Asiakaslähtöinen valmennus (10 op)
Toteutuksen tunnus: LI00EE75-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.04.2022 - 22.04.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liikunnanohjaajakoulutus
- Opettajat
- Jouni Korhonen
- Mika Tenhu
- Tiina Aho
- Vastuuopettaja
- Vesa Väänänen
- Ryhmät
-
LISA20SPLiikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus
- Opintojakso
- LI00EE75
Tavoitteet
Ymmärrät mitä valmennus prosessina tarkoittaa.
Osaat suunnitella asiakaslähtöisen ja tavoitteellisen valmennusprosessin.
Tiedät, mitä asiakkaan elämäntapamuutoksen tukijana toimiminen edellyttää.
Osaat soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa valmennusprosessissa.
Osaat hyödyntää ihmisen motivaatioon ja käyttäytymiseen liittyviä teorioita valmennusprosessin suunnittelussa
Osaat kertoa ja perustella asiakkaalle, mistä elämäntapamuutoksessa on kysymys.
Sisältö
Mitä asiakaslähtöinen valmennus prosessina tarkoittaa?
Miten sovellat testaamista ja hyödynnät saamiasi testituloksia asiakaslähtöisessä valmennuksessa?
Miten hyödynnät eri liikuntamuotoja asiakaslähtöisessä valmennuksessa?
Miten huomioit eri liikuntamuotojen vaatimukset?
Miten kehität asiakkaan tavoitteiden mukaisesti hänen fyysisiä ja henkisiä ominaisuuksia?
Miten huomioit valmennuksessa elämäntapamuutokseen kuuluvat muut osa-alueet?
Miten hyödynnät motivaatio- ja käyttäytymisteorioita?
Miten aikataulullisesti ohjelmoit valmennuksen?
Millaisia eettisiä periaatteita valmentajan tulee noudattaa?
Arviointi
Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
Opiskelumateriaali
Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla . Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutuu teorian ja työelämäkäytäntöjen välisenä yhteistyönä, mikä tarkoittaa vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin
TKI ja työelämäyhteistyö
Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja aluellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä useinmiten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin kontekteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelynä yhteistyössä työelämän kanssa
Englanniksi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson alussa kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä.
Esitietovaatimukset
I-IV lukukausien osaamistavoitteiden mukainen osaaminen