV24KMGame design, part-time studies
- Opintojakso
- GD00CU20
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 16.01.2026 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Game business and digital economy GD00CU20-3013 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
To 05.02.2026 klo 12:30 - 14:30 (2 t 0 min) |
Game business and digital economy GD00CU20-3013 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
Pe 20.02.2026 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Game business and digital economy GD00CU20-3013 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Pe 13.03.2026 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Game business and digital economy GD00CU20-3013 |
MS12
Studio, Meduusa-studio
|
Pe 10.04.2026 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Game business and digital economy GD00CU20-3013 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Pe 24.04.2026 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Game business and digital economy GD00CU20-3013 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
To 07.05.2026 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Game business and digital economy GD00CU20-3013 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
To 07.05.2026 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Game business and digital economy GD00CU20-3013 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
Tavoitteet
Olet tietoinen peliteollisuuden erilaisista liiketoiminta- ja tulomalleista, kuten freemium ja premium.
Tunnet perusperiaatteet, kuinka valittu liiketoimintamalli vaikuttaa pelin suunnittelupäätöksiin.
Ymmärrät digitaalitalouden perusperiaatteet.
Olet tietoinen peleistäsi markkinoinnin ja mainostamisen eri kanavista.
Ymmärrät yrittäjyyden perusteet ja kuinka arvioida tulologiikkaa.
Sisältö
Kuinka pelin liiketoimintamalli vaikuttaa pelisuunnitteluun?
Mitä eroja ovat kaupallistamismalleissa, kuten premium-, freemium- ja paymium-mallit?
Kuinka tytäryhtiömarkkinointia, mikrotarjouksia, tilauksia ja markkinointia käytetään peleissä tulolähteenä?
Kuinka kirjoittaa liiketoimintasuunnitelma pelillesi?
Mitä pitää ottaa huomioon käynnistettäessä ja miten arvioida sen kannattavuus?
Arviointi
- ymmärtää erilaisia peliliiketoimintamalleja sekä niiden etuja ja haittoja.
- etsiä tietoja kirjoista ja muista tietolähteistä.
- ottaa kohderyhmätarpeet huomioon liiketoimintasuunnitelmassa.
- analysoida ja perustella liiketoimintamallin valinta.
Opiskelumateriaali
Materiaali Learnissä
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Kurssi on pääosin verkossa. Luennot ovat vain ryhmän kontaktipäivinä.
Jos sinulla on vastaava aiempi opintosuoritus (ts. korkeakoulutasoinen kurssisuoritus), olet opiskellut vuoden esim. kansanopistossa ja sinulla on työnäytteet esitettävissä tai sinulla on kurssia tasoa vastaava tai ylittävä osaaminen esim. työkokemuksen kautta ja portfolio esiteltävissä voit halutessasi pyrkiä hyväksilukemaan kurssin. Tästä on kuitenkin ensin keskusteltava kurssin opettajan kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Kurssi sisältää mahdollisesti työelämästä tulevan toimeksiannon
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä, jotka arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti. Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, johon sisältyy työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä sekä itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Esitietovaatimukset
Basic knowledge of game production required.