Erityiskasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00AD24-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
15.08.2019 - 30.08.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
16.09.2019 - 30.11.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Maija Vihervirta
- Vastuuopettaja
- Maija Vihervirta
- Ryhmät
-
SOMI18SPSosionomi, päivätoteutus
- Opintojakso
- SO00AD24
Tavoitteet
• Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
• Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
• Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
• Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
• Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
• Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
• Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
• Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
• Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
• Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
• Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
• Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Arviointi
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.
Opiskelumateriaali
Moodle-alustan opiskelumateriaali
Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus
Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen ja mahdollisille tutustumiskäynneille.
Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Sovi opintojen alkaesssa opettajan kanssa erikseen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa kokonaan Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Opiskelijan osallistuminen opintojakson ensimmäisen kerran infotunnille on suositeltavaa. Verkko-opinnot sisältävät itsenäistä opiskelua, oppimistehtäviä verkossa ja oppimispäiväkirjan.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Informoidaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälinen yhteistyö
ei ole.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informoidaan opintojakson alkaessa.
Osa oppimistehtävistä arvioidaan asteikolla 1-5
Osa oppimistehtävistä / oppimispäiväkirja asteikolla Hyväksytty/ Täydennettävä.
Tentti 1-5
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen