Siirry suoraan sisältöön

Metsäpalvelujen kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: ML00CV41

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on valmentaa opiskelijaa metsäpalvelujen systemaattiseen kehittämiseen. Opiskelija osaa metsäpalveluhin ja metsäpalvelujen tuotantoon liittyvät asiakas-, tuote- ja organisaationäkökulmat - työhyvintoinnnin yhdistäminen tehokkaaseen ja kannattavaan palvelutuotantoon.

Sisältö

Miten yhdistät asiakkaan – tuotteen – organisaation metsäpalvelujen kehittämisessä?
1. Miten määrittelet, vakioit ja konkretisoit metsäpalvelun?.
2. Miten hinnoittelet palvelut?
3. Palvelujen tuottavuus ja kannattavuus?
4. Miten organisoit palvelutuotantoa?
5. Palvelujen seuranta ja mittaaminen sekä jatkuva kehittäminen?

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta

Ilmoittautumisaika

04.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Kati Kontinen
Vastuuopettaja

Kati Kontinen

Ryhmät
  • MLMI23SY
    Metsätalouden liiketoiminta, ylempi amk

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on valmentaa opiskelijaa metsäpalvelujen systemaattiseen kehittämiseen. Opiskelija osaa metsäpalveluhin ja metsäpalvelujen tuotantoon liittyvät asiakas-, tuote- ja organisaationäkökulmat - työhyvintoinnnin yhdistäminen tehokkaaseen ja kannattavaan palvelutuotantoon.

Sisältö

Miten yhdistät asiakkaan – tuotteen – organisaation metsäpalvelujen kehittämisessä?
1. Miten määrittelet, vakioit ja konkretisoit metsäpalvelun?.
2. Miten hinnoittelet palvelut?
3. Palvelujen tuottavuus ja kannattavuus?
4. Miten organisoit palvelutuotantoa?
5. Palvelujen seuranta ja mittaaminen sekä jatkuva kehittäminen?

Opiskelumateriaali

Osoitetaan opintojakson alussa Learn-alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson tavoite
Opintojakson tavoitteena on tarjota valmiuksia metsäpalvelujen tuotannon systemaattiseen kehittämiseen. Metsäpalveluja tarkastellaan niitä suunnittelevien ja myyvien organisaatioiden näkökulmasta, unohtamatta asiakasnäkökulmaa.
Opintojakson toteutus ja aikataulu
Opintojaksoon kuuluu neljä kontaktipäivää, kaksi oppimistehtävää ja tentti. Tarkempi ohjelma käydään läpi aloitusjaksolla ja kontaktijaksokohtainen ohjelma lähetetään sitten ennen jaksoa. Oppimistehtävät liittyvät palveluliiketoiminnan benchmarkkaukseen sekä yhden valinnaisen palvelun kehittämiseen => molemmista laaditaan raportti/esitys. Benchmarking tehtävä palautetaan ennen ensimmäistä kontaktijaksoa ja käsitellään ensimmäisellä kontaktijaksolla.
Tentistä sovitaan ensimmäisellä jaksolla. Tentti pidetään ns. Learn-tenttinä. Tentin voi silloin tehdä kotona itselleen sopivana aikana ja kaikki materiaalit voivat olla mukana tentissä.
Palvelun kehittämistehtävä aloitetaan ensimmäisellä jaksolla.
Opintojakson arvosana muodostuu seuraavasti: tehtävät 30 % + 30 % ja tentti 40 %.

TKI ja työelämäyhteistyö

Jaksolla tehdään työelämälähtöisiä tehtäviä jokaisen oppijan oman organisaation näkökulmasta.

Kansainvälinen yhteistyö

----

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson tavoite
Opintojakson tavoitteena on tarjota valmiuksia metsäpalvelujen tuotannon systemaattiseen kehittämiseen. Metsäpalveluja tarkastellaan niitä suunnittelevien ja myyvien organisaatioiden näkökulmasta, unohtamatta asiakasnäkökulmaa.
Opintojakson toteutus ja aikataulu
Opintojaksoon kuuluu neljä kontaktipäivää, kaksi oppimistehtävää ja tentti. Tarkempi ohjelma käydään läpi aloitusjaksolla ja kontaktijaksokohtainen ohjelma lähetetään sitten ennen jaksoa. Oppimistehtävät liittyvät palveluliiketoiminnan benchmarkkaukseen sekä yhden valinnaisen palvelun kehittämiseen => molemmista laaditaan raportti/esitys. Benchmarking tehtävä palautetaan ennen ensimmäistä kontaktijaksoa ja käsitellään ensimmäisellä kontaktijaksolla.
Tentistä sovitaan ensimmäisellä jaksolla. Tentti pidetään ns. Moodle-tenttinä. Tentin voi silloin tehdä kotona itselleen sopivana aikana ja kaikki materiaalit voivat olla mukana tentissä.
Palvelun kehittämistehtävä aloitetaan ensimmäisellä jaksolla. Varsinainen tuotos esitellään toisella jaksolla.
Opintojakson arvosana muodostuu seuraavasti: tehtävät 30 % + 30 % ja tentti 40 %.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana muodostuu seuraavasti: tehtävät 30 % + 30 % ja tentti 40 %.