PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: KR00EA43
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
• omaksut perustiedot palvelumuotoilusta, konseptoinnista ja tuotteistamisesta
• osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisiä menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
• tunnistat palvelumuotoilun mahdollisuudet välineenä strategisen tason suunnittelussa
Sisältö
Mitä palvelumuotoilun, konseptoinnin ja tuotteistamisen keskeiset käsitteet ja työkalut ovat?
Mihin ja miten hyödynnän palvelumuotoilun menetelmiä kehittämistehtävissä?
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
06.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 41
Koulutus
- Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Marjo Suviranta
Vastuuopettaja
Marjo Suviranta
Ryhmät
-
KRKV24SVYKestävä rakentaminen ja muotoilu, ylempi amk
Tavoitteet
• omaksut perustiedot palvelumuotoilusta, konseptoinnista ja tuotteistamisesta
• osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisiä menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
• tunnistat palvelumuotoilun mahdollisuudet välineenä strategisen tason suunnittelussa
Sisältö
Mitä palvelumuotoilun, konseptoinnin ja tuotteistamisen keskeiset käsitteet ja työkalut ovat?
Mihin ja miten hyödynnän palvelumuotoilun menetelmiä kehittämistehtävissä?
Opiskelumateriaali
Sähköinen aineisto:
Espoon sivistystoimen työkalupakki
https://docplayer.fi/3974767-Tyokalupakki-palvelumuotoiluun.html
Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg
Palvelumuotoilun bisneskirja
Kirjallisuus:
Satu Miettinen, 2011: Palvelumuotoilu
Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
http://www.adlibris.com/fi/kirja/palvelumuotoilu-9789522380777
Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
https://www.talentumshop.fi/palvelumuotoilu.html
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan
Opiskelijan työmäärä
5 op x 27 h = 135 h opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 1-5
Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija osaa arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Marjo Suviranta
Vastuuopettaja
Marjo Suviranta
Ryhmät
-
KRKV23SVYKestävä rakentaminen ja muotoilu, ylempi amk
Tavoitteet
• omaksut perustiedot palvelumuotoilusta, konseptoinnista ja tuotteistamisesta
• osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisiä menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
• tunnistat palvelumuotoilun mahdollisuudet välineenä strategisen tason suunnittelussa
Sisältö
Mitä palvelumuotoilun, konseptoinnin ja tuotteistamisen keskeiset käsitteet ja työkalut ovat?
Mihin ja miten hyödynnän palvelumuotoilun menetelmiä kehittämistehtävissä?
Opiskelumateriaali
• Työkalupakit:
Espoon sivistystoimen työkalupakki
http://designresearch.aalto.fi/groups/encore/wp-content/uploads/2013/11/Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun2.pdf
Service Design toolkit (kehittäjinä mm. JAMK)
www.sdt.fi
Kirjallisuus:
Satu Miettinen, 2011: Palvelumuotoilu
Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
http://www.adlibris.com/fi/kirja/palvelumuotoilu-9789522380777
Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
https://www.talentumshop.fi/palvelumuotoilu.html
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan
Opiskelijan työmäärä
5 op x 27 h = 135 h opiskelijan työtä
Toteutuksen osien kuvaus
Arviointiasteikko 1-5
Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija osaa arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
- Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Marjo Suviranta
Vastuuopettaja
Marjo Suviranta
Ryhmät
-
KRKV21SYKestävä rakentaminen ja muotoilu, ylempi amk
Tavoitteet
• omaksut perustiedot palvelumuotoilusta, konseptoinnista ja tuotteistamisesta
• osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisiä menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
• tunnistat palvelumuotoilun mahdollisuudet välineenä strategisen tason suunnittelussa
Sisältö
Mitä palvelumuotoilun, konseptoinnin ja tuotteistamisen keskeiset käsitteet ja työkalut ovat?
Mihin ja miten hyödynnän palvelumuotoilun menetelmiä kehittämistehtävissä?
Opiskelumateriaali
Työkalupakit:
Espoon sivistystoimen työkalupakki
https://docplayer.fi/3974767-Tyokalupakki-palvelumuotoiluun.html
Service Design toolkit (kehittäjinä mm. JAMK)
Kirjallisuus:
Satu Miettinen, 2011: Palvelumuotoilu
Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
http://www.adlibris.com/fi/kirja/palvelumuotoilu-9789522380777
Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
https://www.talentumshop.fi/palvelumuotoilu.html
Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg
Palvelumuotoilun bisneskirja
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
5 op x 27 h = 135 h opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija osaa arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta