Non-lineaarinen tarinankerronta ja käsikirjoittaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: GD00CU12
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- englanti
Vastuuhenkilö
- Marko Siitonen
Osaamistavoitteet
Ymmärrät tarinan dramaturgisen rakenteen.
Ymmärrät tarinan tunnerakenteen.
Tiedät kuinka kehittää päähenkilöä ja muita tarinan hahmoja.
Tunnet kohtauksen rakenteen ja miten se yhdistetään muihin kohtauksiin.
Tiedät kuinka luoda uskottava vuoropuhelu, joka tukee tarinaa.
Tiedät kuinka yhdistää interaktiivinen peli lineaariseen tarinaan.
Tunnet epälineaarisen tarinankerronnan perusrakenteet.
Tiedät prosessin, menetelmät ja työkalut onnistuneen käsikirjoituksen kirjoittamiseen.
Osaat pitchata tarinasi tiivistelmän avulla.
Sisältö
Kuinka käynnistää käsikirjoitusprosessi?
Kuinka luoda uskottava hahmo?
Kuinka luoda uskottava vuoropuhelu?
Kuinka luoda loistava kohtaus?
Kuinka luoda dramaturgian hyvä rakenne?
Kuinka luoda tarinaan jännitystä tai komediaa?
Mikä on ero lineaarisen ja epälineaarisen tarinankerronnan välillä?
Kuinka tarinoita välitetään peleissä?
Kuinka esitellä tarina kirjallisessa muodossa?
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 22
Koulutus
- Degree Programme in Game Design
Opettaja
- Niko Flang
Ryhmät
-
GDKV25KMGame design, part-time studies
Tavoitteet
Ymmärrät tarinan dramaturgisen rakenteen.
Ymmärrät tarinan tunnerakenteen.
Tiedät kuinka kehittää päähenkilöä ja muita tarinan hahmoja.
Tunnet kohtauksen rakenteen ja miten se yhdistetään muihin kohtauksiin.
Tiedät kuinka luoda uskottava vuoropuhelu, joka tukee tarinaa.
Tiedät kuinka yhdistää interaktiivinen peli lineaariseen tarinaan.
Tunnet epälineaarisen tarinankerronnan perusrakenteet.
Tiedät prosessin, menetelmät ja työkalut onnistuneen käsikirjoituksen kirjoittamiseen.
Osaat pitchata tarinasi tiivistelmän avulla.
Sisältö
Kuinka käynnistää käsikirjoitusprosessi?
Kuinka luoda uskottava hahmo?
Kuinka luoda uskottava vuoropuhelu?
Kuinka luoda loistava kohtaus?
Kuinka luoda dramaturgian hyvä rakenne?
Kuinka luoda tarinaan jännitystä tai komediaa?
Mikä on ero lineaarisen ja epälineaarisen tarinankerronnan välillä?
Kuinka tarinoita välitetään peleissä?
Kuinka esitellä tarina kirjallisessa muodossa?
Opiskelumateriaali
Materiaali Learnissä
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Kurssi on pääosin verkossa. Luennot ovat vain ryhmän kontaktipäivinä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehdyt kurssitehtävät
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Degree Programme in Game Design
Opettaja
- Niko Flang
Ryhmät
-
GDKV24SPGame design, full-time studies
Tavoitteet
Ymmärrät tarinan dramaturgisen rakenteen.
Ymmärrät tarinan tunnerakenteen.
Tiedät kuinka kehittää päähenkilöä ja muita tarinan hahmoja.
Tunnet kohtauksen rakenteen ja miten se yhdistetään muihin kohtauksiin.
Tiedät kuinka luoda uskottava vuoropuhelu, joka tukee tarinaa.
Tiedät kuinka yhdistää interaktiivinen peli lineaariseen tarinaan.
Tunnet epälineaarisen tarinankerronnan perusrakenteet.
Tiedät prosessin, menetelmät ja työkalut onnistuneen käsikirjoituksen kirjoittamiseen.
Osaat pitchata tarinasi tiivistelmän avulla.
Sisältö
Kuinka käynnistää käsikirjoitusprosessi?
Kuinka luoda uskottava hahmo?
Kuinka luoda uskottava vuoropuhelu?
Kuinka luoda loistava kohtaus?
Kuinka luoda dramaturgian hyvä rakenne?
Kuinka luoda tarinaan jännitystä tai komediaa?
Mikä on ero lineaarisen ja epälineaarisen tarinankerronnan välillä?
Kuinka tarinoita välitetään peleissä?
Kuinka esitellä tarina kirjallisessa muodossa?
Opiskelumateriaali
Materiaali Learnissä
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.
Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.
Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys, jossa jaat osaamisesi myös muulle luokalle.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehdyt kurssitehtävät
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 14.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Degree Programme in Game Design
Opettaja
- Niko Flang
Ryhmät
-
GDKV24KMGame design, part-time studies
Tavoitteet
Ymmärrät tarinan dramaturgisen rakenteen.
Ymmärrät tarinan tunnerakenteen.
Tiedät kuinka kehittää päähenkilöä ja muita tarinan hahmoja.
Tunnet kohtauksen rakenteen ja miten se yhdistetään muihin kohtauksiin.
Tiedät kuinka luoda uskottava vuoropuhelu, joka tukee tarinaa.
Tiedät kuinka yhdistää interaktiivinen peli lineaariseen tarinaan.
Tunnet epälineaarisen tarinankerronnan perusrakenteet.
Tiedät prosessin, menetelmät ja työkalut onnistuneen käsikirjoituksen kirjoittamiseen.
Osaat pitchata tarinasi tiivistelmän avulla.
Sisältö
Kuinka käynnistää käsikirjoitusprosessi?
Kuinka luoda uskottava hahmo?
Kuinka luoda uskottava vuoropuhelu?
Kuinka luoda loistava kohtaus?
Kuinka luoda dramaturgian hyvä rakenne?
Kuinka luoda tarinaan jännitystä tai komediaa?
Mikä on ero lineaarisen ja epälineaarisen tarinankerronnan välillä?
Kuinka tarinoita välitetään peleissä?
Kuinka esitellä tarina kirjallisessa muodossa?
Opiskelumateriaali
Materiaali Learnissä
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.
Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.
Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys, jossa jaat osaamisesi myös muulle luokalle.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehdyt kurssitehtävät
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Degree Programme in Game Design
Opettaja
- Niko Flang
Vastuuopettaja
Suvi Pylvänen
Ryhmät
-
GDKV23SPGame design, full-time studies
Tavoitteet
Ymmärrät tarinan dramaturgisen rakenteen.
Ymmärrät tarinan tunnerakenteen.
Tiedät kuinka kehittää päähenkilöä ja muita tarinan hahmoja.
Tunnet kohtauksen rakenteen ja miten se yhdistetään muihin kohtauksiin.
Tiedät kuinka luoda uskottava vuoropuhelu, joka tukee tarinaa.
Tiedät kuinka yhdistää interaktiivinen peli lineaariseen tarinaan.
Tunnet epälineaarisen tarinankerronnan perusrakenteet.
Tiedät prosessin, menetelmät ja työkalut onnistuneen käsikirjoituksen kirjoittamiseen.
Osaat pitchata tarinasi tiivistelmän avulla.
Sisältö
Kuinka käynnistää käsikirjoitusprosessi?
Kuinka luoda uskottava hahmo?
Kuinka luoda uskottava vuoropuhelu?
Kuinka luoda loistava kohtaus?
Kuinka luoda dramaturgian hyvä rakenne?
Kuinka luoda tarinaan jännitystä tai komediaa?
Mikä on ero lineaarisen ja epälineaarisen tarinankerronnan välillä?
Kuinka tarinoita välitetään peleissä?
Kuinka esitellä tarina kirjallisessa muodossa?
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.
Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.
Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys, jossa jaat osaamisesi myös muulle luokalle.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 15.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 01.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Degree Programme in Game Design
Opettaja
- Suvi Pylvänen
- Mikko Rautalahti
Vastuuopettaja
Suvi Pylvänen
Ryhmät
-
GDKV23KMGame design, part-time studies
Tavoitteet
Ymmärrät tarinan dramaturgisen rakenteen.
Ymmärrät tarinan tunnerakenteen.
Tiedät kuinka kehittää päähenkilöä ja muita tarinan hahmoja.
Tunnet kohtauksen rakenteen ja miten se yhdistetään muihin kohtauksiin.
Tiedät kuinka luoda uskottava vuoropuhelu, joka tukee tarinaa.
Tiedät kuinka yhdistää interaktiivinen peli lineaariseen tarinaan.
Tunnet epälineaarisen tarinankerronnan perusrakenteet.
Tiedät prosessin, menetelmät ja työkalut onnistuneen käsikirjoituksen kirjoittamiseen.
Osaat pitchata tarinasi tiivistelmän avulla.
Sisältö
Kuinka käynnistää käsikirjoitusprosessi?
Kuinka luoda uskottava hahmo?
Kuinka luoda uskottava vuoropuhelu?
Kuinka luoda loistava kohtaus?
Kuinka luoda dramaturgian hyvä rakenne?
Kuinka luoda tarinaan jännitystä tai komediaa?
Mikä on ero lineaarisen ja epälineaarisen tarinankerronnan välillä?
Kuinka tarinoita välitetään peleissä?
Kuinka esitellä tarina kirjallisessa muodossa?
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.
Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.
Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys, jossa jaat osaamisesi myös muulle luokalle.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
22.08.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Degree Programme in Game Design
Opettaja
- Mikko Rautalahti
Vastuuopettaja
Suvi Pylvänen
Ryhmät
-
GDKV22SPGame design, full-time studies
Tavoitteet
Ymmärrät tarinan dramaturgisen rakenteen.
Ymmärrät tarinan tunnerakenteen.
Tiedät kuinka kehittää päähenkilöä ja muita tarinan hahmoja.
Tunnet kohtauksen rakenteen ja miten se yhdistetään muihin kohtauksiin.
Tiedät kuinka luoda uskottava vuoropuhelu, joka tukee tarinaa.
Tiedät kuinka yhdistää interaktiivinen peli lineaariseen tarinaan.
Tunnet epälineaarisen tarinankerronnan perusrakenteet.
Tiedät prosessin, menetelmät ja työkalut onnistuneen käsikirjoituksen kirjoittamiseen.
Osaat pitchata tarinasi tiivistelmän avulla.
Sisältö
Kuinka käynnistää käsikirjoitusprosessi?
Kuinka luoda uskottava hahmo?
Kuinka luoda uskottava vuoropuhelu?
Kuinka luoda loistava kohtaus?
Kuinka luoda dramaturgian hyvä rakenne?
Kuinka luoda tarinaan jännitystä tai komediaa?
Mikä on ero lineaarisen ja epälineaarisen tarinankerronnan välillä?
Kuinka tarinoita välitetään peleissä?
Kuinka esitellä tarina kirjallisessa muodossa?
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.
Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.
Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys, jossa jaat osaamisesi myös muulle luokalle.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 16.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 01.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Degree Programme in Game Design
Opettaja
- Vera Schneider
Ryhmät
-
GDKV22KMGame design, part-time studies
Tavoitteet
Ymmärrät tarinan dramaturgisen rakenteen.
Ymmärrät tarinan tunnerakenteen.
Tiedät kuinka kehittää päähenkilöä ja muita tarinan hahmoja.
Tunnet kohtauksen rakenteen ja miten se yhdistetään muihin kohtauksiin.
Tiedät kuinka luoda uskottava vuoropuhelu, joka tukee tarinaa.
Tiedät kuinka yhdistää interaktiivinen peli lineaariseen tarinaan.
Tunnet epälineaarisen tarinankerronnan perusrakenteet.
Tiedät prosessin, menetelmät ja työkalut onnistuneen käsikirjoituksen kirjoittamiseen.
Osaat pitchata tarinasi tiivistelmän avulla.
Sisältö
Kuinka käynnistää käsikirjoitusprosessi?
Kuinka luoda uskottava hahmo?
Kuinka luoda uskottava vuoropuhelu?
Kuinka luoda loistava kohtaus?
Kuinka luoda dramaturgian hyvä rakenne?
Kuinka luoda tarinaan jännitystä tai komediaa?
Mikä on ero lineaarisen ja epälineaarisen tarinankerronnan välillä?
Kuinka tarinoita välitetään peleissä?
Kuinka esitellä tarina kirjallisessa muodossa?
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.
Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.
Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys, jossa jaat osaamisesi myös muulle luokalle.
Arviointiasteikko
1-5