Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: S25B404-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2019 - 14.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2019 - 17.03.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus
Opettajat
Anne Ulmanen
Riitta-Liisa Jukarainen
Elina Päykkönen
Vastuuopettaja
Riitta-Liisa Jukarainen
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
S2516KN
Terveydenhoitaja, päivätoteutus
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Opintojakso
S25B404
Toteutukselle S25B404-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Osaat seurata ja arvioida koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä. Osaat arvioida elintapojen ja ympäristön merkitystä koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydelle. Osaat käyttää eri osa-alueiden seuranta- ja seulontamenetelmiä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaat antaa ravitsemusneuvontaa kouluikäisille ja opiskelijoille. Osaat edistää koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä. Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan erityistuen ja – hoidon tarvetta yhteistyössä perheiden ja tai muiden yhteistyötahojen kanssa. Osaat käyttää yksilö- ja ryhmäohjausmenetelmiä koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyössä. Osaat edistää kouluyhteisön ja ympäristön terveyttä. Osaat seurata ja arvioida koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä. Osaat arvioida elintapojen ja ympäristön merkitystä koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydelle. Osaat käyttää eri osa-alueiden seuranta- ja seulontamenetelmiä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Osaat antaa ravitsemusneuvontaa kouluikäisille ja opiskelijoille. Osaat edistää koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä. Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan erityistuen ja – hoidon tarvetta yhteistyössä perheiden ja tai muiden yhteistyötahojen kanssa. Osaat käyttää yksilö- ja ryhmäohjausmenetelmiä koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyössä. Osaat edistää kouluyhteisön ja ympäristön terveyttä.

Sisältö

Mitä on koululaisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ja miten sitä toteutetaan? Mitä on opiskeluterveydenhuolto? Miten arvioidaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä? Mitkä tekijät edistävät ja kuormittavat koululaisen, nuoren ja heidän perheensä terveyttä? Miten tunnistat koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveyden, turvattomuuden, sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä ja miten puutut niihin? Mitä on koululaisen, nuoren ja opiskelijan mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen? Miten edistetään päihteettömyyttä ja puututaan päihdeongelmiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa? Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan oppimisyhteisöjen ja – ympäristöjen terveellisyyttä, turvallisuutta ja toimivuutta? Miten ohjaat yksilöitä ja ryhmiä terveyteen liittyvissä asioissa? Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä? Miten annat koululaisille ja opiskelijoille ravitsemusohjausta?

Opiskelumateriaali

Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon .Toim. Hakulinen-Viitanen T., Hietanen-Peltola M., Hastrup A., Wallin M. & Pelkonen M. 2012. THL. Opas 22.
Neuvolatoiminta, koulu-ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet.Julkaisuja 2009:20.STM.
Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja toim. Mäki P., Wikström K., Hakulinen T. & Laatikainen T. 2016 tai uudempi painos. THL.
Opiskeluterveys 2011. Toim. Kunttu K.,Komulainen A., Makkonen K. Pynnönen P. Duodecim. e-kirja saatavissa Oppiportista.
Nuorten mielenterveystalo-verkkosivut

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu kouluterveydenhuollosta 2,5 op, opiskeluterveydenhuollosta 1,0 op, ryhdin tutkimisesta 0,5 op ja mielenterveys- ja päihdetyöstä 1 op.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei työhön integroitua oppimisväylää.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei nopeuttavaa oppimisväylää.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opiskelija voi uusia tentin kaksi kertaa yleisessä tentissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia/opintopiste.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

b) Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c) Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
e) Osaat käyttää keskeisiä terveydenhoitajatyön malleja ja menetelmiä.
g) Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

b) Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c) Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. e) Osaat käyttää keskeisiä terveydenhoitajatyön malleja ja menetelmiä. g) Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kouluterveydenhuollon osuudesta tavallinen tentti (2,5 op ) ja opiskeluterveydenhuollosta (1,0 op) Moodle-tentti. Mielenterveys- ja päihdetyöstä (1,0 op) Moodle-tentti. Lisäksi vaaditaan aktiivista osallistumista tunneille ja tehtävien suorittamista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

b) Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c) Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
e) Osaat käyttää keskeisiä terveydenhoitajatyön malleja ja menetelmiä.
g) Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Aikaisemmin hyväksytysti suoritetut perus- ja ammattiopinnot.

Siirry alkuun