Game development for beginners (5 cr)
Code: AV00EV09-3001
General information
- Timing
- 04.12.2023 - 29.02.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Open UAS and Continuing education
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Open University of Applied Sciences
- Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
- Teachers
- Juha Ojala
- Teacher in charge
- Juha Ojala
- Groups
-
AVVIDPOS23SAvoin AMK, Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja, syksy 2023
- Course
- AV00EV09
Objective
Peliohjelmoinnin perusteet -opintojaksolla tutustut syvemmin Unreal Enginen ohjelmointipuoleen sekä ohjelmointiin yleisesti. Ohjelmointi tapahtuu Blueprintillä, Unreal Enginen visuaalisella skriptauskielellä. Opintojakson aikana opit kaikki tärkeimmät Blueprintin ominaisuudet sekä hyödyt niin sanottuun perinteiseen ohjelmointiin verrattuna.
Opit kuinka muuttujat sekä funktiot toimivat ja kuinka niitä hyödynnetään 3D-peliohjelmoinnissa. Opit erilaisten muuttujatyyppien sekä funktiotyyppien luonnin ja opit milloin kannattaa käyttää mitäkin tyyppiä. Opit samalla mitä tarkoittaa olio-ohjelmointi, miten olioita tehdään ja miten niitä hallitaan. Opit mitä tarkoittaa viittaus ja miksi se on erittäin tärkeää peliohjelmoinnissa.
Opit kuinka käyttäjärajapintoja (UI) tehdään ja kuinka niiden toiminta yhdistetään osaksi pelilogiikkaa.
Opit kuinka koodia voidaan tarkastella eli Debugata virheiden etsinnässä ja korjauksessa.
Opit hyödyntämään Unreal Enginen animaatioeditoria ja asettamaan projektiin tuotuja animaatioita siten, että hahmojen liike näyttää luontevalta. Opit mitä on metaihmiset, kuinka niitä tehdään ja kuinka niitä animoidaan.
Opit hyödyntämään Unreal Enginen tarjoamaa Level Sequenceria, jonka avulla on mahdollista luoda pelisisäisiä videoita. Opit myös kuinka videot nauhoitetaan videotiedostoiksi, jolloin niitä voidaan näyttää myös pelimaailman ulkopuolella.
Content
• Kerrataan, mitä ovat muuttujat ja funktiot ja kuinka niitä luodaan
• Tutkitaan, miten Blueprint-koodi eroaa perinteisestä koodista
• Tehdään katsaus viittauksiin ja niiden tärkeyteen C++-pohjautuvissa kielissä (esim.
• Blueprintissä)
• Hyödynnetään edistyneitä ohjelmointimetodeja kuten rajapintoja (interfaces) ohjelmiston
• tekemisessä
• Tutustutaan Unreal Enginen tarjoamiin debug-työkaluihin, joilla koodia voi tarkastella ja löytää ongelmakohtia
• Suunnitellaan ja luodaan käyttäjärajapinta (UI), jonka avulla sovelluksella on asianmukaiset valikot
• Käydään läpi animointiin liittyviä valikoita ja hyödynnetään Unreal Enginen animointityökaluja hahmon
animoinnissa ja animaatioiden yhdistämisessä
• Luodaan metaihmisiä ja animoidaan niitä
• Tehdään useita pieniä harjoitustöitä, joissa eri koodaustapoja hyödynnetään.
Student workload
5 op:n laajuinen opintojakso vastaa noin 135 tunnin työmäärää.
Further information
Opintojakso on tarjolla:
YTS-opiskelijoille Hamkin kanssa.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tapahtuu kokonaispisteiden määrän mukaan.
PISTERAJAT
Koko kurssi = max. 100 pistettä, läpipääsyraja = 40 pistettä.
ARVIOINTIASTEIKKO
pisteet = arvosana
0-39 = 0, hylätty
40-49 = 1
50-59 = 2
60-69 = 3
70-79 = 4
> 80 = 5
ARVIOINTIPERUSTEET
Arvostelu muodostuu lopputehtävän perusteella, joka on jaettu viiteen eri kategoriaan. Lopputehtävässä luodaan sovellus, jossa on mahdollista tutkia annettua rakennusta.
Kategorioiden pistemäärät:
-Alkuvalikon tekeminen ja sen toimivuus. Max 20p.
-Kohteessa kulkeminen ja tutkiminen. Max 20p.
-Esineiden tutkinta ja tarkastelu. Max 20p.
-Ihmishahmot ja niiden toiminta. Max 20p.
-Kamera-ajot. Max 20p