Siirry suoraan sisältöön

Pelitestaus ja testaussuunnitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: PO00ED11

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

Osaamistavoitteet

Ymmärrät pelitestauksen sekä yleensäkin ohjelmistotestauksen perusperiaatteet ja testauksen eri vaiheet. Lisäksi osaat käyttää pelitestauksessa yleisesti käytettyjä työkaluja ja toimia pelitestausprojekteissa.
Ymmärrät testaussuunnittelun perusperiaatteet ja ymmärrät suunnittelun merkityksen onnistuneen testauksen toteuttamisessa.

Sisältö

Millainen pelaaja olen?
Mitä pelitestaus tarkoittaa?
Miksi on tärkeää testata peliä?
Miten testataan mobiilipeliä?
Mikä on testitapaus?

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 01.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Peliohjelmoinnin koulutus
Opettaja
  • ITY Kotka
  • Marko Oras
Vastuuhenkilö

Marko Oras

Opiskelijaryhmät
  • POKT22SP
    Peliohjelmointi, päivätoteutus

Tavoitteet

Ymmärrät pelitestauksen sekä yleensäkin ohjelmistotestauksen perusperiaatteet ja testauksen eri vaiheet. Lisäksi osaat käyttää pelitestauksessa yleisesti käytettyjä työkaluja ja toimia pelitestausprojekteissa.
Ymmärrät testaussuunnittelun perusperiaatteet ja ymmärrät suunnittelun merkityksen onnistuneen testauksen toteuttamisessa.

Sisältö

Millainen pelaaja olen?
Mitä pelitestaus tarkoittaa?
Miksi on tärkeää testata peliä?
Miten testataan mobiilipeliä?
Mikä on testitapaus?

Opiskelumateriaali

Jussi Kasurinen, Ohjelmistotestauksen käsikirja
Online-materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Opiskelijalla on kolme mahdollista opiskeluväylää kurssiin osallistumiselle:

Työviikkopohjainen väylä: Osallistut lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelu etenee ryhmän aikataulun mukaisesti ja itsenäisesti tehtävien harjoitustehtävien tahdissa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Opiskelet itsenäisesti ja suoritat vaadittavat oppimistehtävät. Ota yhteyttä vastaavaan opettajaan sopiaksesi kurssin toteutuksesta ja vaadittavista osaamisen näytöistä.

Työhön integroitu oppimisväylä: Opiskelet itsenäisesti ja suoritat vaadittavat oppimistehtävät työn ohella. Voit myös osoittaa vaaditun osaamisen työtehtävien ja aiemmin hankitun ammattitaidon osaamisen näytöllä. Ota yhteyttä vastaavaan opettajaan sopiaksesi kurssin toteutuksesta ja vaadittavista osaamisen näytöistä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen työelämä toimeksi anto.

Tentit ja muut määräajat

Uusintasuoritukset sovitaan vastaavan opettajan kanssa. Tehtävien palautusajat on ennaltamäärätty

Opiskelijan työmäärä

Vaaditun osaamistason saavuttaminen edellyttää arvioilta noin 135 tunnin työskentelyä mistä n. puolet on kontaktiopetusta ja loppuosa itsenäistä opiskelua, harjoituksia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu oppimistehtäviin, harjoituksiin ja tenttiin..

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 30.04.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Peliohjelmoinnin koulutus
Opettaja
  • Marko Oras
Vastuuhenkilö

Marko Oras

Opiskelijaryhmät
  • POKT21SP
    Peliohjelmointi, päivätoteutus

Tavoitteet

Ymmärrät pelitestauksen sekä yleensäkin ohjelmistotestauksen perusperiaatteet ja testauksen eri vaiheet. Lisäksi osaat käyttää pelitestauksessa yleisesti käytettyjä työkaluja ja toimia pelitestausprojekteissa.
Ymmärrät testaussuunnittelun perusperiaatteet ja ymmärrät suunnittelun merkityksen onnistuneen testauksen toteuttamisessa.

Sisältö

Millainen pelaaja olen?
Mitä pelitestaus tarkoittaa?
Miksi on tärkeää testata peliä?
Miten testataan mobiilipeliä?
Mikä on testitapaus?

Opiskelumateriaali

Jussi Kasurinen, Ohjelmistotestauksen käsikirja
Online-materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Opiskelijalla on kolme mahdollista opiskeluväylää kurssiin osallistumiselle:

Työviikkopohjainen väylä: Osallistut lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelu etenee ryhmän aikataulun mukaisesti ja itsenäisesti tehtävien harjoitustehtävien tahdissa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Opiskelet itsenäisesti ja suoritat vaadittavat oppimistehtävät. Ota yhteyttä vastaavaan opettajaan sopiaksesi kurssin toteutuksesta ja vaadittavista osaamisen näytöistä.

Työhön integroitu oppimisväylä: Opiskelet itsenäisesti ja suoritat vaadittavat oppimistehtävät työn ohella. Voit myös osoittaa vaaditun osaamisen työtehtävien ja aiemmin hankitun ammattitaidon osaamisen näytöllä. Ota yhteyttä vastaavaan opettajaan sopiaksesi kurssin toteutuksesta ja vaadittavista osaamisen näytöistä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen työelämä toimeksi anto.

Tentit ja muut määräajat

Uusintasuoritukset sovitaan vastaavan opettajan kanssa. Tehtävien palautusajat on ennaltamäärätty

Opiskelijan työmäärä

Vaaditun osaamistason saavuttaminen edellyttää arvioilta noin 135 tunnin työskentelyä mistä n. puolet on kontaktiopetusta ja loppuosa itsenäistä opiskelua, harjoituksia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu oppimistehtäviin, harjoituksiin ja tenttiin..

Ilmoittautumisaika

14.12.2020 - 14.01.2021

Ajoitus

08.03.2021 - 30.04.2021

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Peliohjelmoinnin koulutus
Opettaja
  • Marko Oras
Vastuuhenkilö

Marko Oras

Opiskelijaryhmät
  • POKT20SP
    Peliohjelmointi, päivätoteutus

Tavoitteet

Ymmärrät pelitestauksen sekä yleensäkin ohjelmistotestauksen perusperiaatteet ja testauksen eri vaiheet. Lisäksi osaat käyttää pelitestauksessa yleisesti käytettyjä työkaluja ja toimia pelitestausprojekteissa.
Ymmärrät testaussuunnittelun perusperiaatteet ja ymmärrät suunnittelun merkityksen onnistuneen testauksen toteuttamisessa.

Sisältö

Millainen pelaaja olen?
Mitä pelitestaus tarkoittaa?
Miksi on tärkeää testata peliä?
Miten testataan mobiilipeliä?
Mikä on testitapaus?

Opiskelumateriaali

Jussi Kasurinen, Ohjelmistotestauksen käsikirja
Online-materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Opiskelijalla on kolme mahdollista opiskeluväylää kurssiin osallistumiselle:

Työviikkopohjainen väylä: Osallistut lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelu etenee ryhmän aikataulun mukaisesti ja itsenäisesti tehtävien harjoitustehtävien tahdissa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Opiskelet itsenäisesti ja suoritat vaadittavat oppimistehtävät. Ota yhteyttä vastaavaan opettajaan sopiaksesi kurssin toteutuksesta ja vaadittavista osaamisen näytöistä.

Työhön integroitu oppimisväylä: Opiskelet itsenäisesti ja suoritat vaadittavat oppimistehtävät työn ohella. Voit myös osoittaa vaaditun osaamisen työtehtävien ja aiemmin hankitun ammattitaidon osaamisen näytöllä. Ota yhteyttä vastaavaan opettajaan sopiaksesi kurssin toteutuksesta ja vaadittavista osaamisen näytöistä.

Tentit ja muut määräajat

Uusintasuoritukset sovitaan vastaavan opettajan kanssa. Tehtävien palautusajat on ennaltamäärätty

Opiskelijan työmäärä

Vaaditun osaamistason saavuttaminen edellyttää arvioilta noin 135 tunnin työskentelyä mistä n. puolet on kontaktiopetusta ja loppuosa itsenäistä opiskelua, harjoituksia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu oppimistehtäviin, harjoituksiin ja tenttiin..