Skip to main content

Design and development of food and restaurant services (5 cr)

Code: MR00AF23-3001

General information


Enrollment
02.01.2019 - 14.01.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2019 - 30.05.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
Tiina Tuovinen
Teacher in charge
Tiina Tuovinen
Course
MR00AF23
No reservations found for realization MR00AF23-3001!

Objective

You can evaluate and develop systems and processes for production, delivery and services. You can develop customer-oriented, healthy and profitable food and restaurant services following the business idea and the principles of sustainable development. You can produce, serve and evaluate products by using sensory evaluation methods. You master the requirements of series production, fluency, timing and efficiency at work. You deepen your knowledge in information systems.

Content

How do the processes vary in restaurants with different business ideas? How do you design and develop customer-oriented and profitable food and restaurant services using technology? How do you design, price and prepare suitable products for à la carte and catering services? How do you use sensory evaluation methods in the evaluation and development of products?

Course material

Ilmoitettaan opintojakson alkaessa ja on pääosin Moodlessa.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä opintojakson osaamistavoitteet integroivan työelämäcasen tai tehtävän hyväksytty suorittaminen pienryhmässä tai itsenäisesti.
Opintoihin sisältyy lähiopetusta opetuskeittiöllä ja Jamix tuotannonohjausjärjestelmän opiskelua.
Opintojaksoon sisältyy ruoka- ja/tai juomalistojen suunnittelua, menusuunnittelua ja tuotesuunnittelua sekä soveltamista case tehtävässä, joka toteutetaan mahdollisuuksien mukaan työelämäyhteistyökumppanille tai Veget - ja hiilet hankkeelle. Ajankohtaista on kavisruokareseptiikan kehittäminen hyödyntäen uusia kasviproteiineja, myös ruokalistojen arviointi, suunnittelu ja kehittäminen vähähiilisyyden näkökulmasta on ajankohtainen hankkeelle tehtävä aihe.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet ruoka- ja ravintolapalveluja tuottavassa yrityksessä, organisaatiossa tai sinulla on mahdollisuus hankkia yhteistyökumppani, voit suorittaa opintojakson työpaikalla joko kokonaan tai osittain. Ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi tehtävän työn opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti yhdessä sovittavalla ravintola- tai ruokapalveluyritykseen integroidulla kehittämistehtävällä. Itsenäisen suoritustavan sopimiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

Student workload

Luennot ja suunnittelutehtävät 2 op
Casetehtävät ryhmässä 3 op

Evaluation scale

1-5

Assessment criteria, good (3)

Students can a. use professional terminology and concepts proficiently in different situations. b. evaluate information sources critically. c. work as a team member in working life expert duties and identify and describe the problems of the professional field. d. evaluate operations in customer, user and target group situations. e. choose the appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices. f. promote the target-oriented operation of your team.

Assessment methods and criteria

Itsearviointi, vertaisarviointi, työelämäkumppaneiden palaute, opettajan arviointi ja kehittävä palaute

Assessment criteria, fail (0)

Ei ole saavuttanut T1 tason tavoitteita

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

.Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. rajata ja perustella tietolähteiden käytön
c. suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa tilanteen vaatimalla tavalla
e. soveltaa oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita sekä perustella niiden käyttöä
f. toimia tavoitteellisesti tiimissä

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija
•käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
•arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
•työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
•arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
•valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
•edistää tiimin tavoitteellista toimintaa

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa ´
a. käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
c. työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia
d. edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. arvioida ja kehittää malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. ohjaa ja kehittää tiimin toimintaa

Qualifications

Course ‘Food services’ or corresponding skills

Go back to top of page