Public health nursing for pregnant women, children and their families. (10 cr)
Code: TH00BI43-3002
General information
- Enrollment
- 20.08.2018 - 07.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2018 - 31.12.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Department of Health Care and Emergency Care
- Campus
- Kouvola Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Health Care
- Teachers
- Jussi Hänninen
- Katja Villikka
- Satu Untolahti
- Liisa Korpivaara
- TH Opettaja
- Teacher in charge
- Liisa Korpivaara
- Course
- TH00BI43
Objective
You can provide education and support clients in matters related to couple relationship and family planning.
You can plan, implement and evaluate the follow-up and support of families expecting a child regarding their health, welfare and resources in cooperation with them.
You can observe the health of a mother and foetus and identify risk factors related to pregnancy and childbirth and refer to further treatment if necessary.
You are able to manage the phases of childbirth and act in an emergency childbirth plan, implement and evaluate the need for support of the newborn and family as well as increase the participation of the family.
You can plan, implement and evaluate the follow-up of growth and development of children, in cooperation with the clients.
You can support children in choosing health promoting alternatives.
You are able to encourage families in parenting and promotion of healthy lifestyle.
You are able to evaluate the need for increased support and for a referral to further care.
You are able to maintain and promote a safe community and environment for children in cooperation with families and different interest groups.
Content
What is the service system of maternity care?
What is family planning, sexual and reproductive health?
How do you implement antenatal education?
How do you support parenthood, fatherhood, motherhood and couple relationship?
How do you implement health examinations, screenings, health counselling and education of mothers and their families during pregnancy and after childbirth?
How do you identify risk factors of pregnancy, and the need for a referral to further care and the need for special follow-up and support?
What are the phases of childbirth and postnatal examination?
What is early interaction and support?
What is breastfeeding counselling?
What is Family service network?
How do you implement health examinations of children?
How do you provide support for resources and resource-oriented approach to parenting, parents’ health and welfare?
How do you increase client´s participation and what are work methods used in participatory health promotion?
What is lifestyle guidance and early intervention?
How do you increase support and early detection of needs requiring further examinations and further care if necessary?
Evaluation
Students can
b. look for information in the key information sources of the field.
c. identify interrelated tasks.
e. use the key models and methods of public health nursing.
g. justify their actions according to the ethical principles of the professional field.
Course material
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:
Lähteenä käytetään mm. THL:n ja Väestöliiton aiheeseen liittyvää materiaalia sekä muuta opintojakson alussa ilmoitettua kirjallisuutta ja sähköistä materiaalia.
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Tuija Aro & Marja-Leena Laakso (Toim.) Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen
Helena Pihko; Leena Haataja; Heikki Rantala: Lastenneurologia 2014. Duodecim.
Kirsti Kumpulainen; Eeva Aronen; Hanna Ebeling; Eila Laukkanen; Mauri Marttunen; Kaija Puura; Andre Sourander: Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria 2016. Duodecim.
Mervi Juusola Levottomat aivot - ADHD ja Asperger vahvuuksina. Otava.
ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. ADHD-liitto.
ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. ADHD-liitto.
Kyllikki Kerola, Sari Kujanpää, Tero Timonen 2009 Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-Kustannus.
Carol Stock Kranowitz 2015 Tahatonta tohellusta Sensorisen integraation häiriö lapsen arkielämässä. PS-Kustannus.
Jean A. Ayres 2015 Aistimusten aallokossa Sensorisen integraation häiriö ja terapia. PS-Kustannus.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö 10 op koostuu seuraavista aihealueista: lastaodottavan perheen terveydenhoitajatyö (sisältää WHO:n 20h imetysohjaajakoulutuksen), lapsiperheen terveydenhoitajatyö ( lapsiperheen voimavarojen vahvistaminen, lapsen kasvun ja kehityksen seuraaminen, ohjaus ja neuvonta sekä lasten neuropsykiatriset ongelmat) ja lastaodottavan naisen sekä lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvä lääketieteellinen osaaminen.
Työviikkopohjainen oppimisväylä sisältää lähiopetusta, itsenäisiä oppimistehtäviä, laboraatioharjoittelua sekä verkossa tapahtuvaa opiskelua.
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Teoriaopinnot 12 lähituntia työjärjestyksen mukaisesti lasten ja nuorten neurologisista ongelmista ja niiden tunnistamisesta sekä 13 tuntia itsenäistä opiskelua. Lähitunnit ajoittuvat viikoille 45 ja 47.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:
Ei ole käytössä näillä opintojakson osilla.
Työhön integroitu oppimisväylä:
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Teoriaopinnot voit suorittaa myös kirjatentteinä.
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:-
RDI and work-related cooperation
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Opintojakso ei sisällä harjoitustunteja, mutta teoriaopinnot linkittyvät läheisesti lastenneuvola harjoitteluun.
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:
Opintojaksoille sisältyy kaksi (2) yhteistä harjoittelupäivää, joille osallistuminen on pakollista.
Timing of exams and assignments
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Työviikkopohjainen väylä: Ensimmäinen suorituspäivä on määritelty työjärjestyksessä viikolle 50. Jos olet estynyt tulemaan ensimmäiseen suoritukseen tai saat hylätyn, voit suorittaa kirjalliset tentit ensimmäisen suorituskerran jälkeen, haluamaan yleisenä uusintatenttipäivänä.
Opintoja nopeuttava väylä: Ilmoittaudut yleiseen tenttipäivään suorittamaan kirjallisen kokeen.
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:
Tehtävien uusinnoista ja täydentämisestä sovitaan erikseen tapauskohtaisesti.
International cooperation
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: -
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:-
Student workload
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:
Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia x opintopiste, koko opintojakso yhteensä 270 tuntia, joka koostuu seuraavista:
lastaodottavan perheen terveydenhoitajatyö 4 op = 108 tuntia
lapsiperheen terveydenhoitajatyö 3,5 op= 97,5 tuntia
lastaodottavan naisen sekä lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvä lääketieteellinen osaaminen 1,5 op= 40,5 tuntia
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: 1 op = 27 tuntia
Työviikkopohjainen väylä: lähitunnit 12 h (ei läsnäolo velvoitetta, mutta osallistuminen ja aktiivisuus vaikuttavat arvosanaan!), kirjallinen koe 2 h ja itsenäinen opiskelu 13 h.
Opintoja nopeuttava väylä: itsenäinen valmistautuminen tentteihin 25 tuntia ja kirjallinen koe 2 h.
Further information
LASTAODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ: anne.sundstrom@xamk.fi
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ: liisa.korpivaara@xamk.fi
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: katja.villikka@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:
Arvioitavat oppimistehtävät, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustunneille .
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Työviikkopohjainen väylä: Arvosana muodostuu kirjallisesta kokeesta (T1-K5 33 %), osallistumisesta lähitunneille (T1-K5 33 %) ja aktiivisuudesta lähitunneilla (T1-K5 33 %).
Opintoja nopeuttava väylä: Arvosana muodostuu kirjallisesta kokeesta (T1-K5 100 %).
Assessment criteria, fail (0)
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Kirjallisissa kokeissa alle 40 % oikein kysytyistä asioita.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Osaat perusasioita lasten neurologisista sairauksista ja niiden oireista sekä sinulla on jonkin verran valmiuksia tunnistaa niitä piirteitä lapsessa, jotka viittaavat neuropsykiatriseen häiriöön, mutta tiedon soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Assessment criteria, good (3-4)
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Osaat perusasiat pääosin hyvin lasten neurologisista sairauksista ja niiden oireista sekä sinulla on jonkin verran valmiuksia tunnistaa niitä piirteitä lapsessa, jotka viittaavat neuropsykiatriseen häiriöön ja osaat joissain määrin soveltaa tietoa käytäntöön.
Assessment criteria, excellent (5)
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Osaat perusasiat erittäin hyvin lasten neurologisista sairauksista ja niiden oireista sekä sinulla on jonkin verran valmiuksia tunnistaa niitä piirteitä lapsessa, jotka viittaavat neuropsykiatriseen häiriöön ja osaat soveltaa tietoa käytäntöön.
Qualifications
Previously approved studies.