Erityiskasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00DT48-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
08.04.2024 - 21.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
02.09.2024 - 02.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4.5 op
- Virtuaaliosuus
- 0.5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Leila Pekonen
- Vastuuopettaja
- Leila Pekonen
- Ryhmät
-
SOMI23SPSosionomi, päivätoteutus
- Opintojakso
- SO00DT48
Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 40 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 10.09.2024 klo 13:00 - 14:15 (1 t 15 min) |
Info: Erityiskasvatus SO00DT48-3013 |
A246
Teorialuokka
|
Ma 16.09.2024 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3013 |
A245
Teorialuokka
|
Ti 17.09.2024 klo 09:30 - 11:30 (2 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3013 |
A240
Teorialuokka
|
Ti 17.09.2024 klo 12:15 - 14:00 (1 t 45 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3013 |
A240
Teorialuokka
|
To 19.09.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3013 |
A235
Teorialuokka
|
To 19.09.2024 klo 12:15 - 15:00 (2 t 45 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3013 |
A235
Teorialuokka
|
To 26.09.2024 klo 10:00 - 11:45 (1 t 45 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3013 |
A235
Teorialuokka
|
To 26.09.2024 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3013 |
A235
Teorialuokka
|
To 03.10.2024 klo 13:15 - 16:15 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3013, vierailu valterissa! |
Valteri Mikael koulu
|
Ma 07.10.2024 klo 10:00 - 12:45 (2 t 45 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3013 |
D127
Teorialuokka
|
To 17.10.2024 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3013, NEPSY-tietopäivä MKS |
Mikkelin keskusssairaala auditorio
|
Ma 04.11.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3013 |
A247
Teorialuokka
|
Ke 06.11.2024 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3013 |
A246
Teorialuokka
|
Ke 13.11.2024 klo 13:15 - 16:15 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3013 |
A246
Teorialuokka
|
Ma 18.11.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3013 |
A245
Teorialuokka
|
To 21.11.2024 klo 11:30 - 15:00 (3 t 30 min) |
Tentti: Erityiskasvatus SO00DT48-3013 |
A121
Teorialuokka
|
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson Learn alustalla opintojakson alkaessa
Määttä, P. & Rantala, A. 2022. Tavallisen erityinen lapsi: Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä. 3.,uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2022. Varhaiserityiskasvatus. 3., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen ja mahdollisille tutustumiskäynneille. Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti. Kontaktitunnit toteutuvat Mikkelin kampuksella.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla SOMI23SP ryhmän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa. Huomioi, että tällä toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen alalla, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Työhön integroitu vaihtoehto edellyttää sinulta itsenäistä toteutussuunnitelman tekemistä suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.
Osaamisen tunnistamiseen liittyvissä asioissa toimi Luxissa olevien ohjeiden mukaan ja hae osaamisen tunnustamista Pepissä. Mikäli sinulle on jo tehty sopimus osaamisen tunnustamisesta (näyttö / osittainen hyvksiluku), ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa sopiaksesi suorituksista tällä toteutuksella.
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutuksesta sovitaan opintojakson alkaessa. Opintojakso voi sisältää työelämässä tapahtuvaa oppimista tutustumiskäyntien ja/tai pienryhmien ohjaamisen muodossa. Työelämän osaamistarpeet huomioidaan oppimistehtävissä ja opintojakson sisällöissä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan opintojakson Learn-alustalle.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei ole.
Opiskelijan työmäärä
5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työmäärän jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.
Toteutuksen osien kuvaus
Työmäärän jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.
Lisätietoja opiskelijoille
Huomioi, että tämä on päiväryhmän toteutus. Katso lukujärjestystiedot ja arvioi, voitko osallistua kontaktiopetukseen.
Tällä toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informoidaan 1. kontaktikerralla ja kirjataan Learn-alustalle.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen