Animation with MayaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: VV00FP10
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opit hahmojen ja mekaanisen riggauksen perusteet.
Opit erilaisia painotusten maalaustekniikoita hahmojen ihonmuokkauksen parantamiseksi.
Opit käyttämään blendkey-arvoja.
Opit, kuinka voit asettaa rajoitteita rigille (esimerkiksi suuntausrajoitteet, IK, FK jne.).
Opit rakentamaan kasvorigin käyttäen mukautettuja ohjaimia ja kontrolliluita sekä käänteisen että eteenpäin suuntautuvan kinematiikan (IK/FK) tukemiseksi.
Opit tekemään animaatiota manuaalisella avainkehystämisellä.
Opit tuomaan liikkeenkaappaustietoa, määrittelemään hahmot ja tekemään kohdistuksen (retargeting).
Opit muokkaamaan olemassa olevaa animaatiodataa aikajanan leikkeiden, lisäys- ja korvauskerrosten avulla.
Edistyneet taidot: Saat johdannon ohjelmointipohjaiseen rigin luontiin.
Sisältö
Mitkä ovat hahmo- ja mekaanisen riggingin perusteet Mayassa?
Miten teet weight paintingiä ja skinnausta tehokkaasti?
Mitä ovat blendshapet ja miten niitä käytetään hahmoanimaatiossa?
Miten asetetaan rajoitteita animaation ohjaamiseen?
Miten rakennetaan kasvorig mukautetuilla kontroleilla?
Miten tehdään animaatiota manuaalisella avainkehystämisellä, ja mitkä ovat sen perusperiaatteet?
Miten liikkeenkaappaustieto tuodaan ja kohdistetaan hahmoihin?