Siirry suoraan sisältöön

Kehittämisen työkalutLaajuus (5 op)

Tunnus: YT00CV30

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaat havainnoida muutoksia ja kehittämistarpeita rakennetussa ympäristössä.
Osaat ideoida ja rajata tutkimuskysymyksiä, jotka liittyvät rakennetun ympäristön kehittämiseen, elinympäristön turvallisuuteen ja kiinteistöjen energiatehokkuuteen.
Osaat hyödyntää kirjallisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeesi suunnittelussa. Osaat arvioida kriittisesti hankkimasi lähdeaineiston luotettavuutta.
Tunnet rakennetun ympäristön kehittämistä, elinympäristön turvallisuuden edistämistä ja kiinteistöjen energiatehokkuutta parantavien hankkeiden erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaat laatia oman hankkeesi tutkimussuunnitelman.
Osaat toteuttaa suunnittelemasi tutkimus- ja kehittämishankkeen siten, ettei tulostesi luotettavuus ja hyödynnettävyys vaarannu.
Osaat raportoida rakennetun ympäristön kehittämistä, elinympäristön turvallisuuden edistämistä ja kiinteistöjen energiatehokkuutta käsittelevän tutkimus- ja kehittämishankkeen siten, että osoitat toisaalta hallitsevasi substanssin sekä toisaalta tutkimus- ja kehittämishankkeiden raportointikäytännön.

Sisältö

Minkälaisia muutoksia ja kehittämistarpeita on nähtävissä rakennetussa ympäristössä?
Millainen on hyvä projektisuunnitelma ja opinnäytetyö?
Miten oma opinnäytetyöni edistää oman organisaationi toimintaa?
Minkälaisia tiedonhankintamenetelmiä on käytössä?
Millaisia tutkimusmenetelmiä on käytössä ja mitkä ovat niiden yleiset periaatteet?
Miten toteutan soveltavan tutkimuksen?
Miten arvioin tutkimustulosteni luotettavuutta?
Miten raportoin tutkimukseni ja tiedotan siitä omassa organisaatiossani?

Edeltävä osaaminen

Soveltuva alempi korkeakoulututkinto

Ilmoittautumisaika

04.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4.5 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Arto Sormunen
Vastuuopettaja

Arto Sormunen

Ryhmät
  • YTMI23SY
    Ympäristöteknologia, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat havainnoida muutoksia ja kehittämistarpeita rakennetussa ympäristössä.
Osaat ideoida ja rajata tutkimuskysymyksiä, jotka liittyvät rakennetun ympäristön kehittämiseen, elinympäristön turvallisuuteen ja kiinteistöjen energiatehokkuuteen.
Osaat hyödyntää kirjallisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeesi suunnittelussa. Osaat arvioida kriittisesti hankkimasi lähdeaineiston luotettavuutta.
Tunnet rakennetun ympäristön kehittämistä, elinympäristön turvallisuuden edistämistä ja kiinteistöjen energiatehokkuutta parantavien hankkeiden erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaat laatia oman hankkeesi tutkimussuunnitelman.
Osaat toteuttaa suunnittelemasi tutkimus- ja kehittämishankkeen siten, ettei tulostesi luotettavuus ja hyödynnettävyys vaarannu.
Osaat raportoida rakennetun ympäristön kehittämistä, elinympäristön turvallisuuden edistämistä ja kiinteistöjen energiatehokkuutta käsittelevän tutkimus- ja kehittämishankkeen siten, että osoitat toisaalta hallitsevasi substanssin sekä toisaalta tutkimus- ja kehittämishankkeiden raportointikäytännön.

Sisältö

Minkälaisia muutoksia ja kehittämistarpeita on nähtävissä rakennetussa ympäristössä?
Millainen on hyvä projektisuunnitelma ja opinnäytetyö?
Miten oma opinnäytetyöni edistää oman organisaationi toimintaa?
Minkälaisia tiedonhankintamenetelmiä on käytössä?
Millaisia tutkimusmenetelmiä on käytössä ja mitkä ovat niiden yleiset periaatteet?
Miten toteutan soveltavan tutkimuksen?
Miten arvioin tutkimustulosteni luotettavuutta?
Miten raportoin tutkimukseni ja tiedotan siitä omassa organisaatiossani?

Opiskelumateriaali

Opiskelijoille jaettava materiaali sähköisessä muodossa (Learn).

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan.

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia, josta lähiopetusta on 20 tuntia. Opiskelijan itsenäistä opiskelua on 115 tuntia.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arvioinnissa käytetään alla olevia kriteereitä:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aikana kukin opiskelija ideoi ja suunnittelee omaa opinnäytetyöprojektia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvionti perustuu itsenäisesti tehtyihin harjoitustehtäviin ja aktiiviseen läsnäoloon.

Esitietovaatimukset

Soveltuva alempi korkeakoulututkinto

Ilmoittautumisaika

04.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sähkö-, talo- ja biotuotetekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus (ylempi amk)
  • Talotekniikan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Mika Kuusela
Ryhmät
  • TTMI23SY
    Talotekniikka, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat havainnoida muutoksia ja kehittämistarpeita rakennetussa ympäristössä.
Osaat ideoida ja rajata tutkimuskysymyksiä, jotka liittyvät rakennetun ympäristön kehittämiseen, elinympäristön turvallisuuteen ja kiinteistöjen energiatehokkuuteen.
Osaat hyödyntää kirjallisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeesi suunnittelussa. Osaat arvioida kriittisesti hankkimasi lähdeaineiston luotettavuutta.
Tunnet rakennetun ympäristön kehittämistä, elinympäristön turvallisuuden edistämistä ja kiinteistöjen energiatehokkuutta parantavien hankkeiden erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaat laatia oman hankkeesi tutkimussuunnitelman.
Osaat toteuttaa suunnittelemasi tutkimus- ja kehittämishankkeen siten, ettei tulostesi luotettavuus ja hyödynnettävyys vaarannu.
Osaat raportoida rakennetun ympäristön kehittämistä, elinympäristön turvallisuuden edistämistä ja kiinteistöjen energiatehokkuutta käsittelevän tutkimus- ja kehittämishankkeen siten, että osoitat toisaalta hallitsevasi substanssin sekä toisaalta tutkimus- ja kehittämishankkeiden raportointikäytännön.

Sisältö

Minkälaisia muutoksia ja kehittämistarpeita on nähtävissä rakennetussa ympäristössä?
Millainen on hyvä projektisuunnitelma ja opinnäytetyö?
Miten oma opinnäytetyöni edistää oman organisaationi toimintaa?
Minkälaisia tiedonhankintamenetelmiä on käytössä?
Millaisia tutkimusmenetelmiä on käytössä ja mitkä ovat niiden yleiset periaatteet?
Miten toteutan soveltavan tutkimuksen?
Miten arvioin tutkimustulosteni luotettavuutta?
Miten raportoin tutkimukseni ja tiedotan siitä omassa organisaatiossani?

Opiskelumateriaali

Opiskelijoille jaettava materiaali sähköisessä muodossa (Learn).

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla voi olla ulkopuolisia luennoitsijoita.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia, josta lähiopetusta on 20 tuntia. Opiskelijan itsenäistä opiskelua on 115 tuntia.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arvioinnissa käytetään alla olevia kriteereitä:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aikana kukin opiskelija ideoi ja suunnittelee omaa opinnäytetyöprojektia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvionti perustuu itsenäisesti tehtyihin harjoitustehtäviin ja aktiiviseen läsnäoloon.

Esitietovaatimukset

Soveltuva alempi korkeakoulututkinto