Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: S25B404-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2019 - 14.01.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2019 - 17.03.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Anne Ulmanen
- Riitta-Liisa Jukarainen
- Elina Päykkönen
- Vastuuopettaja
- Riitta-Liisa Jukarainen
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
S2516KNTerveydenhoitaja, päivätoteutus
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Opintojakso
- S25B404
Tavoitteet
Osaat seurata ja arvioida koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä. Osaat arvioida elintapojen ja ympäristön merkitystä koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydelle. Osaat käyttää eri osa-alueiden seuranta- ja seulontamenetelmiä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaat antaa ravitsemusneuvontaa kouluikäisille ja opiskelijoille. Osaat edistää koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä. Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan erityistuen ja – hoidon tarvetta yhteistyössä perheiden ja tai muiden yhteistyötahojen kanssa. Osaat käyttää yksilö- ja ryhmäohjausmenetelmiä koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyössä. Osaat edistää kouluyhteisön ja ympäristön terveyttä. Osaat seurata ja arvioida koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä. Osaat arvioida elintapojen ja ympäristön merkitystä koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydelle. Osaat käyttää eri osa-alueiden seuranta- ja seulontamenetelmiä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaat antaa ravitsemusneuvontaa kouluikäisille ja opiskelijoille. Osaat edistää koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä. Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan erityistuen ja – hoidon tarvetta yhteistyössä perheiden ja tai muiden yhteistyötahojen kanssa. Osaat käyttää yksilö- ja ryhmäohjausmenetelmiä koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyössä. Osaat edistää kouluyhteisön ja ympäristön terveyttä.
Sisältö
Mitä on koululaisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ja miten sitä toteutetaan? Mitä on opiskeluterveydenhuolto? Miten arvioidaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä? Mitkä tekijät edistävät ja kuormittavat koululaisen, nuoren ja heidän perheensä terveyttä? Miten tunnistat koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveyden, turvattomuuden, sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä ja miten puutut niihin? Mitä on koululaisen, nuoren ja opiskelijan mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen? Miten edistetään päihteettömyyttä ja puututaan päihdeongelmiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa? Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan oppimisyhteisöjen ja – ympäristöjen terveellisyyttä, turvallisuutta ja toimivuutta? Miten ohjaat yksilöitä ja ryhmiä terveyteen liittyvissä asioissa? Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä? Miten annat koululaisille ja opiskelijoille ravitsemusohjausta?
Opiskelumateriaali
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon .Toim. Hakulinen-Viitanen T., Hietanen-Peltola M., Hastrup A., Wallin M. & Pelkonen M. 2012. THL. Opas 22.
Neuvolatoiminta, koulu-ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet.Julkaisuja 2009:20.STM.
Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja toim. Mäki P., Wikström K., Hakulinen T. & Laatikainen T. 2016 tai uudempi painos. THL.
Opiskeluterveys 2011. Toim. Kunttu K.,Komulainen A., Makkonen K. Pynnönen P. Duodecim. e-kirja saatavissa Oppiportista.
Nuorten mielenterveystalo-verkkosivut
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu kouluterveydenhuollosta 2,5 op, opiskeluterveydenhuollosta 1,0 op, ryhdin tutkimisesta 0,5 op ja mielenterveys- ja päihdetyöstä 1 op.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei työhön integroitua oppimisväylää.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei nopeuttavaa oppimisväylää.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opiskelija voi uusia tentin kaksi kertaa yleisessä tentissä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia/opintopiste.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
b) Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c) Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
e) Osaat käyttää keskeisiä terveydenhoitajatyön malleja ja menetelmiä.
g) Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
b) Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c) Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. e) Osaat käyttää keskeisiä terveydenhoitajatyön malleja ja menetelmiä. g) Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kouluterveydenhuollon osuudesta tavallinen tentti (2,5 op ) ja opiskeluterveydenhuollosta (1,0 op) Moodle-tentti. Mielenterveys- ja päihdetyöstä (1,0 op) Moodle-tentti. Lisäksi vaaditaan aktiivista osallistumista tunneille ja tehtävien suorittamista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
b) Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c) Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
e) Osaat käyttää keskeisiä terveydenhoitajatyön malleja ja menetelmiä.
g) Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Aikaisemmin hyväksytysti suoritetut perus- ja ammattiopinnot.