Animation with Maya (5 op)
Toteutuksen tunnus: VV00FP10-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 20.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kulttuurin koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 15 - 22
- Koulutus
- Degree Programme in Game Design
Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 52 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 01.09.2025 klo 14:30 - 18:00 (3 t 30 min) |
Animation with Maya VV00FP10-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ma 08.09.2025 klo 14:30 - 18:00 (3 t 30 min) |
Animation with Maya VV00FP10-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ma 15.09.2025 klo 14:30 - 18:00 (3 t 30 min) |
Animation with Maya VV00FP10-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ma 22.09.2025 klo 14:30 - 18:00 (3 t 30 min) |
Animation with Maya VV00FP10-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ma 29.09.2025 klo 14:30 - 18:00 (3 t 30 min) |
Animation with Maya VV00FP10-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ma 06.10.2025 klo 14:30 - 18:00 (3 t 30 min) |
Animation with Maya VV00FP10-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ma 13.10.2025 klo 14:30 - 18:00 (3 t 30 min) |
Animation with Maya VV00FP10-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ma 27.10.2025 klo 14:30 - 18:00 (3 t 30 min) |
Animation with Maya VV00FP10-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ma 03.11.2025 klo 14:30 - 18:00 (3 t 30 min) |
Animation with Maya VV00FP10-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ma 10.11.2025 klo 14:30 - 18:00 (3 t 30 min) |
Animation with Maya VV00FP10-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ma 17.11.2025 klo 14:30 - 18:00 (3 t 30 min) |
Animation with Maya VV00FP10-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ma 24.11.2025 klo 14:30 - 18:00 (3 t 30 min) |
Animation with Maya VV00FP10-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ma 01.12.2025 klo 14:30 - 18:00 (3 t 30 min) |
Animation with Maya VV00FP10-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ma 08.12.2025 klo 14:30 - 18:00 (3 t 30 min) |
Animation with Maya VV00FP10-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Ma 15.12.2025 klo 14:30 - 18:00 (3 t 30 min) |
Animation with Maya VV00FP10-3001 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Tavoitteet
Opit hahmojen ja mekaanisen riggauksen perusteet.
Opit erilaisia painotusten maalaustekniikoita hahmojen ihonmuokkauksen parantamiseksi.
Opit käyttämään blendkey-arvoja.
Opit, kuinka voit asettaa rajoitteita rigille (esimerkiksi suuntausrajoitteet, IK, FK jne.).
Opit rakentamaan kasvorigin käyttäen mukautettuja ohjaimia ja kontrolliluita sekä käänteisen että eteenpäin suuntautuvan kinematiikan (IK/FK) tukemiseksi.
Opit tekemään animaatiota manuaalisella avainkehystämisellä.
Opit tuomaan liikkeenkaappaustietoa, määrittelemään hahmot ja tekemään kohdistuksen (retargeting).
Opit muokkaamaan olemassa olevaa animaatiodataa aikajanan leikkeiden, lisäys- ja korvauskerrosten avulla.
Edistyneet taidot: Saat johdannon ohjelmointipohjaiseen rigin luontiin.
Sisältö
Mitkä ovat hahmo- ja mekaanisen riggingin perusteet Mayassa?
Miten teet weight paintingiä ja skinnausta tehokkaasti?
Mitä ovat blendshapet ja miten niitä käytetään hahmoanimaatiossa?
Miten asetetaan rajoitteita animaation ohjaamiseen?
Miten rakennetaan kasvorig mukautetuilla kontroleilla?
Miten tehdään animaatiota manuaalisella avainkehystämisellä, ja mitkä ovat sen perusperiaatteet?
Miten liikkeenkaappaustieto tuodaan ja kohdistetaan hahmoihin?
Opiskelumateriaali
Learning materials
– Lectures and demonstrations (with accompanying downloadable documentation for reference when relevant).
– Downloadable Work sheets and exercises when applicable
– Links and tutorials on Learn.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
You will attend classes according to the given schedule. The course will be run as a hybrid, so you may also join in remotely, but the primary focus will be on the students in the classroom. In addition to class exercises, there will be independently assigned homework tasks.
TKI ja työelämäyhteistyö
RDI may be intergrated where possible
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Deadlines:
– In order to benefit from the dedicated feedback
sessions students must have at least partially completed the assignments
on review at that time.
– If a student misses the deadline for an
assignment feedback session, no assurance of feedback at a later date
can be given. Current works take precedence.
– If a student can not achieve a required deadline the lecturer must be informed and an extension will be negotiated.
– Unauthorized late return of course assignments will have an effect on final grading. (Between 1 and 2 points deducted)
Opiskelijan työmäärä
In class, student will complete instructive exercises and then receive feedback to deepen their expertise.
Students will also complete assignments independently outside of class
Toteutuksen osien kuvaus
The student will learn about the following topics:
- fundamentals of rigging
- character rigging
- facial rigging
- mechanical rigging
- bone constraints in general
- IK and FK constraints
- control bones
- retargeting workflows
- graph editor
- timeline editor
- additive and override animations
- intro to code based rigging
Lisätietoja opiskelijoille
Further information
– Demonstrations and lectures provide relevant theoretical content.
– Students complete a series of 3D-graphics related assignments independently with the help of instructions provided on Learn.
– Students will receive dedicated feedback sessions on their assignments at regular intervals
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Assessment methods and criteria
Peer review and self-evaluation
Register of Attendance
Adherence to schedules and deadlines
Activity Checklists
Performance Rating scale for classroom and homework assignments
Assessment Criteria
Students ability to develop ideas, logical thinking, creativity, ability to communicate one’s ideas both verbally and visually, quality of work, ability to follow instructions, ability to work to deadlines, level of attendance, activity and contribution to class, evidence of improvement in technical/design/aesthetic skills.
Grading. Fail, Incomplete, 1:pass, 2:pass+ 3:Commended 4:Highly commended 5:Distinction
Assessment scale 1-5