Siirry suoraan sisältöön

Uudistuva sosiaalityö ja digitaalisuus sosiaalityössäLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00DH86

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

Osaamistavoitteet

Osaat hyödyntää tietoa sosiaalityön teoreettisista näkökulmista sekä toiminta-käytännöistä sosiaalialan muuttuvissa asiantuntijatehtävissä.
Osaat uudistaa sosiaalityön käytänteitä yksilöiden ja ryhmien hyvinvoinnin edistämiseksi.

Sisältö

Millainen teoreettinen lähestyminen tukee sosiaalityön uudistumista?
Millaisia uusia asiantuntijatehtäviä ja toimintakäytäntöjä sosiaalityössä tarvitaan?
Sosiaalityön uudet toimintakentät?
Miten sosiaalityön tavoitteita voidaan tukea digitaalisilla menetelmillä ja välineillä?

Esitietovaatimukset

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 09.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Osku Kiri
  • Marko Raitanen
Ryhmät
  • SOKV23SY
    Sosiaaliala, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat hyödyntää tietoa sosiaalityön teoreettisista näkökulmista sekä toiminta-käytännöistä sosiaalialan muuttuvissa asiantuntijatehtävissä.
Osaat uudistaa sosiaalityön käytänteitä yksilöiden ja ryhmien hyvinvoinnin edistämiseksi.

Sisältö

Millainen teoreettinen lähestyminen tukee sosiaalityön uudistumista?
Millaisia uusia asiantuntijatehtäviä ja toimintakäytäntöjä sosiaalityössä tarvitaan?
Sosiaalityön uudet toimintakentät?
Miten sosiaalityön tavoitteita voidaan tukea digitaalisilla menetelmillä ja välineillä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali julkaistaan opetuksen alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä on integroitu sekä oman opinnäytteen tulosten tiedottamiseen kuin myös työelämän kehittämiseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla on ennakkotehtävä, joka jaetaan ilmoittautuneille hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.
Opintojakson opetuskerrat ovat 24.tammikuuta, 21.maaliskuuta ja 24.huhtikuuta (noin klo 9-16). Näistä opetuskerroista 24.1. ja 24.4. ovat Teamsissa. Opetuskerta 21.3. on Kouvolan kampuksella.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on yhteensä 5x27 tuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Uudistuva sosiaalityö painottuu asiantuntijaviestintään: viestintäsuunnitelma ja välineet
Digitaalisuus painottuu tekoälyyn, robotiikkaan ja pelillistämisen työkaluun

Lisätietoja opiskelijoille

marko.raitanen@xamk.fi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Esitietovaatimukset

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

10.01.2024 - 03.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Hyvinvoinnin edistämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Päivi Petrelius
  • Osku Kiri
  • Marko Raitanen
Vastuuopettaja

Marko Raitanen

Ryhmät
  • SOKV22SY
    Sosiaaliala, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat hyödyntää tietoa sosiaalityön teoreettisista näkökulmista sekä toiminta-käytännöistä sosiaalialan muuttuvissa asiantuntijatehtävissä.
Osaat uudistaa sosiaalityön käytänteitä yksilöiden ja ryhmien hyvinvoinnin edistämiseksi.

Sisältö

Millainen teoreettinen lähestyminen tukee sosiaalityön uudistumista?
Millaisia uusia asiantuntijatehtäviä ja toimintakäytäntöjä sosiaalityössä tarvitaan?
Sosiaalityön uudet toimintakentät?
Miten sosiaalityön tavoitteita voidaan tukea digitaalisilla menetelmillä ja välineillä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali julkaistaan opetuksen alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä on integroitu sekä oman opinnäytteen tulosten tiedottamiseen kuin myös työelämän kehittämiseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla on ennakkotehtävä, joka jaetaan ilmoittautuneille hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.
Opintojakson opetuskerrat ovat 26.tammikuuta, 22.maaliskuuta ja 26.huhtikuuta (noin klo 9-16). Näistä opetuskerroista 26.1. ja 26.4. ovat Teamsissa. Opetuskerta 22.3. on Kouvolan kampuksella.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on yhteensä 5x27 tuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Uudistuva sosiaalityö painottuu asiantuntijaviestintään: viestintäsuunnitelma ja välineet
Digitaalisuus painottuu tekoälyyn, robotiikkaan ja pelillistämisen työkaluun

Lisätietoja opiskelijoille

marko.raitanen@xamk.fi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Esitietovaatimukset

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

16.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Tuija Suikkanen-Malin
  • Osku Kiri
  • Marko Raitanen
Vastuuopettaja

Marko Raitanen

Ryhmät
  • SOKV21SY
    Sosiaaliala, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat hyödyntää tietoa sosiaalityön teoreettisista näkökulmista sekä toiminta-käytännöistä sosiaalialan muuttuvissa asiantuntijatehtävissä.
Osaat uudistaa sosiaalityön käytänteitä yksilöiden ja ryhmien hyvinvoinnin edistämiseksi.

Sisältö

Millainen teoreettinen lähestyminen tukee sosiaalityön uudistumista?
Millaisia uusia asiantuntijatehtäviä ja toimintakäytäntöjä sosiaalityössä tarvitaan?
Sosiaalityön uudet toimintakentät?
Miten sosiaalityön tavoitteita voidaan tukea digitaalisilla menetelmillä ja välineillä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali julkaistaan opetuksen alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä on integroitu sekä oman opinnäytteen tulosten tiedottamiseen kuin myös työelämän kehittämiseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla on ennakkotehtävä, joka jaetaan ilmoittautuneille hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.
Opintojakson opetuskerrat ovat 27.tammikuuta, 16.maaliskuuta ja 28.huhtikuuta (noin klo 9-16). Näistä opetuskerroista 27.1. ja 28.4. ovat Teamsissa. Opetuskerta 16.3. on Kouvolan kampuksella.

Kansainvälinen yhteistyö

Osallistuminen Xamkin kansainväliselle viikolle 16.3.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on yhteensä 5x27 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

marko.raitanen@xamk.fi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Esitietovaatimukset

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

15.01.2022 - 15.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Hyvinvoinnin edistämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Tuija Suikkanen-Malin
  • Osku Kiri
  • Marko Raitanen
Vastuuopettaja

Osku Kiri

Ryhmät
  • SOKV20SY
    Sosiaaliala, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat hyödyntää tietoa sosiaalityön teoreettisista näkökulmista sekä toiminta-käytännöistä sosiaalialan muuttuvissa asiantuntijatehtävissä.
Osaat uudistaa sosiaalityön käytänteitä yksilöiden ja ryhmien hyvinvoinnin edistämiseksi.

Sisältö

Millainen teoreettinen lähestyminen tukee sosiaalityön uudistumista?
Millaisia uusia asiantuntijatehtäviä ja toimintakäytäntöjä sosiaalityössä tarvitaan?
Sosiaalityön uudet toimintakentät?
Miten sosiaalityön tavoitteita voidaan tukea digitaalisilla menetelmillä ja välineillä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali julkaistaan opetuksen alkaessa.
Koulutusyksikössä käytössä olevien robottien käyttö ja kokeilu.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu kolmesta osiosta: Sosiaalityö ja teknologia, hyvinvointi ja digitaalisuus sekä sosiaalinen media asijantuntijan työssä. Opintojakso sisältää PBL syklin. Lähiopetuksen työskentelyssä harjaannutetaan digityötaitoja esim. robotiikkaa hyödyntäen.Tehtäviin on integroitu sekä oman opinnäytteen tulosten tiedottaminen sekä työelämän kehittäminen.

Nopeutettu oppimisväylä:
Opintojakso on suoritettavissa myös ilman aikaan ja paikkaan sidottua opetusta, mikäli opiskelija omaa riittävät digitaidot ja some osaamisen.

Työhön integroitu osaamisväylä:
Opiskelija voi toteuttaa opintojakson tehtävät omassa työympäristössään.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vierailijat työelämästä jaksolla mahdollisia

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on yhteensä 5x27 tuntia
Sosiaalityö ja teknologia 54 tuntia
Hyvinvointi ja digitaalisuus 54 tuntia
Sosiaalinen media asijantuntijan työssä 27 tuntia

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Esitietovaatimukset

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.