Kehittämisen työkalutLaajuus (5 op)
Tunnus: YT00CV30
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaat havainnoida muutoksia ja kehittämistarpeita rakennetussa ympäristössä.
Osaat ideoida ja rajata tutkimuskysymyksiä, jotka liittyvät rakennetun ympäristön kehittämiseen, elinympäristön turvallisuuteen ja kiinteistöjen energiatehokkuuteen.
Osaat hyödyntää kirjallisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeesi suunnittelussa. Osaat arvioida kriittisesti hankkimasi lähdeaineiston luotettavuutta.
Tunnet rakennetun ympäristön kehittämistä, elinympäristön turvallisuuden edistämistä ja kiinteistöjen energiatehokkuutta parantavien hankkeiden erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaat laatia oman hankkeesi tutkimussuunnitelman.
Osaat toteuttaa suunnittelemasi tutkimus- ja kehittämishankkeen siten, ettei tulostesi luotettavuus ja hyödynnettävyys vaarannu.
Osaat raportoida rakennetun ympäristön kehittämistä, elinympäristön turvallisuuden edistämistä ja kiinteistöjen energiatehokkuutta käsittelevän tutkimus- ja kehittämishankkeen siten, että osoitat toisaalta hallitsevasi substanssin sekä toisaalta tutkimus- ja kehittämishankkeiden raportointikäytännön.
Sisältö
Minkälaisia muutoksia ja kehittämistarpeita on nähtävissä rakennetussa ympäristössä?
Millainen on hyvä projektisuunnitelma ja opinnäytetyö?
Miten oma opinnäytetyöni edistää oman organisaationi toimintaa?
Minkälaisia tiedonhankintamenetelmiä on käytössä?
Millaisia tutkimusmenetelmiä on käytössä ja mitkä ovat niiden yleiset periaatteet?
Miten toteutan soveltavan tutkimuksen?
Miten arvioin tutkimustulosteni luotettavuutta?
Miten raportoin tutkimukseni ja tiedotan siitä omassa organisaatiossani?
Edeltävä osaaminen
Soveltuva alempi korkeakoulututkinto
Ilmoittautumisaika
04.08.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ympäristöteknologian koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Arto Sormunen
Vastuuopettaja
Arto Sormunen
Ryhmät
-
YTMI23SYYmpäristöteknologia, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat havainnoida muutoksia ja kehittämistarpeita rakennetussa ympäristössä.
Osaat ideoida ja rajata tutkimuskysymyksiä, jotka liittyvät rakennetun ympäristön kehittämiseen, elinympäristön turvallisuuteen ja kiinteistöjen energiatehokkuuteen.
Osaat hyödyntää kirjallisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeesi suunnittelussa. Osaat arvioida kriittisesti hankkimasi lähdeaineiston luotettavuutta.
Tunnet rakennetun ympäristön kehittämistä, elinympäristön turvallisuuden edistämistä ja kiinteistöjen energiatehokkuutta parantavien hankkeiden erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaat laatia oman hankkeesi tutkimussuunnitelman.
Osaat toteuttaa suunnittelemasi tutkimus- ja kehittämishankkeen siten, ettei tulostesi luotettavuus ja hyödynnettävyys vaarannu.
Osaat raportoida rakennetun ympäristön kehittämistä, elinympäristön turvallisuuden edistämistä ja kiinteistöjen energiatehokkuutta käsittelevän tutkimus- ja kehittämishankkeen siten, että osoitat toisaalta hallitsevasi substanssin sekä toisaalta tutkimus- ja kehittämishankkeiden raportointikäytännön.
Sisältö
Minkälaisia muutoksia ja kehittämistarpeita on nähtävissä rakennetussa ympäristössä?
Millainen on hyvä projektisuunnitelma ja opinnäytetyö?
Miten oma opinnäytetyöni edistää oman organisaationi toimintaa?
Minkälaisia tiedonhankintamenetelmiä on käytössä?
Millaisia tutkimusmenetelmiä on käytössä ja mitkä ovat niiden yleiset periaatteet?
Miten toteutan soveltavan tutkimuksen?
Miten arvioin tutkimustulosteni luotettavuutta?
Miten raportoin tutkimukseni ja tiedotan siitä omassa organisaatiossani?
Opiskelumateriaali
Opiskelijoille jaettava materiaali sähköisessä muodossa (Learn).
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuuksien mukaan.
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia, josta lähiopetusta on 20 tuntia. Opiskelijan itsenäistä opiskelua on 115 tuntia.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arvioinnissa käytetään alla olevia kriteereitä:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikana kukin opiskelija ideoi ja suunnittelee omaa opinnäytetyöprojektia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvionti perustuu itsenäisesti tehtyihin harjoitustehtäviin ja aktiiviseen läsnäoloon.
Esitietovaatimukset
Soveltuva alempi korkeakoulututkinto
Ilmoittautumisaika
04.08.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö-, talo- ja biotuotetekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ympäristöteknologian koulutus (ylempi amk)
- Talotekniikan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Mika Kuusela
Ryhmät
-
TTMI23SYTalotekniikka, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat havainnoida muutoksia ja kehittämistarpeita rakennetussa ympäristössä.
Osaat ideoida ja rajata tutkimuskysymyksiä, jotka liittyvät rakennetun ympäristön kehittämiseen, elinympäristön turvallisuuteen ja kiinteistöjen energiatehokkuuteen.
Osaat hyödyntää kirjallisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeesi suunnittelussa. Osaat arvioida kriittisesti hankkimasi lähdeaineiston luotettavuutta.
Tunnet rakennetun ympäristön kehittämistä, elinympäristön turvallisuuden edistämistä ja kiinteistöjen energiatehokkuutta parantavien hankkeiden erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaat laatia oman hankkeesi tutkimussuunnitelman.
Osaat toteuttaa suunnittelemasi tutkimus- ja kehittämishankkeen siten, ettei tulostesi luotettavuus ja hyödynnettävyys vaarannu.
Osaat raportoida rakennetun ympäristön kehittämistä, elinympäristön turvallisuuden edistämistä ja kiinteistöjen energiatehokkuutta käsittelevän tutkimus- ja kehittämishankkeen siten, että osoitat toisaalta hallitsevasi substanssin sekä toisaalta tutkimus- ja kehittämishankkeiden raportointikäytännön.
Sisältö
Minkälaisia muutoksia ja kehittämistarpeita on nähtävissä rakennetussa ympäristössä?
Millainen on hyvä projektisuunnitelma ja opinnäytetyö?
Miten oma opinnäytetyöni edistää oman organisaationi toimintaa?
Minkälaisia tiedonhankintamenetelmiä on käytössä?
Millaisia tutkimusmenetelmiä on käytössä ja mitkä ovat niiden yleiset periaatteet?
Miten toteutan soveltavan tutkimuksen?
Miten arvioin tutkimustulosteni luotettavuutta?
Miten raportoin tutkimukseni ja tiedotan siitä omassa organisaatiossani?
Opiskelumateriaali
Opiskelijoille jaettava materiaali sähköisessä muodossa (Learn).
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla voi olla ulkopuolisia luennoitsijoita.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia, josta lähiopetusta on 20 tuntia. Opiskelijan itsenäistä opiskelua on 115 tuntia.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arvioinnissa käytetään alla olevia kriteereitä:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikana kukin opiskelija ideoi ja suunnittelee omaa opinnäytetyöprojektia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvionti perustuu itsenäisesti tehtyihin harjoitustehtäviin ja aktiiviseen läsnäoloon.
Esitietovaatimukset
Soveltuva alempi korkeakoulututkinto