Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00ES41-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
03.08.2025 - 02.01.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
- Opettajat
- Hanna-Leena Lipsanen
- Olli Rissanen
- Ryhmät
-
KHSA25SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
- Opintojakso
- KH00ES41
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 06.11.2025 klo 14:00 - 15:30 (1 t 30 min) |
Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3003 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Ma 17.11.2025 klo 14:00 - 15:30 (1 t 30 min) |
Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3003 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Ma 01.12.2025 klo 14:00 - 15:30 (1 t 30 min) |
Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3003 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
To 11.12.2025 klo 14:00 - 15:30 (1 t 30 min) |
Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3003 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Tavoitteet
Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän.
Tiedät koululainsäädännön ja koulutyötä ohjaavan normiston.
Tiedät, mitä osallisuus tarkoittaa ja ymmärrät osallisuuden merkityksen kouluympäristössä.
Osaat tukea lasten ja nuorten osallisuutta.
Osaa tukea lasten ja nuorten kouluhyvinvointia ja viihtyvyyttä.
Ymmärrät kodin ja oppilaitoksen välisen yhteistyön merkityksen.
Ymmärrät moniammatillisen työskentelyn merkityksen ja mahdollisuudet oppilaitostyöskentelyssä.
Sisältö
Mitä tarkoitetaan osallisuudella ja mikä on sen merkitys kouluympäristössä?
Miten tuetaan lasten ja nuorten osallisuutta?
Millainen on suomalainen koulujärjestelmä?
Miten tuet lasten ja nuorten kouluhyvinvointia ja viihtyvyyttä?
Mitä kuuluu kodin ja oppilaitoksen väliseen yhteistyöhön?
Miten lainsäädäntö ja opetussuunnitelmat sekä muut eri asiakirjat ohjaavat oppilaitostyötä?
Mitkä ovat moniammatillisen työskentelyn merkitys ja mahdollisuudet oppilaitostyöskentelyssä?
Arviointi
a. Osaat käyttää ammattikäsitteitä ja näyttää tietoperustaan liittyvän osaamisesi.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
Opiskelumateriaali
Learn-alustan materiaali.
Salmivalli Christina, 2024. Kiusaamisväkivalta. Ymmärrä kiusaamisilmiö ja puutu oikein. Santalahti
Virtanen Tuomo & Pelkonen Jenni, 2023. Poissa porukasta. Vahvista kouluun kiinnittymistä ja puutu poissaoloihin. PS-kustannus.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksolla tutustut suomalaiseen koulutusjärjestelmään. Perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön, opetussuunnitelmiin ja työtä ohjaaviin asiakirjoihin oppilaitoksissa.
Pohdit moniammatillisen työskentelyn mahdollisuuksia oppilaitoksissa. Kartoitat millaisia tehtäviä ja rooleja eri toimijoilla/ammattilaisilla on oppilaitosympäristössä hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tunnet koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset periaatteet.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.
Työelämävierailijat.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
1 SUOMEN KOULUJÄRJESTELMÄ.
Yksilötehtävä. Hyväksytty-hylätty/ täydennettävä
2 OMIA KOKEMUKSIA KOULUSTA. Yksilö- tai ryhmätehtävä.
Hyväksytty-hylätty/ täydennettävä. Palautus ja kahden ryhmän kommentointi
3 CASE - tehtävä. 1-5
4 OPETUS Hyväksytty-hylätty/ täydennettävä Viikot 40-48
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5 op eli 135t opiskelijan työtuntia.
27t / 1op.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtävien ja harjoitusten hyväksytty suorittaminen.
Arvioinnin perusteet:
XAMK;AMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikko /osaamisen alkuvaihe.