Siirry suoraan sisältöön

Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00ES41-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
03.08.2025 - 02.01.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettajat
Hanna-Leena Lipsanen
Olli Rissanen
Ryhmät
KHSA25SP
Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opintojakso
KH00ES41
Toteutukselle KH00ES41-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän.
Tiedät koululainsäädännön ja koulutyötä ohjaavan normiston.
Tiedät, mitä osallisuus tarkoittaa ja ymmärrät osallisuuden merkityksen kouluympäristössä.
Osaat tukea lasten ja nuorten osallisuutta.
Osaa tukea lasten ja nuorten kouluhyvinvointia ja viihtyvyyttä.
Ymmärrät kodin ja oppilaitoksen välisen yhteistyön merkityksen.
Ymmärrät moniammatillisen työskentelyn merkityksen ja mahdollisuudet oppilaitostyöskentelyssä.

Sisältö

Mitä tarkoitetaan osallisuudella ja mikä on sen merkitys kouluympäristössä?
Miten tuetaan lasten ja nuorten osallisuutta?
Millainen on suomalainen koulujärjestelmä?
Miten tuet lasten ja nuorten kouluhyvinvointia ja viihtyvyyttä?
Mitä kuuluu kodin ja oppilaitoksen väliseen yhteistyöhön?
Miten lainsäädäntö ja opetussuunnitelmat sekä muut eri asiakirjat ohjaavat oppilaitostyötä?
Mitkä ovat moniammatillisen työskentelyn merkitys ja mahdollisuudet oppilaitostyöskentelyssä?

Opiskelumateriaali

Learn-alustan materiaali.
Salmivalli Christina, 2024. Kiusaamisväkivalta. Ymmärrä kiusaamisilmiö ja puutu oikein. Santalahti
Virtanen Tuomo & Pelkonen Jenni, 2023. Poissa porukasta. Vahvista kouluun kiinnittymistä ja puutu poissaoloihin. PS-kustannus.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksolla tutustut suomalaiseen koulutusjärjestelmään. Perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön, opetussuunnitelmiin ja työtä ohjaaviin asiakirjoihin oppilaitoksissa.
Pohdit moniammatillisen työskentelyn mahdollisuuksia oppilaitoksissa. Kartoitat millaisia tehtäviä ja rooleja eri toimijoilla/ammattilaisilla on oppilaitosympäristössä hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tunnet koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset periaatteet.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.
Työelämävierailijat.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

1 SUOMEN KOULUJÄRJESTELMÄ.
Yksilötehtävä. Hyväksytty-hylätty/ täydennettävä

2 OMIA KOKEMUKSIA KOULUSTA. Yksilö- tai ryhmätehtävä.
Hyväksytty-hylätty/ täydennettävä. Palautus ja kahden ryhmän kommentointi

3 CASE - tehtävä. 1-5

4 OPETUS Hyväksytty-hylätty/ täydennettävä Viikot 40-48

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5 op eli 135t opiskelijan työtuntia.
27t / 1op.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävien ja harjoitusten hyväksytty suorittaminen.
Arvioinnin perusteet:
XAMK;AMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikko /osaamisen alkuvaihe.

Siirry alkuun