Siirry suoraan sisältöön

Sote-organisaatioiden toimintavarmuus ja resilienssi (5op)

Toteutuksen tunnus: KST0EU64-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.03.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 43
Koulutus
Kriisinkestävä sosiaali- ja terveydenhuolto koulutus (ylempi amk)
Opettajat
Jussi Mähönen
Hilla Nordquist
Virtuaali Kriisinkestävä sote YAMK
Ryhmät
KSTKT26KVY
Kriisinkestävä sosiaali- ja terveydenhuolto, ylempi AMK
Opintojakso
KST0EU64

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 19.03.2026 klo 09:30 - 11:30
(2 t 0 min)
Sote-organisaatioiden toimintavarmuus ja resilienssi KST0EU64-3003
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
To 19.03.2026 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Sote-organisaatioiden toimintavarmuus ja resilienssi KST0EU64-3003
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ke 15.04.2026 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Sote-organisaatioiden toimintavarmuus ja resilienssi KST0EU64-3003
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ke 15.04.2026 klo 14:30 - 16:00
(1 t 30 min)
Sote-organisaatioiden toimintavarmuus ja resilienssi KST0EU64-3003
Ke 22.04.2026 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Sote-organisaatioiden toimintavarmuus ja resilienssi KST0EU64-3003
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

-Ymmärrät suunnitelmallisen henkilöstöresursseista huolehtimisen yhteydet jatkuvuudenhallintaan.
-Tiedostat sote-organisaatioiden materiaalisen varautumisen erilaisia näkökulmia ja tavoitteita.
-Osaat arvioida sote-organisaatioiden häiriönsietokykyä.
-Tunnistat erilaisia sote-organisaatioita koskettavia keskinäisriippuvuuksia.
-Tunnistat digitaalisuuteen liittyviä riskejä jatkuvuudenhallinnan näkökulmasta.

Sisältö

-Millaisilla eri tavoilla henkilöstöresurssit ovat osa sote-organisaatioiden jatkuvuudenhallintaa?

-Millaisia sote-organisaation materiaalisen varautumisen tarpeet ovat?
-Kuinka häiriönsietokykyisiä sote-organisaatiot ovat?
-Millaisia keskinäisriippuvuuksia erilaisissa riskiskenaarioissa on olemassa?
-Millaisia riskejä digitaalisuus aiheuttaa sote-organisaatioiden jatkuvuudenhallinnalle?

Arviointi

Opintojakson arviointi on asteikolla 0-5 (0 = hylätty, 1-2 = tyydyttävä, 3-4 = hyvä, 5 = erinomainen).
Opintojakson arvioinnissa käytetään seuraavia Xamk-tason kriteerejä:
Opiskelija osaa:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa sote-organisaatioiden toimintavarmuuteen ja resilienssiin liittyen
b. ratkaista vaativia ongelmia kehittämistoiminnassa
c. arvioida itsenäisesti yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä kehittämisen näkökulmasta
f. työskennellä itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti suomeksi ja englanniksi

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan 100 %:sti verkko-opetuksena, ja se sisältää vuorovaikutteisia luentoja, ohjaustapaamisia, erilaisia ryhmätöitä keskusteluineen sekä itsenäistä opiskelua verkko-oppimisympäristössä.
Opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäoloon ja vuorovaikutukseen sitoutumista lukujärjestyksessä olevina verkko-opetuspäivinä sekä opiskelijoiden ja opettajien yhdessä sopimina täydentävinä yhteisinä opiskelupäivinä.
Opintojakso painottuu moniammatilliseen ryhmätyöskentelyyn, joka edellyttää valmiuksia ja joustoa mukautua ryhmän ja tehtävänantojen aikatauluihin.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät, tentit, sekä muut opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät on oltava tehtyinä.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, sisältäen työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä sekä itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.

Siirry alkuun