Siirry suoraan sisältöön

PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)

Tunnus: KR00EA43

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• omaksut perustiedot palvelumuotoilusta, konseptoinnista ja tuotteistamisesta
• osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisiä menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
• tunnistat palvelumuotoilun mahdollisuudet välineenä strategisen tason suunnittelussa

Sisältö

Mitä palvelumuotoilun, konseptoinnin ja tuotteistamisen keskeiset käsitteet ja työkalut ovat?
Mihin ja miten hyödynnän palvelumuotoilun menetelmiä kehittämistehtävissä?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

06.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 41

Koulutus
  • Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • KRKV24SVY
    Kestävä rakentaminen ja muotoilu, ylempi amk

Tavoitteet

• omaksut perustiedot palvelumuotoilusta, konseptoinnista ja tuotteistamisesta
• osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisiä menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
• tunnistat palvelumuotoilun mahdollisuudet välineenä strategisen tason suunnittelussa

Sisältö

Mitä palvelumuotoilun, konseptoinnin ja tuotteistamisen keskeiset käsitteet ja työkalut ovat?
Mihin ja miten hyödynnän palvelumuotoilun menetelmiä kehittämistehtävissä?

Opiskelumateriaali

Sähköinen aineisto:
Espoon sivistystoimen työkalupakki
https://docplayer.fi/3974767-Tyokalupakki-palvelumuotoiluun.html

Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg
Palvelumuotoilun bisneskirja

Kirjallisuus:
Satu Miettinen, 2011: Palvelumuotoilu
Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
http://www.adlibris.com/fi/kirja/palvelumuotoilu-9789522380777
Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
https://www.talentumshop.fi/palvelumuotoilu.html

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan

Opiskelijan työmäärä

5 op x 27 h = 135 h opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 1-5
Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija osaa arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • KRKV23SVY
    Kestävä rakentaminen ja muotoilu, ylempi amk

Tavoitteet

• omaksut perustiedot palvelumuotoilusta, konseptoinnista ja tuotteistamisesta
• osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisiä menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
• tunnistat palvelumuotoilun mahdollisuudet välineenä strategisen tason suunnittelussa

Sisältö

Mitä palvelumuotoilun, konseptoinnin ja tuotteistamisen keskeiset käsitteet ja työkalut ovat?
Mihin ja miten hyödynnän palvelumuotoilun menetelmiä kehittämistehtävissä?

Opiskelumateriaali

• Työkalupakit:
Espoon sivistystoimen työkalupakki
http://designresearch.aalto.fi/groups/encore/wp-content/uploads/2013/11/Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun2.pdf
Service Design toolkit (kehittäjinä mm. JAMK)
www.sdt.fi
Kirjallisuus:
Satu Miettinen, 2011: Palvelumuotoilu
Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
http://www.adlibris.com/fi/kirja/palvelumuotoilu-9789522380777
Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
https://www.talentumshop.fi/palvelumuotoilu.html

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan

Opiskelijan työmäärä

5 op x 27 h = 135 h opiskelijan työtä

Toteutuksen osien kuvaus

Arviointiasteikko 1-5
Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija osaa arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 35

Koulutus
  • Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • KRKV21SY
    Kestävä rakentaminen ja muotoilu, ylempi amk

Tavoitteet

• omaksut perustiedot palvelumuotoilusta, konseptoinnista ja tuotteistamisesta
• osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisiä menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
• tunnistat palvelumuotoilun mahdollisuudet välineenä strategisen tason suunnittelussa

Sisältö

Mitä palvelumuotoilun, konseptoinnin ja tuotteistamisen keskeiset käsitteet ja työkalut ovat?
Mihin ja miten hyödynnän palvelumuotoilun menetelmiä kehittämistehtävissä?

Opiskelumateriaali

Työkalupakit:
Espoon sivistystoimen työkalupakki
https://docplayer.fi/3974767-Tyokalupakki-palvelumuotoiluun.html

Service Design toolkit (kehittäjinä mm. JAMK)

Kirjallisuus:
Satu Miettinen, 2011: Palvelumuotoilu
Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
http://www.adlibris.com/fi/kirja/palvelumuotoilu-9789522380777
Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
https://www.talentumshop.fi/palvelumuotoilu.html
Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg
Palvelumuotoilun bisneskirja

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

5 op x 27 h = 135 h opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija osaa arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta