Palvelujen käyttäjälähtöinen kehittäminen ja palvelumuotoiluLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: L80C503
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Osaat kehittää nykyisiä ja uusia palveluja vuorovaikutteisesti ja käyttäjälähtöisesti ja ottaa huomioon palvelujen digitalisoinnin tuomat mahdollisuudet. Osaat käyttää palvelumuotoilun ja tuotteistamisen menetelmiä. Osaat valita ja soveltaa vuorovaikutteisia kehittämismenetelmiä ja malleja käytännössä. Osaat työskennellä kehittämistiimin jäsenenä.
Sisältö
Miten palvelutarjoomaa arvioidaan, uudistetaan ja kehitetään digitaalisessa toiminta- ja kilpailuympäristössä? Miten asiakaskokemukset otetaan huomioon palvelukehityksen perustana? Miten palveluja kehitetään käyttäjälähtöisesti ja vuorovaikutteisesti? Miten pelillistämisen avulla voidaan edistää käyttäjien motivaatiota, sitoutumista ja osallistumista? Miten joukkoistamista voi hyödyntää palvelujen kehittämisessä? Mitä ovat palvelumuotoilun peruskäsitteet, tavoitteet ja menetelmät? Miten palvelumuotoilun prosessi etenee? Mitä tarkoittaa palvelujen tuotteistaminen?
Arviointi
a) Käytät asiantuntevasti palvelutoiminnan ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
e) Osaat valita tarkoituksenmukaiset palvelujen kehittämis- ja arviointimenetelmät ja perustella valintasi.
f) Osaat edistää tiimin tavoitteellista toimintaa.
Edeltävä osaaminen
Markkinoinnin ja asiakastyöskentelyn perusteet