Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: PY00CX63-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2019 - 30.08.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.10.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
Palvelumuotoilun koulutus
Opettajat
Sanna Haapanen
Marjo Suviranta
Vastuuopettaja
Marjo Suviranta
Ryhmät
PAKV19SY
Palvelumuotoilu, ylempi amk
Opintojakso
PY00CX63
Toteutukselle PY00CX63-3004 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Osaat määritellä palvelumuotoilua teoreettisella sekä käytännön tasolla.
Osaat palvelumuotoilun peruskäsitteet ja toimintatavat.
Osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisiä menetelmiä.
Osaat tunnistaa palvelumuotoilun mahdollisuudet välineenä strategisen tason suunnittelussa.

Sisältö

Mitä palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ovat?
Kuinka hyödynnän palvelumuotoilun menetelmiä kehittämistehtävissä?
Kuinka palvelumuotoilu soveltuu strategisen tason suunnittelun välineeksi?

Arviointi

b. etsiä tietoa tiedonhankintaprosessin mukaisesti
c. suoriutua sujuvasti tehtäväkokonaisuuksista
d. perustella toimintaansa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. soveltaa oman alan keskeisiä malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita

Opiskelumateriaali

Työkalupakit:
Espoon sivistystoimen työkalupakki
http://designresearch.aalto.fi/groups/encore/wp-content/uploads/2013/11/Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun2.pdf
Service Design toolkit (kehittäjinä mm. JAMK)
www.sdt.fi
Kirjallisuus:
Satu Miettinen, 2011: Palvelumuotoilu
Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
http://www.adlibris.com/fi/kirja/palvelumuotoilu-9789522380777
Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
https://www.talentumshop.fi/palvelumuotoilu.html
Sähköinen aineisto:
Mikko Koivisto, 2007:
Mitä on palvelumuotoilu - Muotoilun hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa
http://hyrrat.metropolia.fi/wp-content/uploads/2014/10/Koivisto-M.-2007..pdf

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, lähiopetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan

Opiskelijan työmäärä

5op on 135 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

5: osaat toimia perustellusti ja ohjata ja kehittää, laaja-alainen asiantuntijuus
3-4: osaat toimia, kehittää, asiantuntevuus
1-2: osaat ottaa huomioon, johdonmukaisuus
Hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

hylätty, arvosana: 1-5
Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija osaa arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta

Siirry alkuun