Elämykselliset palvelukonseptitLaajuus (5 op)
Tunnus: MR00DU71
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Syvennät ymmärrystä elämyksen eri elementeistä palvelun tuottamisessa
Osaat soveltaa elämyksellisten palvelujen kehittämiseen liittyviä eri teorioita ja malleja
Osaat suunnitella, toteuttaa ja kehittää elämyksellisiä palveluja
Sisältö
Mistä elementeistä elämys koostuu?
Miten elämykset voivat parantaa palvelukonseptien kilpailukykyä?
Mitkä ovat keinot elämyksellisen palvelun kehittämisessä?
Opintojakoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti, 3op.
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Sirpa Sahinjoki
Vastuuopettaja
Sirpa Sahinjoki
Ryhmät
-
MRMI23KVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI22SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRKT22SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Syvennät ymmärrystä elämyksen eri elementeistä palvelun tuottamisessa
Osaat soveltaa elämyksellisten palvelujen kehittämiseen liittyviä eri teorioita ja malleja
Osaat suunnitella, toteuttaa ja kehittää elämyksellisiä palveluja
Sisältö
Mistä elementeistä elämys koostuu?
Miten elämykset voivat parantaa palvelukonseptien kilpailukykyä?
Mitkä ovat keinot elämyksellisen palvelun kehittämisessä?
Opintojakoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti, 3op.
Opiskelumateriaali
Eskelinen, M. 2011. Elämysteemaisen liiketoiminnan luominen: Elämyksestä lisäarvoa ja tuloa yritykselle. Mikkeli: Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Verhelä, P. & Lackman, P. 2003. Matkailun ohjelmapalvelut: Matkailuelämyksen tuottaminen ja toteuttaminen. Porvoo ; Helsinki: WSOY.
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös 3 kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Osallistuminen etäopetuskerroille on vapaaehtoista. Opintojaksoon liittyy kaikille vapaaehtoinen aloitustapaaminen, joka nauhoitetaan. Nauhoite tallenne tulee Learn alustalle. Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja sähköpostilla tarvittaessa.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Etäopetuskerrat toteutetaan pääsääntöisesti klo 16.30 alkaen. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Opintojaksolla on arvioitavia tehtäviä ja ne tehdään itsenäisesti/ryhmänä/paritöinä. Tehtävät ovat ohjeineen opintojakson Learn-alustalla ja ne esitellään tarkemmin opintojakson alkaessa. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson teemat kytkeytyvät toimialaan ja toimialan työpaikkoihin, joita hyödynnetään opintojaksolla tietolähteinä ja mahdollisina oppimis- ja työelämäprojektitehtävinä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät, tentit, sekä muut opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät on oltava tehtyinä. Tarkemmat päivämäärät tehtävien palautuksiin esitellään opintojakson alkaessa.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla ei ole erikseen määriteltyä kv-yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 3 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 132 t itsenäisesti tai ryhmässä työstettäviä oppimistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson teemat ovat: elämystalous, elämyskolmion elementit ja käyttö, suomalainen luksus, draamankaari ja palvelukonseptit
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Tarkempi arviointi esitellään opintojakson alkaessa.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Sirpa Sahinjoki
- Kirsi Kuusisto
Vastuuopettaja
Kirsi Kuusisto
Ryhmät
-
MRKT21SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI21SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI22KVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI21SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
Tavoitteet
Syvennät ymmärrystä elämyksen eri elementeistä palvelun tuottamisessa
Osaat soveltaa elämyksellisten palvelujen kehittämiseen liittyviä eri teorioita ja malleja
Osaat suunnitella, toteuttaa ja kehittää elämyksellisiä palveluja
Sisältö
Mistä elementeistä elämys koostuu?
Miten elämykset voivat parantaa palvelukonseptien kilpailukykyä?
Mitkä ovat keinot elämyksellisen palvelun kehittämisessä?
Opintojakoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti, 3op.
Opiskelumateriaali
Opettajan materiaali Learnissä kaikille.
Tarkempi kirjallisuus esitellään opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksoon sisältyy verkko-opetusta, vierailijoiden luentoja/ messumatka/ itsenäistä työskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä.
Luennoilla perehdytään elämykseen ja elämysten eri elementeihin palvelujen tuottamisessa. Oppimistehtävissä opetellaan suunnittelemaan, toteuttamaan ja kehittämään elämyksellisiä palveluita ja palvelukonsepteja.
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen opintojaksolle. Jokainen opiskelija tekee myös oppimistehtävät, jotka on kytketty opintojakson teemoihin ja ajankohtaisiin aiheisiin.
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa
Opintojakso on myös mahdollista tehdä itsenäisesti verkko-opintoina.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson teemat kytkeytyvät toimialaan ja toimialan työpaikkoihin, joita hyödynnetään opintojaksolla tietolähteinä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
135h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osaa a. käyttää johdonmukaisesti toimialaa kuvaavia käsitteitä b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä c. hahmottaa alan tehtäväkokonaisuuksia d. toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa. f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti
Tarkempi arviointi käydään läpi opintojakson alkaessa.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
- Mikkelin kampus
- E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Sirpa Sahinjoki
- Kirsi Kuusisto
Vastuuopettaja
Kirsi Kuusisto
Ryhmät
-
MRMI21KVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI20SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRKT20SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI20KPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRMI20SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Syvennät ymmärrystä elämyksen eri elementeistä palvelun tuottamisessa
Osaat soveltaa elämyksellisten palvelujen kehittämiseen liittyviä eri teorioita ja malleja
Osaat suunnitella, toteuttaa ja kehittää elämyksellisiä palveluja
Sisältö
Mistä elementeistä elämys koostuu?
Miten elämykset voivat parantaa palvelukonseptien kilpailukykyä?
Mitkä ovat keinot elämyksellisen palvelun kehittämisessä?
Opintojakoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti, 3op.
Opiskelumateriaali
Opettajan materiaali Learnissä kaikille.
Tarkempi kirjallisuus esitellään opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksoon sisältyy verkko-opetusta, vierailijoiden luentoja/ messumatka/ itsenäistä työskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä.
Luennoilla perehdytään elämykseen ja elämysten eri elementeihin palvelujen tuottamisessa. Oppimistehtävissä opetellaan suunnittelemaan, toteuttamaan ja kehittämään elämyksellisiä palveluita ja palvelukonsepteja.
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen opintojaksolle. Jokainen opiskelija tekee myös oppimistehtävät, jotka on kytketty opintojakson teemoihin ja ajankohtaisiin aiheisiin.
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa
Opintojakso on myös mahdollista tehdä itsenäisesti verkko-opintoina.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson teemat kytkeytyvät toimialaan ja toimialan työpaikkoihin, joita hyödynnetään opintojaksolla tietolähteinä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
135h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osaa a. käyttää johdonmukaisesti toimialaa kuvaavia käsitteitä b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä c. hahmottaa alan tehtäväkokonaisuuksia d. toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa. f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti
Tarkempi arviointi käydään läpi opintojakson alkaessa.