Siirry suoraan sisältöön

Tutkivan kehittämisen perusteet ja menetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: SJ00DU98

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat kuvata ja hallitset laaja-alaisesti tutkivaan kehittämiseen liittyvät käsitteet, prosessit ja lähestymistavat. 
Osaat etsiä, arvioida ja soveltaa oman alasi relevanttia tietoa ja tietolähteitä. 
Tunnet erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä ja osaat soveltaa niitä perustellen työelämän toimintojen ja ammattialan tutkimuksellisessa
kehittämisessä.
Tunnet tutkimuseettiset ja luotettavuuden periaatteet ja osaat toimia niiden mukaisesti.

Sisältö

Miten tutkivan kehittämisen prosessi etenee ja millaisiin lähestymistapoihin se perustuu? 
Miten teet tiedonhakua systemaattisesti ja miten arvioit tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta?
Miten kokoat kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja teet tuloksista synteesiä?
Millaisia tutkivan kehittämisen ajankohtaisia lähestymistapoja voit käyttää sosiaali- ja terveysalalla?
Millaisia laadullisen, määrällisen ja ketterän kehittämisen aineistonkeruumenetelmiä sekä analyysimenetelmiä voit käyttää tutkivassa kehittämisessä
Mitä ovat tutkimuseettiset periaatteet ja miten otat ne huomioon tutkivassa kehittämisessä?
Miten varmistat tutkimuksen luotettavuus tutkivan kehittämisen eri vaiheissa?

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk)
Opettaja
  • Veli-Matti Malinen
  • Tarja Turtiainen
  • Kati Vapalahti
Vastuuopettaja

Tarja Turtiainen

Ryhmät
  • DISA24SY
    Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat kuvata ja hallitset laaja-alaisesti tutkivaan kehittämiseen liittyvät käsitteet, prosessit ja lähestymistavat. 
Osaat etsiä, arvioida ja soveltaa oman alasi relevanttia tietoa ja tietolähteitä. 
Tunnet erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä ja osaat soveltaa niitä perustellen työelämän toimintojen ja ammattialan tutkimuksellisessa
kehittämisessä.
Tunnet tutkimuseettiset ja luotettavuuden periaatteet ja osaat toimia niiden mukaisesti.

Sisältö

Miten tutkivan kehittämisen prosessi etenee ja millaisiin lähestymistapoihin se perustuu? 
Miten teet tiedonhakua systemaattisesti ja miten arvioit tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta?
Miten kokoat kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja teet tuloksista synteesiä?
Millaisia tutkivan kehittämisen ajankohtaisia lähestymistapoja voit käyttää sosiaali- ja terveysalalla?
Millaisia laadullisen, määrällisen ja ketterän kehittämisen aineistonkeruumenetelmiä sekä analyysimenetelmiä voit käyttää tutkivassa kehittämisessä
Mitä ovat tutkimuseettiset periaatteet ja miten otat ne huomioon tutkivassa kehittämisessä?
Miten varmistat tutkimuksen luotettavuus tutkivan kehittämisen eri vaiheissa?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa esiteltävä materiaali verkko-oppimisympäristössä.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu ja itsenäiset oppimistehtävät

TKI ja työelämäyhteistyö

Omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.

Tentit ja muut määräajat

Ajastetut tehtävät

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

5 op=135 työtuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Tieteellinen kirjoittaminen (1 op). Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (4op): ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu ja itsenäiset oppimistehtävät

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan lopputehtävä (2 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. Arviointikriteerit ja -kehikko verkko-oppimisympäristössä.

Ilmoittautumisaika

08.01.2024 - 28.01.2024

Ajoitus

01.03.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Tarja Turtiainen
  • Kati Vapalahti
Ryhmät
  • SJMI24KY
    Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat kuvata ja hallitset laaja-alaisesti tutkivaan kehittämiseen liittyvät käsitteet, prosessit ja lähestymistavat. 
Osaat etsiä, arvioida ja soveltaa oman alasi relevanttia tietoa ja tietolähteitä. 
Tunnet erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä ja osaat soveltaa niitä perustellen työelämän toimintojen ja ammattialan tutkimuksellisessa
kehittämisessä.
Tunnet tutkimuseettiset ja luotettavuuden periaatteet ja osaat toimia niiden mukaisesti.

Sisältö

Miten tutkivan kehittämisen prosessi etenee ja millaisiin lähestymistapoihin se perustuu? 
Miten teet tiedonhakua systemaattisesti ja miten arvioit tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta?
Miten kokoat kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja teet tuloksista synteesiä?
Millaisia tutkivan kehittämisen ajankohtaisia lähestymistapoja voit käyttää sosiaali- ja terveysalalla?
Millaisia laadullisen, määrällisen ja ketterän kehittämisen aineistonkeruumenetelmiä sekä analyysimenetelmiä voit käyttää tutkivassa kehittämisessä
Mitä ovat tutkimuseettiset periaatteet ja miten otat ne huomioon tutkivassa kehittämisessä?
Miten varmistat tutkimuksen luotettavuus tutkivan kehittämisen eri vaiheissa?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa esiteltävä materiaali verkko-oppimisympäristössä.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.

Tentit ja muut määräajat

Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

5 op=135 työtuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan lopputehtävä (2 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. Learn-alustalla olevien kriteerien mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialaisen toimintakyvyn edistämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Anni Issakainen
  • Laura Saar
Ryhmät
  • MOSA23SY
    Monialainen toimintakyvyn edistäminen, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat kuvata ja hallitset laaja-alaisesti tutkivaan kehittämiseen liittyvät käsitteet, prosessit ja lähestymistavat. 
Osaat etsiä, arvioida ja soveltaa oman alasi relevanttia tietoa ja tietolähteitä. 
Tunnet erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä ja osaat soveltaa niitä perustellen työelämän toimintojen ja ammattialan tutkimuksellisessa
kehittämisessä.
Tunnet tutkimuseettiset ja luotettavuuden periaatteet ja osaat toimia niiden mukaisesti.

Sisältö

Miten tutkivan kehittämisen prosessi etenee ja millaisiin lähestymistapoihin se perustuu? 
Miten teet tiedonhakua systemaattisesti ja miten arvioit tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta?
Miten kokoat kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja teet tuloksista synteesiä?
Millaisia tutkivan kehittämisen ajankohtaisia lähestymistapoja voit käyttää sosiaali- ja terveysalalla?
Millaisia laadullisen, määrällisen ja ketterän kehittämisen aineistonkeruumenetelmiä sekä analyysimenetelmiä voit käyttää tutkivassa kehittämisessä
Mitä ovat tutkimuseettiset periaatteet ja miten otat ne huomioon tutkivassa kehittämisessä?
Miten varmistat tutkimuksen luotettavuus tutkivan kehittämisen eri vaiheissa?

Opiskelumateriaali

Learnistä löytyvä materiaali, ajankohtainen ja alakohtainen aihetta käsittelevä kirjallisuus.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelet työjärjestyksen mukaisesti ja opettajan määrittelemin tehtävin

TKI ja työelämäyhteistyö

Inno-paja ja XAMKin hankkeiden esittely

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Opiskelijan työmäärä

5op= 135h opiskelijan työtä

Toteutuksen osien kuvaus

Miten tutkivan kehittämisen prosessi etenee ja millaisiin lähestymistapoihin se perustuu?
Miten teet tiedonhakua systemaattisesti ja miten arvioit tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta?
Miten kokoat kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja teet tuloksista synteesiä?
Millaisia tutkivan kehittämisen ajankohtaisia lähestymistapoja voit käyttää sosiaali- ja terveysalalla?
Millaisia laadullisen, määrällisen ja ketterän kehittämisen aineistonkeruumenetelmiä sekä analyysimenetelmiä voit käyttää tutkivassa kehittämisessä
Mitä ovat tutkimuseettiset periaatteet ja miten otat ne huomioon tutkivassa kehittämisessä?
Miten varmistat tutkimuksen luotettavuus tutkivan kehittämisen eri vaiheissa?

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Käytetään Xamkin YAMK-arviointikehikkoa.
Opiskelija osaa
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa kuntoutumisen edistämisen menetelmistä
b. ratkaista kuntoutumisen edistämiseen liittyviä vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
c. arvioida ja johtaa itsenäisesti yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa
d. vastata ja kehittää asiakaslähtöisiä toimintoja itsenäisesti
e. arvioida kuntoutumista edistäviästrategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
f. työskennellä itsenäisesti kuntoutumisen asiantuntijatehtävissä tai oman alan yrittäjänä
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä

Ilmoittautumisaika

04.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Tarja Turtiainen
  • Kati Vapalahti
Vastuuopettaja

Tarja Turtiainen

Ryhmät
  • SJSA23SY
    Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat kuvata ja hallitset laaja-alaisesti tutkivaan kehittämiseen liittyvät käsitteet, prosessit ja lähestymistavat. 
Osaat etsiä, arvioida ja soveltaa oman alasi relevanttia tietoa ja tietolähteitä. 
Tunnet erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä ja osaat soveltaa niitä perustellen työelämän toimintojen ja ammattialan tutkimuksellisessa
kehittämisessä.
Tunnet tutkimuseettiset ja luotettavuuden periaatteet ja osaat toimia niiden mukaisesti.

Sisältö

Miten tutkivan kehittämisen prosessi etenee ja millaisiin lähestymistapoihin se perustuu? 
Miten teet tiedonhakua systemaattisesti ja miten arvioit tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta?
Miten kokoat kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja teet tuloksista synteesiä?
Millaisia tutkivan kehittämisen ajankohtaisia lähestymistapoja voit käyttää sosiaali- ja terveysalalla?
Millaisia laadullisen, määrällisen ja ketterän kehittämisen aineistonkeruumenetelmiä sekä analyysimenetelmiä voit käyttää tutkivassa kehittämisessä
Mitä ovat tutkimuseettiset periaatteet ja miten otat ne huomioon tutkivassa kehittämisessä?
Miten varmistat tutkimuksen luotettavuus tutkivan kehittämisen eri vaiheissa?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa esiteltävä materiaali verkko-oppimisympäristössä.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.

Tentit ja muut määräajat

Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

5 op=135 työtuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan lopputehtävä (2 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. Learn-alustalla olevien kriteerien mukaisesti.

Hylätty (0)

Metodikirjallisuuden etsimisessä ja arvioimisessa on puutteita.
Innovatiivisissa kehittämismenetelmissä ongelman ratkaisussa puutteita.
Metodologisten valintojen perusteleminen puuttuu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaat etsiä laaja-alaisesti metodikirjallisuutta ja arvioida sitä erilaisissa tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Osaat ratkaista ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaat hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusorientaatioita ja menetelmiä sekä niiden tuottamia tuloksia
Osaat ratkaista vaativia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella kriittisesti oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat arvioida ja soveltaa tuloksellisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusmenetelmiä arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa uusia näkökulmia tuottaen
Osaat ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita luovasti ja innovatiivisesti oman opinnäytetyösi metodologisia tehtäviä

Ilmoittautumisaika

04.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

25.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk)
Opettaja
  • Veli-Matti Malinen
  • Tarja Turtiainen
  • Kati Vapalahti
Vastuuopettaja

Tarja Turtiainen

Ryhmät
  • DISA23SY
    Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat kuvata ja hallitset laaja-alaisesti tutkivaan kehittämiseen liittyvät käsitteet, prosessit ja lähestymistavat. 
Osaat etsiä, arvioida ja soveltaa oman alasi relevanttia tietoa ja tietolähteitä. 
Tunnet erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä ja osaat soveltaa niitä perustellen työelämän toimintojen ja ammattialan tutkimuksellisessa
kehittämisessä.
Tunnet tutkimuseettiset ja luotettavuuden periaatteet ja osaat toimia niiden mukaisesti.

Sisältö

Miten tutkivan kehittämisen prosessi etenee ja millaisiin lähestymistapoihin se perustuu? 
Miten teet tiedonhakua systemaattisesti ja miten arvioit tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta?
Miten kokoat kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja teet tuloksista synteesiä?
Millaisia tutkivan kehittämisen ajankohtaisia lähestymistapoja voit käyttää sosiaali- ja terveysalalla?
Millaisia laadullisen, määrällisen ja ketterän kehittämisen aineistonkeruumenetelmiä sekä analyysimenetelmiä voit käyttää tutkivassa kehittämisessä
Mitä ovat tutkimuseettiset periaatteet ja miten otat ne huomioon tutkivassa kehittämisessä?
Miten varmistat tutkimuksen luotettavuus tutkivan kehittämisen eri vaiheissa?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa esiteltävä materiaali verkko-oppimisympäristössä.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu ja itsenäiset oppimistehtävät

TKI ja työelämäyhteistyö

Omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.

Tentit ja muut määräajat

Ajastetut tehtävät

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

5 op=135 työtuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Tieteellinen kirjoittaminen (1 op). Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (4op): ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu ja itsenäiset oppimistehtävät

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan lopputehtävä (2 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. Arviointikriteerit ja -kehikko varkko-oppimisympäristössä.

Hylätty (0)

Metodikirjallisuuden etsimisessä ja arvioimisessa on puutteita.
Innovatiivisissa kehittämismenetelmissä ongelman ratkaisussa puutteita.
Metodologisten valintojen perusteleminen puuttuu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaat etsiä laaja-alaisesti metodikirjallisuutta ja arvioida sitä erilaisissa tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Osaat ratkaista ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaat hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusorientaatioita ja menetelmiä sekä niiden tuottamia tuloksia
Osaat ratkaista vaativia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella kriittisesti oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat arvioida ja soveltaa tuloksellisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusmenetelmiä arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa uusia näkökulmia tuottaen
Osaat ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita luovasti ja innovatiivisesti oman opinnäytetyösi metodologisia tehtäviä

Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Tarja Turtiainen
  • Kati Vapalahti
Vastuuopettaja

Tarja Turtiainen

Ryhmät
  • SJSA22SY
    Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, ylempi

Tavoitteet

Osaat kuvata ja hallitset laaja-alaisesti tutkivaan kehittämiseen liittyvät käsitteet, prosessit ja lähestymistavat. 
Osaat etsiä, arvioida ja soveltaa oman alasi relevanttia tietoa ja tietolähteitä. 
Tunnet erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä ja osaat soveltaa niitä perustellen työelämän toimintojen ja ammattialan tutkimuksellisessa
kehittämisessä.
Tunnet tutkimuseettiset ja luotettavuuden periaatteet ja osaat toimia niiden mukaisesti.

Sisältö

Miten tutkivan kehittämisen prosessi etenee ja millaisiin lähestymistapoihin se perustuu? 
Miten teet tiedonhakua systemaattisesti ja miten arvioit tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta?
Miten kokoat kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja teet tuloksista synteesiä?
Millaisia tutkivan kehittämisen ajankohtaisia lähestymistapoja voit käyttää sosiaali- ja terveysalalla?
Millaisia laadullisen, määrällisen ja ketterän kehittämisen aineistonkeruumenetelmiä sekä analyysimenetelmiä voit käyttää tutkivassa kehittämisessä
Mitä ovat tutkimuseettiset periaatteet ja miten otat ne huomioon tutkivassa kehittämisessä?
Miten varmistat tutkimuksen luotettavuus tutkivan kehittämisen eri vaiheissa?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa esiteltävä materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.

Tentit ja muut määräajat

Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

5 op=135 työtuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan lopputehtävä (3 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. seuraavin kriteerein:

Hallitset oman alasi tutkimus- ja kehittämisprosesseja sekä niissä käytettäviä aineiston keruu- ja analyysimenetelmiä.
Hallitset oman alasi kehittämiseen liittyviä innovatiivisuutta tukevia menetelmiä.
Osaat toimia projekteissa ja arvioida niiden tuloksellisuutta.
Pystyt tunnistamaan omia kehittämistarpeitasi kehittämisprosessin ohjaajana.

Hylätty (0)

Metodikirjallisuuden etsimisessä ja arvioimisessa on puutteita.
Innovatiivisissa kehittämismenetelmissä ongelman ratkaisussa puutteita.
Metodologisten valintojen perusteleminen puuttuu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaat etsiä laaja-alaisesti metodikirjallisuutta ja arvioida sitä erilaisissa tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Osaat ratkaista ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaat hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusorientaatioita ja menetelmiä sekä niiden tuottamia tuloksia
Osaat ratkaista vaativia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella kriittisesti oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat arvioida ja soveltaa tuloksellisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusmenetelmiä arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa uusia näkökulmia tuottaen
Osaat ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita luovasti ja innovatiivisesti oman opinnäytetyösi metodologisia tehtäviä

Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sähköiset palvelut sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk)
Opettaja
  • Veli-Matti Malinen
  • Tarja Turtiainen
  • Kati Vapalahti
Vastuuopettaja

Tarja Turtiainen

Ryhmät
  • SPSA22SY
    Sähköiset palvelut sosiaali- ja terveysalalla, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat kuvata ja hallitset laaja-alaisesti tutkivaan kehittämiseen liittyvät käsitteet, prosessit ja lähestymistavat. 
Osaat etsiä, arvioida ja soveltaa oman alasi relevanttia tietoa ja tietolähteitä. 
Tunnet erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä ja osaat soveltaa niitä perustellen työelämän toimintojen ja ammattialan tutkimuksellisessa
kehittämisessä.
Tunnet tutkimuseettiset ja luotettavuuden periaatteet ja osaat toimia niiden mukaisesti.

Sisältö

Miten tutkivan kehittämisen prosessi etenee ja millaisiin lähestymistapoihin se perustuu? 
Miten teet tiedonhakua systemaattisesti ja miten arvioit tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta?
Miten kokoat kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja teet tuloksista synteesiä?
Millaisia tutkivan kehittämisen ajankohtaisia lähestymistapoja voit käyttää sosiaali- ja terveysalalla?
Millaisia laadullisen, määrällisen ja ketterän kehittämisen aineistonkeruumenetelmiä sekä analyysimenetelmiä voit käyttää tutkivassa kehittämisessä
Mitä ovat tutkimuseettiset periaatteet ja miten otat ne huomioon tutkivassa kehittämisessä?
Miten varmistat tutkimuksen luotettavuus tutkivan kehittämisen eri vaiheissa?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa esiteltävä materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäiset oppimistehtävät

TKI ja työelämäyhteistyö

Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.

Tentit ja muut määräajat

Ajastetut tehtävät

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

5 op=135 työtuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäiset oppimistehtävät

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan lopputehtävä (3 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. seuraavin kriteerein:

Hallitset oman alasi tutkimus- ja kehittämisprosesseja sekä niissä käytettäviä aineiston keruu- ja analyysimenetelmiä.
Hallitset oman alasi kehittämiseen liittyviä innovatiivisuutta tukevia menetelmiä.
Osaat toimia projekteissa ja arvioida niiden tuloksellisuutta.
Pystyt tunnistamaan omia kehittämistarpeitasi kehittämisprosessin ohjaajana.

Hylätty (0)

Metodikirjallisuuden etsimisessä ja arvioimisessa on puutteita.
Innovatiivisissa kehittämismenetelmissä ongelman ratkaisussa puutteita.
Metodologisten valintojen perusteleminen puuttuu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaat etsiä laaja-alaisesti metodikirjallisuutta ja arvioida sitä erilaisissa tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Osaat ratkaista ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaat hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusorientaatioita ja menetelmiä sekä niiden tuottamia tuloksia
Osaat ratkaista vaativia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella kriittisesti oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat arvioida ja soveltaa tuloksellisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusmenetelmiä arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa uusia näkökulmia tuottaen
Osaat ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita luovasti ja innovatiivisesti oman opinnäytetyösi metodologisia tehtäviä

Ilmoittautumisaika

10.01.2022 - 23.01.2022

Ajoitus

09.03.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Tarja Turtiainen
  • Kati Vapalahti
Ryhmät
  • SJMI22KY
    Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, ylempi

Tavoitteet

Osaat kuvata ja hallitset laaja-alaisesti tutkivaan kehittämiseen liittyvät käsitteet, prosessit ja lähestymistavat. 
Osaat etsiä, arvioida ja soveltaa oman alasi relevanttia tietoa ja tietolähteitä. 
Tunnet erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä ja osaat soveltaa niitä perustellen työelämän toimintojen ja ammattialan tutkimuksellisessa
kehittämisessä.
Tunnet tutkimuseettiset ja luotettavuuden periaatteet ja osaat toimia niiden mukaisesti.

Sisältö

Miten tutkivan kehittämisen prosessi etenee ja millaisiin lähestymistapoihin se perustuu? 
Miten teet tiedonhakua systemaattisesti ja miten arvioit tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta?
Miten kokoat kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja teet tuloksista synteesiä?
Millaisia tutkivan kehittämisen ajankohtaisia lähestymistapoja voit käyttää sosiaali- ja terveysalalla?
Millaisia laadullisen, määrällisen ja ketterän kehittämisen aineistonkeruumenetelmiä sekä analyysimenetelmiä voit käyttää tutkivassa kehittämisessä
Mitä ovat tutkimuseettiset periaatteet ja miten otat ne huomioon tutkivassa kehittämisessä?
Miten varmistat tutkimuksen luotettavuus tutkivan kehittämisen eri vaiheissa?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa esiteltävä materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Design jam -hankeyhteistyö.

Opiskelijan työmäärä

5 op=135 työtuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan lopputehtävä (3 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. seuraavin kriteerein:

Hallitset oman alasi tutkimus- ja kehittämisprosesseja sekä niissä käytettäviä aineiston keruu- ja analyysimenetelmiä.
Hallitset oman alasi kehittämiseen liittyviä innovatiivisuutta tukevia menetelmiä.
Osaat toimia projekteissa ja arvioida niiden tuloksellisuutta.
Pystyt tunnistamaan omia kehittämistarpeitasi kehittämisprosessin ohjaajana.

Hylätty (0)

Metodikirjallisuuden etsimisessä ja arvioimisessa on puutteita.
Innovatiivisissa kehittämismenetelmissä ongelman ratkaisussa puutteita.
Metodologisten valintojen perusteleminen puuttuu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaat etsiä laaja-alaisesti metodikirjallisuutta ja arvioida sitä erilaisissa tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Osaat ratkaista ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaat hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusorientaatioita ja menetelmiä sekä niiden tuottamia tuloksia
Osaat ratkaista vaativia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella kriittisesti oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat arvioida ja soveltaa tuloksellisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusmenetelmiä arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa uusia näkökulmia tuottaen
Osaat ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita luovasti ja innovatiivisesti oman opinnäytetyösi metodologisia tehtäviä

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Monialaisen toimintakyvyn edistämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Outi Ilves
  • Merja Reunanen
Vastuuopettaja

Outi Ilves

Ryhmät
  • MOSA21SY
    Monialainen toimintakyvyn edistäminen, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat kuvata ja hallitset laaja-alaisesti tutkivaan kehittämiseen liittyvät käsitteet, prosessit ja lähestymistavat. 
Osaat etsiä, arvioida ja soveltaa oman alasi relevanttia tietoa ja tietolähteitä. 
Tunnet erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä ja osaat soveltaa niitä perustellen työelämän toimintojen ja ammattialan tutkimuksellisessa
kehittämisessä.
Tunnet tutkimuseettiset ja luotettavuuden periaatteet ja osaat toimia niiden mukaisesti.

Sisältö

Miten tutkivan kehittämisen prosessi etenee ja millaisiin lähestymistapoihin se perustuu? 
Miten teet tiedonhakua systemaattisesti ja miten arvioit tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta?
Miten kokoat kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja teet tuloksista synteesiä?
Millaisia tutkivan kehittämisen ajankohtaisia lähestymistapoja voit käyttää sosiaali- ja terveysalalla?
Millaisia laadullisen, määrällisen ja ketterän kehittämisen aineistonkeruumenetelmiä sekä analyysimenetelmiä voit käyttää tutkivassa kehittämisessä
Mitä ovat tutkimuseettiset periaatteet ja miten otat ne huomioon tutkivassa kehittämisessä?
Miten varmistat tutkimuksen luotettavuus tutkivan kehittämisen eri vaiheissa?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan LEARN -alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaisesti lähiopiskeluun, joka pääsääntöisesti on toiminnallista ja opiskelijoiden aktiiviseen osallistumiseen perustuvaa. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti ja/tai pienryhmissä tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Lähiopetus: 4h/opintopiste.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kaikki yamk-opinnot integroidaan työelämän yhteyksiin oppimistehtävillä, jolloin tietoperusta ja käytännön kokemus tukevat toisiaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit nopeuttaa opintojasi tekemällä opintojaksoon sisältyvät itsenäiset tehtävät oman aikataulusi mukaan.
Learn-alustalla tarjolla, mutta tehtävät edellyttävät myös itsenäistä tiedonhakua.

TKI ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävät integroidaan työelämään ja / tai opinnäytetyöhön.

Tentit ja muut määräajat

Verkkotehtävät ajastetaan ja ne ilmenevät LEARN -alustalla.

Opiskelijan työmäärä

135 h (20h lähiopetus, 115 itsenäinen opiskelu)

Toteutuksen osien kuvaus

Verkkotehtävät (3 kpl)

Lisätietoja opiskelijoille

Lähipäivät:
pe 28.1. Klo 8.15 - 16.15
to 24.2. klo 8.15 - 11.45
pe 25.2. klo 8.15 - 11.45

Opettajina Outi Ilves ja Merja Reunanen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat oppimistehtävät.

Arviointikehikko on opintojakson LEARN -alustalla.