Siirry suoraan sisältöön

Kehittämisen menetelmät nuorisokasvatuksen toimintaympäristöissäLaajuus (5 op)

Tunnus: NK00DV07

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti kehittämistoimintaan liittyvää käsitteistöä.
Tunnistat nuorisokasvatuksen toimintaympäristöistä nousevia ajankohtaisia kehittämishaasteita ja osaat arvioida niissä olevia kehittämistarpeita.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida itsenäisesti vaativan työelämän ja ammattialan kehittämiseen tähtäävän kehittämisprosessin.
Tunnet kehittämistoiminnan eettiset vaatimukset ja osaat vastata niihin käytännössä.

Sisältö

Miten työelämän ja ammattialan kehittämistarpeita voidaan havaita ja analysoida?
Millaisia metodologisia lähtökohtia kehittämistoiminnassa on?
Millaisia kehittämismenetelmiä voidaan soveltaa kehittämisprosesseihin?
Miten kehittämisprosessi etenee?
Miten kehittämisprosessia arvioidaan?
Mitä on kehittämistoiminnan etiikka?

Ilmoittautumisaika

14.08.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Katja Komonen
Vastuuopettaja

Katja Komonen

Ryhmät
  • NKMI24SY
    Nuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti kehittämistoimintaan liittyvää käsitteistöä.
Tunnistat nuorisokasvatuksen toimintaympäristöistä nousevia ajankohtaisia kehittämishaasteita ja osaat arvioida niissä olevia kehittämistarpeita.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida itsenäisesti vaativan työelämän ja ammattialan kehittämiseen tähtäävän kehittämisprosessin.
Tunnet kehittämistoiminnan eettiset vaatimukset ja osaat vastata niihin käytännössä.

Sisältö

Miten työelämän ja ammattialan kehittämistarpeita voidaan havaita ja analysoida?
Millaisia metodologisia lähtökohtia kehittämistoiminnassa on?
Millaisia kehittämismenetelmiä voidaan soveltaa kehittämisprosesseihin?
Miten kehittämisprosessi etenee?
Miten kehittämisprosessia arvioidaan?
Mitä on kehittämistoiminnan etiikka?

Opiskelumateriaali

Tutkimus- ja kehittämismetodeihin liittyvä kirjallisuus sekä opiskelijan omaan opinnäytetyöhön liittyvä kirjallisuus. Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla. Apua kirjallisuuden hakemiseen annetaan myös lokakuussa pidettävässä tiedonhaun infossa-

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, ryhmätyöskentelystä sekä itsenäisestä työskentelystä. Opintojakson lähiopetuspäivät ovat:
- 22.8.2024(4 h)
- 9.9.2024 (8 h, sisältää tiedonhaun opastuksen 2 h)
-7.10.2024 (8 h)

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös itsenäisesti verkkoympäristö Learnissa olevien neljän tehtävän avulla.

Opintojakso kytkeytyy Nuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen-tutkintoa opiskelevien opinnäytetyöprosessin edistämiseen, joten tuntityöskentelyssä puhutaan paljon opinnäytetyön tekemisestä ja käsiteltäviä teemoja pyritään soveltamaan mahdollisimman paljon opiskelijoiden opinnäytetöiden edistämiseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

TKI-yhteistyö toteutuu opintojakson aikana opiskelijaan omaan opinnäytetyöhön ja sen työelämäyhteyteen kytkeytyvänä toimintana.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso päättyy kaikilla oppimiväylillä 31.10.2024. Tällöin kaikkien tehtävien tulee olla palautettuina.

Opiskelijan työmäärä

Työviikkopohjainen oppiisväylä:
- 20 h lähiopetusta, 115 h itsenäistä työskentelyä.

Opintoja nopeuttava väylä:
- 135 h itsenäistä työskentelyä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso tukee opiskelijan opinnäytetyön tekemistä. Se kannattaa siten ajoittaa opinnäytetyöprosessin käynnistymisen kanssa samalle lukukaudelle.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (max 4 tuntia poissaoloa) sekä hyväksyttävästi laadittuja ja määräajassa palautettuja tehtäviä (3 kpl).

Opintoja nopeuttava oppimisväyä:
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää verkkoalustalla olevien tehtävien (4 kpl) hyväksyttävää suorittamista määräajassa.

Ilmoittautumisaika

04.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

22.08.2023 - 24.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Katja Komonen
Vastuuopettaja

Katja Komonen

Ryhmät
  • NKMI23SVY
    Nuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti kehittämistoimintaan liittyvää käsitteistöä.
Tunnistat nuorisokasvatuksen toimintaympäristöistä nousevia ajankohtaisia kehittämishaasteita ja osaat arvioida niissä olevia kehittämistarpeita.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida itsenäisesti vaativan työelämän ja ammattialan kehittämiseen tähtäävän kehittämisprosessin.
Tunnet kehittämistoiminnan eettiset vaatimukset ja osaat vastata niihin käytännössä.

Sisältö

Miten työelämän ja ammattialan kehittämistarpeita voidaan havaita ja analysoida?
Millaisia metodologisia lähtökohtia kehittämistoiminnassa on?
Millaisia kehittämismenetelmiä voidaan soveltaa kehittämisprosesseihin?
Miten kehittämisprosessi etenee?
Miten kehittämisprosessia arvioidaan?
Mitä on kehittämistoiminnan etiikka?

Opiskelumateriaali

Tutkimus- ja kehittämismetodeihin liittyvä kirjallisuus sekä opiskelijan omaan opinnäytetyöhön liittyvä kirjallisuus. Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla. Apua kirjallisuuden hakemiseen annetaan myös lokakuussa pidettävässä tiedonhaun infossa-

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Suomeksi

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, ryhmätyöskentelystä sekä itsenäisestä työskentelystä. Opintojakson lähiopetuspäivät ovat:
- 22.8.2023 (4 h)
- 19.9.2023 (8 h, sisältää tiedonhaun opastuksen 2 h)
- 10.10.2023 (8 h)



Syyskuun, lokakuun ja marraskuun lähiopetuskerroille laaditaan itsenäisesti ennakkotehtävät, jotka tukevat lähiopetuskertojen teemoihin orientoitumista, ja joita hyödynnetään lähiopetuskertojen ryhmätyöskentelyissä.


Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös itsenäisesti verkkoympäristö Learnissa olevien kuuden tehtävän avulla.


Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi tai työelämäprojektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi tai työelämäprojektin opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi tai työelämäprojektissa perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Opintojakso kytkeytyy Nuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen-tutkintoa opiskelevien opinnäytetyöprosessin edistämiseen, joten tuntityöskentelyssä puhutaan paljon opinnäytetyön tekemisestä ja käsiteltäviä teemoja pyritään soveltamaan mahdollisimman paljon opiskelijoiden opinnäytetöiden edistämiseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

TKI-yhteys rakentuu opiskelijan oman opinnäytetyön kautta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso päättyy kaikilla oppimiväylillä 24.10.2023. Tällöin kaikkien tehtävien tulee olla palautettuina.

Opintojakson uusintakerrat ovat:
- 25.11.2023.
- 15.12.2023.

Opiskelijan työmäärä

Työviikkopohjainen oppiisväylä:
- 20 h lähiopetusta, 115 h itsenäistä työskentelyä.

Opintoja nopeuttava väylä:
- 135 h itsenäistä työskentelyä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
- osaamisen näyttöön käytettävä aika.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso tukee opiskelijan opinnäytetyön tekemistä. Se kannattaa siten ajoittaa opinnäytetyöprosessin käynnistymisen kanssa samalle lukukaudelle.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä hyväksyttävästi laadittuja ja määräajassa palautettuja tehtäviä (3 kpl).

Opintoja nopeuttava oppimisväyä:
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää verkkoalustalla olevien tehtävien (5 kpl) hyväksyttävää suorittamista määräajassa.

Työhön integroitu oppimiväylä:
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksyttävää osaamisen näyttöä.

Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 14.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Katja Komonen
Vastuuopettaja

Katja Komonen

Ryhmät
  • NKMI22SY
    Nuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti kehittämistoimintaan liittyvää käsitteistöä.
Tunnistat nuorisokasvatuksen toimintaympäristöistä nousevia ajankohtaisia kehittämishaasteita ja osaat arvioida niissä olevia kehittämistarpeita.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida itsenäisesti vaativan työelämän ja ammattialan kehittämiseen tähtäävän kehittämisprosessin.
Tunnet kehittämistoiminnan eettiset vaatimukset ja osaat vastata niihin käytännössä.

Sisältö

Miten työelämän ja ammattialan kehittämistarpeita voidaan havaita ja analysoida?
Millaisia metodologisia lähtökohtia kehittämistoiminnassa on?
Millaisia kehittämismenetelmiä voidaan soveltaa kehittämisprosesseihin?
Miten kehittämisprosessi etenee?
Miten kehittämisprosessia arvioidaan?
Mitä on kehittämistoiminnan etiikka?

Arviointiasteikko

1-5