Basics and methods of research-oriented developmentLaajuus (5 cr)
Code: SJ00DU98
Credits
5 op
Objective
You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.
Content
What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development?
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?
Enrollment
14.08.2024 - 08.09.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk)
Teachers
- Veli-Matti Malinen
- Tarja Turtiainen
- Kati Vapalahti
Teacher in charge
Tarja Turtiainen
Groups
-
DISA24SYDigital Services in Social and Health Care, master studies
Objective
You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.
Content
What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development?
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?
Opiskelumateriaali
Opintojakson alussa esiteltävä materiaali verkko-oppimisympäristössä.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu ja itsenäiset oppimistehtävät
TKI ja työelämäyhteistyö
Omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.
Tentit ja muut määräajat
Ajastetut tehtävät
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
5 op=135 työtuntia
Toteutuksen osien kuvaus
Tieteellinen kirjoittaminen (1 op). Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (4op): ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu ja itsenäiset oppimistehtävät
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arvioidaan lopputehtävä (2 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. Arviointikriteerit ja -kehikko verkko-oppimisympäristössä.
Enrollment
08.01.2024 - 28.01.2024
Timing
01.03.2024 - 31.07.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
RDI portion
4 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Development and Leadership in Health Care and Social Services
Teachers
- Tarja Turtiainen
- Kati Vapalahti
Groups
-
SJMI24KYDevelopment and Leadership in Health Care and Social Services, master studies
Objective
You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.
Content
What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development?
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?
Opiskelumateriaali
Opintojakson alussa esiteltävä materiaali verkko-oppimisympäristössä.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.
Tentit ja muut määräajat
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
5 op=135 työtuntia
Toteutuksen osien kuvaus
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arvioidaan lopputehtävä (2 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. Learn-alustalla olevien kriteerien mukaisesti.
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 31.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
(Department of Sports and Rehabilitation)
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Multidisciplinary Promotion of Functional Capacity
Teachers
- Anni Issakainen
- Tommi Pälli
- Laura Saar
Groups
-
MOSA23SYMultidisciplinary Promotion of Functional Capacity, master studies
Objective
You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.
Content
What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development?
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?
Opiskelumateriaali
Learnistä löytyvä materiaali, ajankohtainen ja alakohtainen aihetta käsittelevä kirjallisuus.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelet työjärjestyksen mukaisesti ja opettajan määrittelemin tehtävin
TKI ja työelämäyhteistyö
Inno-paja ja XAMKin hankkeiden esittely
Tentit ja muut määräajat
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Opiskelijan työmäärä
5op= 135h opiskelijan työtä
Toteutuksen osien kuvaus
Miten tutkivan kehittämisen prosessi etenee ja millaisiin lähestymistapoihin se perustuu?
Miten teet tiedonhakua systemaattisesti ja miten arvioit tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta?
Miten kokoat kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja teet tuloksista synteesiä?
Millaisia tutkivan kehittämisen ajankohtaisia lähestymistapoja voit käyttää sosiaali- ja terveysalalla?
Millaisia laadullisen, määrällisen ja ketterän kehittämisen aineistonkeruumenetelmiä sekä analyysimenetelmiä voit käyttää tutkivassa kehittämisessä
Mitä ovat tutkimuseettiset periaatteet ja miten otat ne huomioon tutkivassa kehittämisessä?
Miten varmistat tutkimuksen luotettavuus tutkivan kehittämisen eri vaiheissa?
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Käytetään Xamkin YAMK-arviointikehikkoa.
Opiskelija osaa
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa kuntoutumisen edistämisen menetelmistä
b. ratkaista kuntoutumisen edistämiseen liittyviä vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
c. arvioida ja johtaa itsenäisesti yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa
d. vastata ja kehittää asiakaslähtöisiä toimintoja itsenäisesti
e. arvioida kuntoutumista edistäviästrategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
f. työskennellä itsenäisesti kuntoutumisen asiantuntijatehtävissä tai oman alan yrittäjänä
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä
Enrollment
04.08.2023 - 03.09.2023
Timing
11.09.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
RDI portion
4 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Development and Leadership in Health Care and Social Services
Teachers
- Tarja Turtiainen
- Kati Vapalahti
Teacher in charge
Tarja Turtiainen
Groups
-
SJSA23SYDevelopment and Leadership in Health Care and Social Services, master studies
Objective
You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.
Content
What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development?
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?
Opiskelumateriaali
Opintojakson alussa esiteltävä materiaali verkko-oppimisympäristössä.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.
Tentit ja muut määräajat
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
5 op=135 työtuntia
Toteutuksen osien kuvaus
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arvioidaan lopputehtävä (2 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. Learn-alustalla olevien kriteerien mukaisesti.
Assessment criteria, fail (0)
Metodikirjallisuuden etsimisessä ja arvioimisessa on puutteita.
Innovatiivisissa kehittämismenetelmissä ongelman ratkaisussa puutteita.
Metodologisten valintojen perusteleminen puuttuu.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Osaat etsiä laaja-alaisesti metodikirjallisuutta ja arvioida sitä erilaisissa tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Osaat ratkaista ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja
Assessment criteria, good (3-4)
Osaat hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusorientaatioita ja menetelmiä sekä niiden tuottamia tuloksia
Osaat ratkaista vaativia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella kriittisesti oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja
Assessment criteria, excellent (5)
Osaat arvioida ja soveltaa tuloksellisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusmenetelmiä arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa uusia näkökulmia tuottaen
Osaat ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita luovasti ja innovatiivisesti oman opinnäytetyösi metodologisia tehtäviä
Enrollment
04.08.2023 - 03.09.2023
Timing
25.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk)
Teachers
- Veli-Matti Malinen
- Tarja Turtiainen
- Kati Vapalahti
Teacher in charge
Tarja Turtiainen
Groups
-
DISA23SYDigital Services in Social and Health Care, master studies
Objective
You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.
Content
What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development?
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?
Opiskelumateriaali
Opintojakson alussa esiteltävä materiaali verkko-oppimisympäristössä.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu ja itsenäiset oppimistehtävät
TKI ja työelämäyhteistyö
Omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.
Tentit ja muut määräajat
Ajastetut tehtävät
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
5 op=135 työtuntia
Toteutuksen osien kuvaus
Tieteellinen kirjoittaminen (1 op). Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (4op): ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu ja itsenäiset oppimistehtävät
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arvioidaan lopputehtävä (2 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. Arviointikriteerit ja -kehikko varkko-oppimisympäristössä.
Assessment criteria, fail (0)
Metodikirjallisuuden etsimisessä ja arvioimisessa on puutteita.
Innovatiivisissa kehittämismenetelmissä ongelman ratkaisussa puutteita.
Metodologisten valintojen perusteleminen puuttuu.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Osaat etsiä laaja-alaisesti metodikirjallisuutta ja arvioida sitä erilaisissa tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Osaat ratkaista ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja
Assessment criteria, good (3-4)
Osaat hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusorientaatioita ja menetelmiä sekä niiden tuottamia tuloksia
Osaat ratkaista vaativia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella kriittisesti oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja
Assessment criteria, excellent (5)
Osaat arvioida ja soveltaa tuloksellisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusmenetelmiä arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa uusia näkökulmia tuottaen
Osaat ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita luovasti ja innovatiivisesti oman opinnäytetyösi metodologisia tehtäviä
Enrollment
15.08.2022 - 04.09.2022
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Development and Leadership in Health Care and Social Services
Teachers
- Tarja Turtiainen
- Kati Vapalahti
Teacher in charge
Tarja Turtiainen
Groups
-
SJSA22SYDevelopment and Leadership in Health Care and Social Services, master studies
Objective
You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.
Content
What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development?
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?
Opiskelumateriaali
Opintojakson alussa esiteltävä materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.
Tentit ja muut määräajat
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
5 op=135 työtuntia
Toteutuksen osien kuvaus
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arvioidaan lopputehtävä (3 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. seuraavin kriteerein:
Hallitset oman alasi tutkimus- ja kehittämisprosesseja sekä niissä käytettäviä aineiston keruu- ja analyysimenetelmiä.
Hallitset oman alasi kehittämiseen liittyviä innovatiivisuutta tukevia menetelmiä.
Osaat toimia projekteissa ja arvioida niiden tuloksellisuutta.
Pystyt tunnistamaan omia kehittämistarpeitasi kehittämisprosessin ohjaajana.
Assessment criteria, fail (0)
Metodikirjallisuuden etsimisessä ja arvioimisessa on puutteita.
Innovatiivisissa kehittämismenetelmissä ongelman ratkaisussa puutteita.
Metodologisten valintojen perusteleminen puuttuu.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Osaat etsiä laaja-alaisesti metodikirjallisuutta ja arvioida sitä erilaisissa tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Osaat ratkaista ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja
Assessment criteria, good (3-4)
Osaat hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusorientaatioita ja menetelmiä sekä niiden tuottamia tuloksia
Osaat ratkaista vaativia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella kriittisesti oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja
Assessment criteria, excellent (5)
Osaat arvioida ja soveltaa tuloksellisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusmenetelmiä arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa uusia näkökulmia tuottaen
Osaat ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita luovasti ja innovatiivisesti oman opinnäytetyösi metodologisia tehtäviä
Enrollment
15.08.2022 - 04.09.2022
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Sähköiset sosiaali- ja terveysalalla
Teachers
- Veli-Matti Malinen
- Tarja Turtiainen
- Kati Vapalahti
Teacher in charge
Tarja Turtiainen
Groups
-
SPSA22SYDigital Services in Health Care and Social Services, master studies
Objective
You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.
Content
What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development?
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?
Opiskelumateriaali
Opintojakson alussa esiteltävä materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäiset oppimistehtävät
TKI ja työelämäyhteistyö
Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.
Tentit ja muut määräajat
Ajastetut tehtävät
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
5 op=135 työtuntia
Toteutuksen osien kuvaus
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäiset oppimistehtävät
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arvioidaan lopputehtävä (3 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. seuraavin kriteerein:
Hallitset oman alasi tutkimus- ja kehittämisprosesseja sekä niissä käytettäviä aineiston keruu- ja analyysimenetelmiä.
Hallitset oman alasi kehittämiseen liittyviä innovatiivisuutta tukevia menetelmiä.
Osaat toimia projekteissa ja arvioida niiden tuloksellisuutta.
Pystyt tunnistamaan omia kehittämistarpeitasi kehittämisprosessin ohjaajana.
Assessment criteria, fail (0)
Metodikirjallisuuden etsimisessä ja arvioimisessa on puutteita.
Innovatiivisissa kehittämismenetelmissä ongelman ratkaisussa puutteita.
Metodologisten valintojen perusteleminen puuttuu.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Osaat etsiä laaja-alaisesti metodikirjallisuutta ja arvioida sitä erilaisissa tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Osaat ratkaista ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja
Assessment criteria, good (3-4)
Osaat hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusorientaatioita ja menetelmiä sekä niiden tuottamia tuloksia
Osaat ratkaista vaativia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella kriittisesti oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja
Assessment criteria, excellent (5)
Osaat arvioida ja soveltaa tuloksellisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusmenetelmiä arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa uusia näkökulmia tuottaen
Osaat ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita luovasti ja innovatiivisesti oman opinnäytetyösi metodologisia tehtäviä
Enrollment
10.01.2022 - 23.01.2022
Timing
09.03.2022 - 31.07.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
4 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Development and Leadership in Health Care and Social Services
Teachers
- Tarja Turtiainen
- Kati Vapalahti
Groups
-
SJMI22KYDevelopment and Leadership in Health Care and Social Services, master studies
Objective
You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.
Content
What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development?
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?
Opiskelumateriaali
Opintojakson alussa esiteltävä materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Design jam -hankeyhteistyö.
Opiskelijan työmäärä
5 op=135 työtuntia
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arvioidaan lopputehtävä (3 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. seuraavin kriteerein:
Hallitset oman alasi tutkimus- ja kehittämisprosesseja sekä niissä käytettäviä aineiston keruu- ja analyysimenetelmiä.
Hallitset oman alasi kehittämiseen liittyviä innovatiivisuutta tukevia menetelmiä.
Osaat toimia projekteissa ja arvioida niiden tuloksellisuutta.
Pystyt tunnistamaan omia kehittämistarpeitasi kehittämisprosessin ohjaajana.
Assessment criteria, fail (0)
Metodikirjallisuuden etsimisessä ja arvioimisessa on puutteita.
Innovatiivisissa kehittämismenetelmissä ongelman ratkaisussa puutteita.
Metodologisten valintojen perusteleminen puuttuu.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Osaat etsiä laaja-alaisesti metodikirjallisuutta ja arvioida sitä erilaisissa tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Osaat ratkaista ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja
Assessment criteria, good (3-4)
Osaat hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusorientaatioita ja menetelmiä sekä niiden tuottamia tuloksia
Osaat ratkaista vaativia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella kriittisesti oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja
Assessment criteria, excellent (5)
Osaat arvioida ja soveltaa tuloksellisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusmenetelmiä arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa uusia näkökulmia tuottaen
Osaat ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita luovasti ja innovatiivisesti oman opinnäytetyösi metodologisia tehtäviä
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
10.01.2022 - 31.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
(Department of Sports and Rehabilitation)
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Multidisciplinary Promotion of Functional Capacity
Teachers
- Outi Ilves
- Merja Reunanen
Teacher in charge
Outi Ilves
Groups
-
MOSA21SYMultidisciplinary Promotion of Functional Capacity, master studies
Objective
You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.
Content
What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development?
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan LEARN -alustalla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaisesti lähiopiskeluun, joka pääsääntöisesti on toiminnallista ja opiskelijoiden aktiiviseen osallistumiseen perustuvaa. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti ja/tai pienryhmissä tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Lähiopetus: 4h/opintopiste.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kaikki yamk-opinnot integroidaan työelämän yhteyksiin oppimistehtävillä, jolloin tietoperusta ja käytännön kokemus tukevat toisiaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit nopeuttaa opintojasi tekemällä opintojaksoon sisältyvät itsenäiset tehtävät oman aikataulusi mukaan.
Learn-alustalla tarjolla, mutta tehtävät edellyttävät myös itsenäistä tiedonhakua.
TKI ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävät integroidaan työelämään ja / tai opinnäytetyöhön.
Tentit ja muut määräajat
Verkkotehtävät ajastetaan ja ne ilmenevät LEARN -alustalla.
Opiskelijan työmäärä
135 h (20h lähiopetus, 115 itsenäinen opiskelu)
Toteutuksen osien kuvaus
Verkkotehtävät (3 kpl)
Further information
Lähipäivät:
pe 28.1. Klo 8.15 - 16.15
to 24.2. klo 8.15 - 11.45
pe 25.2. klo 8.15 - 11.45
Opettajina Outi Ilves ja Merja Reunanen.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arvioitavat oppimistehtävät.
Arviointikehikko on opintojakson LEARN -alustalla.