Erityispedagogiikka nuorisotyössä (5op)
Toteutuksen tunnus: YP00AA27-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.08.2019 - 30.08.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Hanne Salovaara-Pitkänen
- Vastuuopettaja
- Hanne Salovaara-Pitkänen
- Ryhmät
-
YPMI18SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
- Opintojakso
- YP00AA27
Toteutukselle Erityispedagogiikka nuorisotyössä YP00AA27-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Osaat käyttää johdonmukaisesti erityispedagogiikan käsitteitä. Osoitat perehtyneisyytesi erityistä tukea tarvitsevien nuorten ryhmiin. Osaat reflektoida ryhmiin kiinnittyvää tietoa hyödyntäen sitä yksilöiden / ryhmien kohtaamisessa ja ohjaamisessa. Osaat yhdistää lastensuojeluosaamista erityispedagogiikkaan.
Sisältö
Mitkä ovat erityispedagogiset käsitteet ja erityispedagogiikan kehityslinjat? Millaisten erityistä tukea tarvitsevien ryhmien kanssa nuorisotyössä työskennellään ja millaisia pedagogisia menetelmiä hyödynnetään? Miten lastensuojeluosaaminen niveltyy osaksi erityispedagogista osaamista?
Arviointi
a. Osaat käyttää erityispedagogiikan käsitteitä.
c. Osaat hahmottaa erityistä tukea tarvitsevat ryhmät nuorisotyön kentältä ja etsiä tietoa näistä ryhmistä.
e. Osaat hyödyntää pedagogisia menetelmiä.
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjalllisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojaksolla toteutetaan vierailukäynti yhteisö kasvatusta totettavaan organisaatioon. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, joka kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogogiikan keskeiset käsitteeet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen,lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä)
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetus n.50 tuntia , itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää ja tentti)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyäksytty suorittamien.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogogiikan keskeiset käsitteeet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen,lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
a) osaat käyttää erityispedagogiikan käsitteitä
b) osaat hahmottaa nuorisotyön kentältä erityistä tukea tarvitsevat nuoret ja etsiä tietoa näistä ryhmistä
a) osaat käyttää lastensuojelun käsitteitä