Siirry suoraan sisältöön

Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00EQ98-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Sirpa Räikkönen
Vastuuopettaja
Sirpa Räikkönen
Ryhmät
YPMI24KP
Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
Opintojakso
YP00EQ98

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 50 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 15.01.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
X221 Teorialuokka
Ke 22.01.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
X221 Teorialuokka
Ke 29.01.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
X221 Teorialuokka
Ke 05.02.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
X221 Teorialuokka
To 13.02.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
X221 Teorialuokka
Ke 19.02.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
X221 Teorialuokka
Ti 04.03.2025 klo 09:15 - 11:00
(1 t 45 min)
Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
X221 Teorialuokka
Pe 14.03.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
X221 Teorialuokka
Ke 19.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
X220 Teorialuokka
Ke 26.03.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
X220 Teorialuokka
Ke 09.04.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
X220 Teorialuokka
Ti 15.04.2025 klo 06:15 - 19:00
(12 t 45 min)
Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja aktiivinen kansalaisuus YP00EQ96-3002, Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
Opintomatka Helsinkiin
To 24.04.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
X221 Teorialuokka
Ti 29.04.2025 klo 11:45 - 14:45
(3 t 0 min)
Globaalikasvatus ja ihmisoikeustyö YP00EQ98-3002
X221 Teorialuokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Hahmotat kasvatuksen merkityksen kestävän kehityksen, moninaisuuden, ihmisoikeuksien toteutumisen ja yhdessä elämisen taitojen rakentamisessa.
Hahmotat kestävän kehityksen globaaleja tavoitteita sekä niiden näyttäytymistä kansallisesti ja paikallisesti.
Osoitat perehtyneisyytesi yhdenvertaisuus-, tasa-arvo- ja ihmisoikeuskysymyksiin maailmanlaajuisesti ja paikallisesti.
Ymmärrät teoreettisesti millaisia erilaisia lähestymistapoja yhteiskunnilla on suhtautua kulttuuriseen monimuotoisuuteen
Osaat hyödyntää erilaisia globaalikasvatuksen menetelmiä.
Hahmotat erilaisia kansainvälistymistä edistäviä rahoituslähteitä ja liikkuvuusohjelmia.

Sisältö

Mitkä ovat monikulttuurisen työn taustat ja tavoitteet?
Mitä on globaalikasvatus ja kuinka sitä toteutetaan?
Millaisia erilaisia tapoja yhteiskunnilla on lähestyä kulttuurista moninaisuutta?
Miten ihmisoikeuskysymykset näkyvät globaalisti ja kansallisesti?
Miten voidaan edistää monikulttuurista ja moniarvoista yhteiskuntaa?
Millaisia haasteita liittyy maahanmuuttajan kotoutumiseen ja yhteiskunnalliseen kiinnittymiseen?
Millaisia rahoituslähteitä sekä liikkuvuusohjelmia on mahdollista hyödyntää kansainvälistymisen edistämiseksi?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdytään mm. seuraavaan kirjallisuuteen ja materiaaleihin.
THL:n maahanmuutto ja kulttuurisen monimuotoisuuden koulutusmateriaali.
Globaalikasvatusmateriaali
Yhdenvertaisuuslaki
Erasmus+ ohjelma
Paneelitentin artikkelit tai raportit mm. Kestävän kehityksen materiaali esim. Rank a Brand- suomalaisten vaatebrändien ilmasto-, ympäristö-, ja ihmisoikeustyön raportti 2020
Väkivaltaisen ekstremismin tilannekatsaus 2020, Sisäministeriö
Muut opiskelumateriaali ja paneelitentin materiaalit löytyy Learn oppimisympäristöstä opintojakson alkaessa. Aiheet käsittelevät kurssin keskeisiä sisältöjä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.

Rauhankasvatus osuus toteutetaan draamapaja menetelmällä työelämäkumppanin toimesta. Opintojaksolla vierailee useita työelämäkontakteja kertomassa omasta aihealueestaan. Läsnäolo vierailijoiden tunneilla tai työelämävierailuissa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.

Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu luennoista, oppimistehtävistä, vierailijoista, tapahtumista ja opintomatkasta. Tehtävien ohjeistus käydään oppitunneilla. Opintojaksoon kuuluu toiminnallisia menetelmiä opintojakson aiheista. Osa tuntitehtävistä on parityöskentelyä ja osassa työskennellään pienryhmissä. Opintojaksoon kuuluu yksilötehtävänä hissipuhe. Hissipuheen palaute keskustellaan luokassa yhteistoiminnallisesti. Opetus tapahtuu valtaosin luokkaopetuksena.

Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä ja lähituntien aikana. Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti, ryhmätöinä tai peritehtävinä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Näitä ovat kirjallinen palaute, suullinen palaute ja ryhmäkeskustelut. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

Opintojakso koostuu neljästä eri osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Oppimispäiväkirja 1 op, Paneelitentti 1 op, Tuntiaktiivisuus ja hissipuhe 2 op sekä Agenda -ryhmätehtävä 1 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.

Mikäli aikaisempiin opintoihin tai työkokemukseesi on liittynyt opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin liittyvää osaamista, voit suorittaa opintojakson tai sen osia osaamisen tunnistamisella. Ole tästä yhteydessä opintojakson opettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojaksolla tehdään työelämävierailu Helsinkiin.
Opintojakson oppimistehtävät voivat osin perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Yhteistyötä tehdään mm. Monikulttuurikeskus Mimosan (Mikkeli) ja Rauhanliitto ry:n kanssa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla suoritetaan Paneelitentti, joka perustuu aihealueen artikkeleihin ja tutkimuksiin. Paneelitentti tehdään opintojakson päätteeksi.
Yksilökohtaiset hissipuheet suoritetaan oppitunneilla pitkin kevättä.
Opintojakson aikana tehdään ryhmissä tai parityönä tehtävä, joka esitellään lähijaksolla muille opiskelijoille.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut paneelitentin ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 45-55 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80-90 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu neljästä eri osasuorituksesta.
THL:n Paloma-koulutus 1 op, oppimispäiväkirja. Tämän osion opiskelija suorittaa itsenäisesti.
Paneelitentti 1 op, suoritetaan lähiopetuksessa keskustellen oppimisympäristöön valituista artikkeleista tai raporteista. Opiskelija saa tehdä itselleen omat muistiinpanot paneelikeskusteluun.
Tuntiaktiivisuus ja hissipuhe 2op. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, vierailijoiden luentoihin, vierailukohteisiin sekä hissipuheen suorittaminen. Hissipuhe pidetään omalle opetusryhmälle omasta valitsemasta aiheesta. Puheen päätteeksi keskustelemme aiheesta yhteisesti.
Agenda 2030 paritehtävä 1 op. Tutustumme Agenda 2030 sisältöön ja tavoitteisiin parityönä. Tehtävä puretaan yhteisesti sovittuna ajankohtana.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon kuuluu opintomatka, joka toteutetaan 15.4.2025.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty tehtävien suoritus.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja vierailijoiden luentoihin sekä vierailukohteisiin (1-5)
Hissipuhe (hyväksytty)
Paloma koulutuksen oppimispäiväkirja (1-5)
Agenda-paritehtävä (hyväksytty)
Paneelitentti (1-5), arviointi koostuu vertaisarviosta ja opettajan arviosta

Siirry alkuun