Siirry suoraan sisältöön

Matemaattiset menetelmät automaatiossaLaajuus (5 op)

Tunnus: PP00EV22

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on luoda kokonaiskuvaa prosessiautomaatiossa hyödyllisistä matemaattisista laskentamenetelmistä. Tässä opintojaksossa näitä matemaattisia menetelmiä tarkastellaan käytännönläheisesti prosessi- ja automaatiosuunnittelun näkökulmasta. Mallinnus- ja simulointilaskentaa tehdään käsin sekä yleisillä teknisillä laskentaohjelmistoilla. Opinnossa on 40 % ydinosaa sekä 60 % työssäoppimista ja opiskelijalähtöisiä projekteja teemoittain. Opintojakson suorituksen jälkeen osallistujat osaavat
• selittää analogisen ja digitaalisen tiedonsiirron perusominaisuudet
• määrittää staattisia, tasapainotilaa kuvaavia sekä dynaamisia, aikariippuvia prosessimalleja
• tehdä prosessikokeita sekä muodostaa niiden perusteella kokeellisia, jatkuva-aikaisia ja diskreettejä malleja
• käyttää yleiskäyttöistä ohjelmistoa dynaamisten mallien laskennassa
• laskea putkistojen, läpivirtaussäiliöiden, haihdutusyksiköiden tasapainotiloja ja laatia dynaamisia malleja ja simulaattoreita lohko-ohjelmoinnilla.

Sisältö

Mitä ovat analogiset ja binääriset viestit sekä A/D-muunnokset ja D/A-muunnokset?
Mihin tarvitaan prosessimalleja ja millaisia ne ovat prosessiautomaatiossa?
Miten prosessimalleja saadaan luonnonlakien perusteella taselaskennasta ja miten niistä tehdään simulaattoreita?
Miten prosessikokeiden avulla saadaan dynaamisia aikajatkuvia Laplace-malleja ja diskreettejä ARX-malleja?
Miten käytetään tekoälyä ja signaalinkäsittelyä prosessiautomaatiossa?

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Prosessiautomaation projektitoiminnan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Jukka-Pekka Skön
Vastuuopettaja

Jukka-Pekka Skön

Ryhmät
  • PPKT24KY
    Prosessiautomaation projektitoiminta, ylempi amk

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on luoda kokonaiskuvaa prosessiautomaatiossa hyödyllisistä matemaattisista laskentamenetelmistä. Tässä opintojaksossa näitä matemaattisia menetelmiä tarkastellaan käytännönläheisesti prosessi- ja automaatiosuunnittelun näkökulmasta. Mallinnus- ja simulointilaskentaa tehdään käsin sekä yleisillä teknisillä laskentaohjelmistoilla. Opinnossa on 40 % ydinosaa sekä 60 % työssäoppimista ja opiskelijalähtöisiä projekteja teemoittain. Opintojakson suorituksen jälkeen osallistujat osaavat
• selittää analogisen ja digitaalisen tiedonsiirron perusominaisuudet
• määrittää staattisia, tasapainotilaa kuvaavia sekä dynaamisia, aikariippuvia prosessimalleja
• tehdä prosessikokeita sekä muodostaa niiden perusteella kokeellisia, jatkuva-aikaisia ja diskreettejä malleja
• käyttää yleiskäyttöistä ohjelmistoa dynaamisten mallien laskennassa
• laskea putkistojen, läpivirtaussäiliöiden, haihdutusyksiköiden tasapainotiloja ja laatia dynaamisia malleja ja simulaattoreita lohko-ohjelmoinnilla.

Sisältö

Mitä ovat analogiset ja binääriset viestit sekä A/D-muunnokset ja D/A-muunnokset?
Mihin tarvitaan prosessimalleja ja millaisia ne ovat prosessiautomaatiossa?
Miten prosessimalleja saadaan luonnonlakien perusteella taselaskennasta ja miten niistä tehdään simulaattoreita?
Miten prosessikokeiden avulla saadaan dynaamisia aikajatkuvia Laplace-malleja ja diskreettejä ARX-malleja?
Miten käytetään tekoälyä ja signaalinkäsittelyä prosessiautomaatiossa?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytettävä opiskelumateriaali on kokonaisuudessaan Xamkin oppimisympäristössä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso on osa prosessiautomaation projektitoiminta (YAMK) –koulutuksen ydinopintoja. Opintojaksolla on kontaktiopetusta tiistai-iltaisin (verkkokokous).
Opintojaksoon kuuluvat lisäksi:
- Ennen verkkokousta tehtäviä ennakkotehtäviä
- Kontaktiopetuksen aikana tehtäviä tuntitehtäviä sekä
- Kotitehtäviä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla käytetään autenttisia aineistoja ja todellisia yritysesimerkkejä.

Arviointiasteikko

1-5