Media ja digitaaliset taidot kouluhyvinvointityössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00EE54-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.04.2023 - 21.04.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 50
- Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
- Opettajat
- Harri Mäkinen
- Osku Kiri
- Ryhmät
-
KHSA22SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
- Opintojakso
- KH00EE54
Tavoitteet
Tiedät median ja digitaalisten taitojen merkityksen nyky-yhteiskunnassa lasten ja nuorten elämässä.
Tunnet mediakasvatuksen peruskäsitteet sekä lähtökohdat ja tavoitteet lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Tiedät keskeisiä median muotoja sekä niiden soveltamisen haasteita ja mahdollisuuksia kasvatus- ja ohjaustyössä.
Osaat vahvistaa lasten ja nuorten digitaalisia ja medialukutaitoja.
Osaat suunnitella ja toteuttaa mediakasvatusta yhteistyössä vanhempien sekä opetus- ja kasvatushenkilökunnan kanssa.
Sisältö
Mikä on median ja digitaalisten taitojen merkitys nyky-yhteiskunnassa lasten ja nuorten elämässä?
Mitkä ovat mediakasvatuksen peruskäsitteet sekä lähtökohdat ja tavoitteet lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen tukemisessa?
Mitkä ovat keskeisiä median muotoja sekä niiden soveltamisen haasteita ja mahdollisuuksia kasvatus- ja ohjaustyössä?
Miten vahvistat lasten ja nuorten digitaalisia ja medialukutaitoja?
Miten suunnittelet ja toteutat mediakasvatusta yhteistyössä vanhempien sekä opetus- ja kasvatushenkilökunnan kanssa?
Arviointi
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelumateriaali
Opintojakson alussa erikseen ilmoitettavat aineistot
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso rytmittyy lähiopetustyöpajojen, verkkotapaamisten sekä itsenäisen työskentelyn vuorottelun mukaan. Opintojakson kesto on yksi lukukausi. Työpajoja ja lähitapaamisia on noin kerran kuukaudessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu opintojakson aikana tehtävissä koulukuraattorien haastatteluissa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Ehdottomia vaatimuksia edeltäville opinnoille ei ole. Suositeltava edeltävä opintojakso on: Mediakasvatuksen perusteet (5 op).
Opintojakso sisältää neljä (4) koko ryhmän yhteistä lähitapaamista. Lisäksi jokaisen lähitapaamisen välillä kokoonnutaan yhden kerran verkkoon. Lähitapaamisten päivämäärät syyslukukaudella 2022 ovat:
- maanantai 11.9. klo 12.45–16.00
- maanantai 2.10. klo 12.45–16.00
- maanantai 6.11. klo 12.45-16.00
- maanantai 27.11. klo 12.45-16.00
Opintojakson onnistunut suorittaminen edellyttää, että opiskelijalla on Googlen Gmail-tunnukset tai että hän on valmis luomaan ne.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.