Ihmisen elämänkaari (5op)
Toteutuksen tunnus: LI00EZ55-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Liikunnanohjaajakoulutus
- Opettajat
- Mira Tuononen
- Vastuuopettaja
- Mira Tuononen
- Ryhmät
-
LISA26KMLiikunnanohjaajakoulutus, monimuoto
- Opintojakso
- LI00EZ55
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 14.01.2026 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3003 |
SA423
Teorialuokka
|
To 12.02.2026 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3003 |
SA423
Teorialuokka
|
To 12.03.2026 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3003 |
SA423
Teorialuokka
|
To 09.04.2026 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3003 |
SA423
Teorialuokka
|
To 07.05.2026 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Ihmisen elämänkaari LI00EZ55-3003 |
SA423
Teorialuokka
|
Tavoitteet
- Tiedät ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet elämänkaaren eri vaiheissa sekä tunnistat ympäristötekijöiden yhteydet toimivan ja hyvinvoivan ihmisen kasvussa ja kehityksessä
- Tiedät ihmisen motorisen kehityksen eri vaiheet elämänkaaressa ja ymmärrät siihen vaikuttavia tekijöitä
- Ymmärrät motoristen taitojen oppimisen teoreettiset lähtökohdat elämänkaaren eri vaiheissa
Sisältö
- Mitkä ovat ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet elämänkaaren eri vaiheissa?
- Millaisia yhteyksiä ympäristötekijöiden on toimivan ja hyvinvoivan ihmisen kasvussa ja kehityksessä?
- Mitkä ovat ihmisen motorisen kehityksen eri vaiheet elämänkaaressa?
- Mitkä tekijät vaikuttavat motoriseen kehitykseen?
- Mitkä ovat motoristen taitojen oppimisen teoreettiset lähtökohdat elämänkaaren eri vaiheissa?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytettävä opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso ajoittuu 12.1.-31.5.26 väliselle ajalle ja se etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojaksossa toteutetaan teorian ja työelämäkäytäntöjen välistä yhteistyötä, joka tarkoittaa tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin. Toteutus sisältää 5x3 lähiopetuspäivää kampuksella ja lisäksi aikaan sitomatonta/aikaan sidottua työskentelyä verkkoympäristössä. Lähiopetusta annetaan arkipäivinä keskiviikosta perjantaihin.
Opintojakson ensimmäisellä orientaatiotunnilla esitellään aikataulu, tehtävät sekä oppimisprojektit. Läsnäolo lähipäivissä on erittäin toivottavaa ja mahdollisten poissaolojen aikainen osaaminen tulee osoittaa tai hankkia korvaamisperusteiden mukaisesti. Opintojakso sisältää yksilö- sekä ryhmätehtäviä. Opettajan yksilöohjausta saatavilla pääsääntöisesti lähijaksojen välillä. Lähijaksoilla voi olla ryhmäohjausta. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita määrittelee usein oppimisen sitominen työelämän aitoihin kontakteihin ja alueelta nouseviin kehittämistarpeisiin.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksojen orientaatiossa tuodaan esille opintojaksoon sisältyvät yksilö- ja ryhmätehtävät sekä tentit ja niiden suoritustavat.
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t. Opiskelijan työmäärä jakaantuu opintojaksolla itsenäiseen- ja tiimityöskentelyyn sekä työelämän case-työskentelyyn yhteistyössä työelämän kanssa.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso on osa Toimiva ja hyvinvoiva ihminen-kokonaisuutta, joka on 20 opintopisteen laajuinen. Muiden tähän kokonaisuuteen liittyvien opintojaksojen kuvaukset löytyvät kyseisten opintojaksojen yhteydestä.
Ihmisen elämänkaari opintojakso jakautuu opetusportfolion rakentamiseen (3 op), tenttiin (1 op) ja seminaarityöskentelyyn (1 op).
Lisätietoja opiskelijoille
Monimuoto-toteutuksessa suurin osa toteutukseen liittyvästä työmäärästä tehdään lähijaksojen välisinä aikoina. Tässä korostuvat itsenäisen työskentelyn sekä itsensä johtamisen taidot.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson orientaatiotunnilla kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä ja arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää näiden osaamistavoitteiden saavuttamista.
Opiskelijan on hyvä osallistua orientaatiotunneille, jotta opintojakson tarkemmat ohjeet ja työelämäpedagogiset prosessit ovat selviä heti opintojakson alussa.