Siirry suoraan sisältöön

Peliohjelmoinnin perusteetLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: AV00EV09

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Peliohjelmoinnin perusteet -opintojaksolla tutustut syvemmin Unreal Enginen ohjelmointipuoleen sekä ohjelmointiin yleisesti. Ohjelmointi tapahtuu Blueprintillä, Unreal Enginen visuaalisella skriptauskielellä. Opintojakson aikana opit kaikki tärkeimmät Blueprintin ominaisuudet sekä hyödyt niin sanottuun perinteiseen ohjelmointiin verrattuna.

Opit kuinka muuttujat sekä funktiot toimivat ja kuinka niitä hyödynnetään 3D-peliohjelmoinnissa. Opit erilaisten muuttujatyyppien sekä funktiotyyppien luonnin ja opit milloin kannattaa käyttää mitäkin tyyppiä. Opit samalla mitä tarkoittaa olio-ohjelmointi, miten olioita tehdään ja miten niitä hallitaan. Opit mitä tarkoittaa viittaus ja miksi se on erittäin tärkeää peliohjelmoinnissa.

Opit kuinka käyttäjärajapintoja (UI) tehdään ja kuinka niiden toiminta yhdistetään osaksi pelilogiikkaa.

Opit kuinka koodia voidaan tarkastella eli Debugata virheiden etsinnässä ja korjauksessa.

Opit hyödyntämään Unreal Enginen animaatioeditoria ja asettamaan projektiin tuotuja animaatioita siten, että hahmojen liike näyttää luontevalta. Opit mitä on metaihmiset, kuinka niitä tehdään ja kuinka niitä animoidaan.

Opit hyödyntämään Unreal Enginen tarjoamaa Level Sequenceria, jonka avulla on mahdollista luoda pelisisäisiä videoita. Opit myös kuinka videot nauhoitetaan videotiedostoiksi, jolloin niitä voidaan näyttää myös pelimaailman ulkopuolella.

Sisältö

• Kerrataan, mitä ovat muuttujat ja funktiot ja kuinka niitä luodaan
• Tutkitaan, miten Blueprint-koodi eroaa perinteisestä koodista
• Tehdään katsaus viittauksiin ja niiden tärkeyteen C++-pohjautuvissa kielissä (esim.
• Blueprintissä)
• Hyödynnetään edistyneitä ohjelmointimetodeja kuten rajapintoja (interfaces) ohjelmiston
• tekemisessä
• Tutustutaan Unreal Enginen tarjoamiin debug-työkaluihin, joilla koodia voi tarkastella ja löytää ongelmakohtia
• Suunnitellaan ja luodaan käyttäjärajapinta (UI), jonka avulla sovelluksella on asianmukaiset valikot
• Käydään läpi animointiin liittyviä valikoita ja hyödynnetään Unreal Enginen animointityökaluja hahmon
animoinnissa ja animaatioiden yhdistämisessä
• Luodaan metaihmisiä ja animoidaan niitä
• Tehdään useita pieniä harjoitustöitä, joissa eri koodaustapoja hyödynnetään.

Siirry alkuun