Adventure education and the International Award Programme (5 cr)
Code: YP00AA32-3003
General information
- Enrollment
- 15.08.2019 - 30.08.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Kouvola Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Teachers
- Tommi Pantzar
- Maija-Sisko Kauppila
- Teacher in charge
- Tommi Pantzar
- Groups
-
YPKV18KMCivic activities and youth work, part-time studies
- Course
- YP00AA32
Objective
You know how to justify the methods and the role of instructors of adventure education from the perspective of experiential learning theory. You can recognize the professional possibilities of adventure education in the field of civic activities and youth work. You know the laws and regulations that govern the safety of adventure education and you are able to use them in planning and carrying out your own adventure. You demonstrate your familiarity with the International Award Programme and understand its role in the Finnish youth work sector.
Content
What kind of philosophical and educational theoretical foundations do adventure education and the International Award Programme base on? What kind of educational and experiential opportunities do adventures offer and what is required from the instructors? What are the methods that can be used in adventure education? How can the risks involved in adventure activities be controlled? What is the content of the International Award Programme?
Course material
Lähiopetuksessa jaettava aineisto sekä virtuaalimateriaali Moodlessa.
Seikkailukasvatuksen ennakkotehtävänä artikkeli: Pulkamo, H.2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520). Löytyy moodlealustalta.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Monimuotototeutus Kouvolassa syyslukukausi 2019. Opintojakso koostuu 3 op:n laajuisesta Seikkailukasvatuksen osuudesta sekä 2 op:n laajuisesta Avartti-osuudesta. Kummassakin osuudessa on kaksi lähiopetuspäivää.
Seikkailukasvatusosuuteen kuuluu maastopäivä (27.8.) ja teoriapäivä (28.8). Maastopäivä toteutetaan Repoveden kansallispuistossa. Tapaaminen ja opintojakson aloitus Lapinsalmen parkkipaikalta ti 27.8. klo 9.30. Osoite: Riippusillantie 55, Kouvola. Toinen lähipäivä toteutetaan Kouvolan kampuksella.
Näiden lähipäivien avulla menetelmän käytäntö ja teoria nivelletään yhteen. Ennakkotehtävä valmistelee maastopäivään ja lähiopetuksen jälkeisenä oppimistehtävänä teet suunnitelman seikkailukasvatuksellisesta tai elämyspedagogisesta matalariskisestä toiminnasta valitsemaasi työympäristöön.
Avartin (2op) lähiopetus toteutetaan Avartti-toiminnan perusteet koulutuksena yhteistyössä Avartti-säätiön kanssa 17.-18.9.2019. Tämä koulutus tuottaa erillisen todistuksen, joka mahdollistaa Avartti-menetelmän käyttämisen nuorisokasvatustyössä. Lähiopetuksen lisäksi suoritukseen kuuluu yksi oppimistehtävä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Seikkailukasvatusosuus on mahdollista suorittaa omaan työhön integroituina tehtävinä. Jos toteutat työpaikallasi seikkailukasvatusta, ota yhteys vastuuopettajaan niin sovitaan millä tehtävillä saat opintojakson tavoitteet täytetyksi.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Seikkailukasvatus (3op) on mahdollista suorittaa kokonaan verkkoympäristössä, joskin kahdelle lähipäivälle osallistuminen on erittäin suositeltavaa pedagogisen lähestymistavan omaksumisen varmistamiseksi. Ohjeet itsenäiseen suoritukseen saat opettajalta, joka samalla linkittää sinut kurssin moodlealustalle.
Avarttiosuus (2op) on mahdollista suorittaa virtuaalisesti verkkoympäristössä (ohjeet saa vastuuopettajalta). Vaihtoehtoinen suoritustapa ei anna oikeutta erilliseen todistukseen (vrt. työviikkopohjainen oppimisväylä).
Student workload
Seikkailukasvatus osuudessa on lähiopetusta noin 16 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 65 tuntia.
Avarttiosuudessa on lähiopetusta 16 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 38 tuntia.
Evaluation scale
1-5
Assessment criteria, good (3)
a.You are able to consistently use professional concepts related to adventure education. b. You are able to search information from key information sources. c. You are able to identify the different functions in adventure education and the International Award Programme. d. You are able to work in the environment of adventure activities of your choice and you can describe the activity from an educational perspective. f. You are able to work in a target-oriented manner during different phases of adventure activities.
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (100%) sekä opintojaksoon liittyvien tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Assessment criteria, good (3-4)
a) Osaat käyttää johdonmukaisesti seikkailukasvatuksen ammattikäsitteitä.
b) Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.
c) Osaat hahmottaa seikkailukasvatukseen ja Avartti-toimintaan liittyviä tehtäväkokonaisuuksia.
d) Osaat toimia valitsemassasi seikkailutoiminnan ympäristössä ja kuvata toimintaa kasvatuksen viitekehyksessä.
f) Osaat toimia tavoitteellisesti tiimin jäsenenä seikkailun eri vaiheissa.
Qualifications
Attending the course requires basic skills and experiences in camping and camp life, completing the course of Camp activities, or equivalent skills.