Siirry suoraan sisältöön

Seikkailukasvatus ja Avartti (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00AA32-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2019 - 30.08.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Tommi Pantzar
Maija-Sisko Kauppila
Vastuuopettaja
Tommi Pantzar
Ryhmät
YPKV18KM
Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus
Opintojakso
YP00AA32
Toteutukselle YP00AA32-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Osaat perustella seikkailun kasvatuksellisia menetelmiä ja ohjaajan roolia kokemuksellisen oppimisen teoreettisesta viitekehyksestä. Tunnistat seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä. Tiedät seikkailutoiminnan turvallisuutta määrittelevät säädökset ja osaat soveltaa niitä oman ryhmänne tavoitteellisen seikkailun suunnittelussa ja toteutuksessa. Osoitat perehtyneisyyttä kansainväliseen Avartti-ohjelmaan ja hahmotat sen sijoittumisen suomalaisen nuorisokasvatuksen kentälle.

Sisältö

Millaiseen kasvatusfilosofiseen teoriapohjaan seikkailukasvatus ja Avartti-ohjelma tukeutuu? Millaisia kasvatuksellisia mahdollisuuksia seikkailullinen ja elämyksellinen toiminta tarjoaa ja mitä se vaatii kasvattajalta? Millaisia menetelmiä seikkailukasvatuksessa voidaan käyttää? Miten seikkailutoimintaan liittyviä riskejä voidaan hallita? Mistä Avartti-ohjelman sisältö rakentuu?

Opiskelumateriaali

Lähiopetuksessa jaettava aineisto sekä virtuaalimateriaali Moodlessa.
Seikkailukasvatuksen ennakkotehtävänä artikkeli: Pulkamo, H.2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520). Löytyy moodlealustalta.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Monimuotototeutus Kouvolassa syyslukukausi 2019. Opintojakso koostuu 3 op:n laajuisesta Seikkailukasvatuksen osuudesta sekä 2 op:n laajuisesta Avartti-osuudesta. Kummassakin osuudessa on kaksi lähiopetuspäivää.
Seikkailukasvatusosuuteen kuuluu maastopäivä (27.8.) ja teoriapäivä (28.8). Maastopäivä toteutetaan Repoveden kansallispuistossa. Tapaaminen ja opintojakson aloitus Lapinsalmen parkkipaikalta ti 27.8. klo 9.30. Osoite: Riippusillantie 55, Kouvola. Toinen lähipäivä toteutetaan Kouvolan kampuksella.
Näiden lähipäivien avulla menetelmän käytäntö ja teoria nivelletään yhteen. Ennakkotehtävä valmistelee maastopäivään ja lähiopetuksen jälkeisenä oppimistehtävänä teet suunnitelman seikkailukasvatuksellisesta tai elämyspedagogisesta matalariskisestä toiminnasta valitsemaasi työympäristöön.
Avartin (2op) lähiopetus toteutetaan Avartti-toiminnan perusteet koulutuksena yhteistyössä Avartti-säätiön kanssa 17.-18.9.2019. Tämä koulutus tuottaa erillisen todistuksen, joka mahdollistaa Avartti-menetelmän käyttämisen nuorisokasvatustyössä. Lähiopetuksen lisäksi suoritukseen kuuluu yksi oppimistehtävä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Seikkailukasvatusosuus on mahdollista suorittaa omaan työhön integroituina tehtävinä. Jos toteutat työpaikallasi seikkailukasvatusta, ota yhteys vastuuopettajaan niin sovitaan millä tehtävillä saat opintojakson tavoitteet täytetyksi.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Seikkailukasvatus (3op) on mahdollista suorittaa kokonaan verkkoympäristössä, joskin kahdelle lähipäivälle osallistuminen on erittäin suositeltavaa pedagogisen lähestymistavan omaksumisen varmistamiseksi. Ohjeet itsenäiseen suoritukseen saat opettajalta, joka samalla linkittää sinut kurssin moodlealustalle.
Avarttiosuus (2op) on mahdollista suorittaa virtuaalisesti verkkoympäristössä (ohjeet saa vastuuopettajalta). Vaihtoehtoinen suoritustapa ei anna oikeutta erilliseen todistukseen (vrt. työviikkopohjainen oppimisväylä).

Opiskelijan työmäärä

Seikkailukasvatus osuudessa on lähiopetusta noin 16 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 65 tuntia.
Avarttiosuudessa on lähiopetusta 16 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 38 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti seikkailukasvatuksen ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä. c. Osaat hahmottaa seikkailukasvatukseen ja Avartti-toimintaan liittyviä tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia valitsemassasi seikkailutoiminnan ympäristössä ja kuvata toimintaa kasvatuksen viitekehyksessä. f. Osaat toimia tavoitteellisesti ryhmän jäsenenä seikkailun eri vaiheissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (100%) sekä opintojaksoon liittyvien tehtävien hyväksyttyä suorittamista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a) Osaat käyttää johdonmukaisesti seikkailukasvatuksen ammattikäsitteitä.
b) Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.
c) Osaat hahmottaa seikkailukasvatukseen ja Avartti-toimintaan liittyviä tehtäväkokonaisuuksia.
d) Osaat toimia valitsemassasi seikkailutoiminnan ympäristössä ja kuvata toimintaa kasvatuksen viitekehyksessä.
f) Osaat toimia tavoitteellisesti tiimin jäsenenä seikkailun eri vaiheissa.

Esitietovaatimukset

Edellytetään perustaidot leiri- ja retkitoiminnasta. Esim. leiritoiminnan opintojakso suoritettuna.

Siirry alkuun