Siirry suoraan sisältöön

Ruoka- ja ravintolapalvelujen suunnittelu ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MR00AF23-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2019 - 14.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2019 - 30.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettajat
Tiina Tuovinen
Vastuuopettaja
Tiina Tuovinen
Ryhmät
MRMI17KP
Matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
Opintojakso
MR00AF23
Toteutukselle MR00AF23-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Osaat arvioida ja kehittää valmistukseen, jakeluun ja palveluun liittyviä prosesseja. Osaat suunnitella ja kehittää asiakaslähtöisiä ja kannattavia ruoka- ja ravintolapalveluja yrityksen liikeidean ja kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Osaat valmistaa, tarjoilla ja arvioida aistinvaraisesti tuotteita. Hallitset sarjatyön, työn sujuvuuden, ajoituksen ja tehokkuuden vaatimukset. Syvennät osaamistasi alan tietojärjestelmien käytössä.

Sisältö

Miten liikeideoiltaan erilaisten toimipaikkojen prosessit, palvelut ja tuotantotavat poikkeavat toisistaan? Miten suunnitellaan ja kehitetään asiakaslähtöisiä ja kannattavia ruoka- ja ravintolapalveluja käyttäen apuna alan tietojärjestelmiä? Miten suunnitellaan, hinnoitellaan ja valmistetaan eri ruoka- ja ravintolapalveluihin soveltuvia tuotteita? Miten aistinvaraista arviointia käytetään tuotteita arvioitaessa ja kehitettäessä?

Opiskelumateriaali

Ilmoitettaan opintojakson alkaessa ja on pääosin Moodlessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä opintojakson osaamistavoitteet integroivan työelämäcasen tai tehtävän hyväksytty suorittaminen pienryhmässä tai itsenäisesti.
Opintoihin sisältyy lähiopetusta opetuskeittiöllä ja Jamix tuotannonohjausjärjestelmän opiskelua.
Opintojaksoon sisältyy ruoka- ja/tai juomalistojen suunnittelua, menusuunnittelua ja tuotesuunnittelua sekä soveltamista case tehtävässä, joka toteutetaan mahdollisuuksien mukaan työelämäyhteistyökumppanille tai Veget - ja hiilet hankkeelle. Ajankohtaista on kavisruokareseptiikan kehittäminen hyödyntäen uusia kasviproteiineja, myös ruokalistojen arviointi, suunnittelu ja kehittäminen vähähiilisyyden näkökulmasta on ajankohtainen hankkeelle tehtävä aihe.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet ruoka- ja ravintolapalveluja tuottavassa yrityksessä, organisaatiossa tai sinulla on mahdollisuus hankkia yhteistyökumppani, voit suorittaa opintojakson työpaikalla joko kokonaan tai osittain. Ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi tehtävän työn opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti yhdessä sovittavalla ravintola- tai ruokapalveluyritykseen integroidulla kehittämistehtävällä. Itsenäisen suoritustavan sopimiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

Opiskelijan työmäärä

Luennot ja suunnittelutehtävät 2 op
Casetehtävät ryhmässä 3 op

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi, työelämäkumppaneiden palaute, opettajan arviointi ja kehittävä palaute

Hylätty (0)

Ei ole saavuttanut T1 tason tavoitteita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

.Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. rajata ja perustella tietolähteiden käytön
c. suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa tilanteen vaatimalla tavalla
e. soveltaa oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita sekä perustella niiden käyttöä
f. toimia tavoitteellisesti tiimissä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
•käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
•arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
•työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
•arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
•valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
•edistää tiimin tavoitteellista toimintaa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa ´
a. käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
c. työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia
d. edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. arvioida ja kehittää malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. ohjaa ja kehittää tiimin toimintaa

Esitietovaatimukset

Ruokapalvelut tai vastaava osaaminen

Siirry alkuun