Skip to main content

Innovative built environment businessLaajuus (5 cr)

Code: KR00EA44

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The cost of construction determines the methods and materials used. You will understand the cost structure of construction and the impact of new methods on costs. You will also outline various options to implement new construction opportunities cost-effectively.

Content

What are the costs of traditional construction?
What does variability cost?
What is understood with built environment business?
How to create business in a built environment?

Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

06.01.2025 - 30.04.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Construction and Energy Engineering

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

25 - 41

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Sustainable Construction and Design
Teachers
  • Vertti Vallenius
Teacher in charge

Vertti Vallenius

Groups
  • KRKV24SVY
    Sustainable construction and design, master studies

Objective

The cost of construction determines the methods and materials used. You will understand the cost structure of construction and the impact of new methods on costs. You will also outline various options to implement new construction opportunities cost-effectively.

Content

What are the costs of traditional construction?
What does variability cost?
What is understood with built environment business?
How to create business in a built environment?

Opiskelumateriaali

Learn aineisto sekä oman kiinnostuksesi mukaisesti itsenäisesti hankkimasi oppimistasi ja osaamistasi tukeva aineisto.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroidussa väylässä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
Opintoja nopeuttavassa väylässä

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolle ei ole sovittuna TKI tai työelämäyhteistyötä, mutta mahdollisuuden avautuessa sitä voidaan hyödyntää.

Tentit ja muut määräajat

Teet opintojakson harjoitukset ja itse- sekä mahdollisen vertaisarvioinnin opintojakson päättymiseen mennessä.

Opiskelijan työmäärä

Noin 135 tuntia, josta
- noin 10 tuntia ennakko- ja / tai orientoivaa työskentelyä
- verkko-opetusta ja työskentelyä noin 18 tuntia, 6 verkko-opetuskertaa
- Teams ohjausta tarvittaessa 1–3 tuntia
- pienryhmätyöskentelyä noin 55 tuntia
- itsenäistä työskentelyä noin 55 tuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Opiskelija osaa innovoida tulevaisuuden tarpeita sekä ymmärtää muuttujien vaikutuksen kustannuksiin.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

YAMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikko

Osaaminen valmistumisvaiheessa
Opiskelija osaa

5
a. arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan uusia näkökulmia tuottaen
b. ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
c. arvioida ja johtaa tuloksellisesti ja itsenäisesti yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti ja systemaattisesti
e. käyttää uusia strategisia lähestymistapoja johtamisen välineenä monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa
f. työskennellä itsenäisesti alan vaativissa asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
g. kykenee oman erityisosaamisalueensa vaativaan kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen erilaisissa toimijayhteisöissä

3
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
c. arvioida ja johtaa itsenäisesti yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
f. työskennellä itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä

1
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa erityisosaamisalueellaan laaja-alaisesti
b. ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
c. arvioida ja johtaa yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa
d. vastata ja kehittää toimintoja
e. käyttää erilaisia strategisia lähestymistapoja johtamisessa
f. työskennellä alan asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
g. viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti omalla äidinkielellä ja käyttää vieraskielistä aineistoa

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 30.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Construction and Energy Engineering

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 45

Teachers
  • Vertti Vallenius
Teacher in charge

Vertti Vallenius

Groups
  • KRKV23SVY
    Sustainable construction and cesign, master studies

Objective

The cost of construction determines the methods and materials used. You will understand the cost structure of construction and the impact of new methods on costs. You will also outline various options to implement new construction opportunities cost-effectively.

Content

What are the costs of traditional construction?
What does variability cost?
What is understood with built environment business?
How to create business in a built environment?

Evaluation scale

1-5

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 30.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Culture

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Sustainable Construction and Design
Teachers
  • Anu Kuusela
Teacher in charge

Katja Ahola

Groups
  • KRKV21SY
    Sustainable construction and cesign, master studies

Objective

The cost of construction determines the methods and materials used. You will understand the cost structure of construction and the impact of new methods on costs. You will also outline various options to implement new construction opportunities cost-effectively.

Content

What are the costs of traditional construction?
What does variability cost?
What is understood with built environment business?
How to create business in a built environment?

Opiskelumateriaali

EUROOPAN VIHREÄN KEHITYKSEN OHJELMA eli EU Green Deal
Saatavilla osoitteessa: https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_fi

Ympäristöministeriön aineisto:
DIGITAALINEN RAKENNETTU YMPÄRISTÖ
Saatavilla osoitteessa: https://ym.fi/digitaalinen-rakennettu-ymparisto

KEHITTYVÄT KAUPUNGIT
Saatavilla osoitteessa: https://ym.fi/kaupunkien-kehittaminen

Learn aineisto ja kirjallisuus.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Toteutuksen osien kuvaus

Osa 1: Orientaatio
Esittely ja oppimistavoitteet
Oppimisalusta harjoitukset; Learn, Teams ja Padlet.

Osa 2:
Mitä innovatiivinen liiketoiminta tarkoittaa sinulle
Mitä sinulle tarkoittavat rakennetun ympäristön innovaatiot
Mitä rakentamisen ongelmia innovaatioiden tulisi mielestäsi pyrkiä ratkomaan?

Osa 3:
Muodostat innovaatio tuottavuuden teorian
Pohdit innovaatioiden suhdetta ja vaikutusta tuottavuuteen
Tunnistat ja kuvaat johtamisfilosofiasi ja pyrit hahmottamaan niiden vaikutuksia tuottavuuteen ja innovaatioiden syntymiseen
Pohdit kuinka johdat muutosta?
Pohdit miten organisaation tuottavuutta kehitetään?

Further information

Opintojakso toteutetaan tutkivan oppimisen menetelmin. Opintojakso ei sisällä luennointia, vaan opetus tapahtuu dialogin avulla sekä yhteisissä tapaamissa, että pienryhmä- ja henkilökohtaisissa tapaamisissa.

Opiskelualustoina ovat Learn, Teams ja Padlet sekä mahdollisesti muut digitaaliset alustat. Alustojen käyttöön tutustut ennen opintojaksoa orientoivien harjoitusten avulla. Oppimisympäristöjen avulla kehität digitaalisen työskentelyn taitojasi.

Asetat työelämälähtöisen ongelman pohdittavaksi ja ratkaistavaksi.
Etsit tietoa ja tutustut valitsemiisi aineistoihin. Kehittämistehtävässä luot teorian aineiston avulla luoden metatekstin avulla dialogin. Näin kehität taitojasi luoda synteesejä; uutta oivaltamista ongelmanratkaisun tueksi ja työskentelysi aikana sinulle syntyy syvällinen käsitys tutkimastasi aiheesta.

Opintojakson opiskelijoiden raportit muodostavat portfolion eli opintojakson työt ja tulokset jaetaan kaikkien osallistujien kesken. Laadit esseen (kaksi-kolme sivua) sekä jonkin näistä vaihtoehdoista
miellekartan, tiekartan tai vastaavan, jolla visualisoit ja teet oppimisesi tulokset.

Pienryhmässä osallistut laajemman yhteisoppimisen projektiin, jossa laaditte oppimisenne tuloksista sivun raportin (max 15 sivua + lähdeluettelo).Opintojakson loppupuolella teette työstänne esityksen tai video esityksen ja toimitte vertaisarvioijana toiselle ryhmälle.

Itse- ja vertaisarviointi on osa oppimista. Reflektion avulla opit tunnistamaan omia kehittymisen mahdollisuuksiasi ja tarpeitasi. Antamalla palautetta harjoittelet asiantuntijana toimimista ja osaamisen tunnistamista sekä tunnustamista ja tiimin osaamisen kehittämisen tukemista.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

ARVIOINTIMENETELMÄT

Itsearviointi
Vertaisarviointi
Opettajan tekemä arviointi
Hylkäysperuste: Plagiointi tai epärehellinen tai epäeettinen toiminta.


Opettajan tekemä arviointi huomioiden itse- ja vertaisarvioinnista, niiden laadusta ja laajuudesta sekä raportista. Opintojakson arvosana voi kohota opiskelijan opintojaksolla muilla tavoilla osoittaman osaamisen tunnistamisen vaikutuksesta.

Kokonaisarviointi muodostuu arviointien keskiarvosta ja kaikkia arviointeja painotetaan tasa-arvoisesti.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota työn jäsentelyyn, ongelman- tai tehtävänasetteluun, lähteiden käyttöön, menetelmien hallintaan, prosessin läpinäkyvyyteen ja raportoinnin tapaan.

Vertaisarvioijana tarkastat esimerkiksi lähdeluettelon ja lähdeviitteiden vastaavuuden. Tavoitteenasi on esittää kriittinen ja rakentava arvio arvioitavan työn sisällöstä ja esitystavasta.