Siirry suoraan sisältöön

Pelitestaus ja testaussuunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: PO00ED11-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Peliteknologian koulutus
  • Peliohjelmoinnin koulutus

Opettaja

  • Jani Ruotsalainen

Vastuuopettaja

Jani Ruotsalainen

Ryhmät

  • PTKT24KP
    Peliteknologiat, päivätoteutus
  • 15.01.2025 08:15 - 11:30, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3008
  • 22.01.2025 08:15 - 11:30, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3008
  • 29.01.2025 08:15 - 11:45, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3008
  • 05.02.2025 08:15 - 11:30, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3008
  • 12.02.2025 08:15 - 11:30, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3008
  • 19.02.2025 08:15 - 11:30, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3008
  • 05.03.2025 08:15 - 11:30, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3008
  • 12.03.2025 08:15 - 11:30, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3008
  • 19.03.2025 08:15 - 11:30, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3008
  • 26.03.2025 08:15 - 11:30, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3008
  • 02.04.2025 08:15 - 11:30, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3008
  • 09.04.2025 08:15 - 11:30, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3008
  • 16.04.2025 08:15 - 11:30, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3008
  • 23.04.2025 08:15 - 11:30, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3008

Tavoitteet

Ymmärrät pelitestauksen sekä yleensäkin ohjelmistotestauksen perusperiaatteet ja testauksen eri vaiheet. Lisäksi osaat käyttää pelitestauksessa yleisesti käytettyjä työkaluja ja toimia pelitestausprojekteissa.
Ymmärrät testaussuunnittelun perusperiaatteet ja ymmärrät suunnittelun merkityksen onnistuneen testauksen toteuttamisessa.

Sisältö

Millainen pelaaja olen?
Mitä pelitestaus tarkoittaa?
Miksi on tärkeää testata peliä?
Miten testataan mobiilipeliä?
Mikä on testitapaus?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen opiskelumuoto:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava opiskelumuoto:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset. Määräajat ilmoitetaan toteutuksen alussa Learn-alustalla.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.