Siirry suoraan sisältöön

Johdatus ohjelmointiinLaajuus (5 op)

Tunnus: OM00EE03

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tutustut algoritmisen ajattelun periaatteisiin.
Osaat ohjelmoida yksinkertaisen ohjelman jollain ohjelmointikielellä
Tunnistat jollain ohjelmointikielellä kirjoitetuista ohjelmista perustoimintoja ja rakenteita
Ymmärrät, mitä on ohjelmointi, mihin ohjelmointitaitoja tarvitaan ja mitä ohjelmoimalla voidaan toteuttaa.

Sisältö

Mikä on algoritmi? Miten se esitetään?
Miten toteuttaa yksinkertaisia ohjelmoituja ohjelmia?
Missä kaikkialla on ohjelmia?
Mitä on ohjelmointi?
Mitä ohjelmointiin tarvitaan?
Miksi ohjelmointia tarvitaan? Mitä ovat erilaiset ohjelmointikielet?

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

22.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Yhteisten opintojen koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Opettaja
  • Pekka Vilpponen
Vastuuopettaja

Pekka Vilpponen

Ryhmät
  • VV2023-2024
    Valinnaiset opinnot 2023-2024

Tavoitteet

Tutustut algoritmisen ajattelun periaatteisiin.
Osaat ohjelmoida yksinkertaisen ohjelman jollain ohjelmointikielellä
Tunnistat jollain ohjelmointikielellä kirjoitetuista ohjelmista perustoimintoja ja rakenteita
Ymmärrät, mitä on ohjelmointi, mihin ohjelmointitaitoja tarvitaan ja mitä ohjelmoimalla voidaan toteuttaa.

Sisältö

Mikä on algoritmi? Miten se esitetään?
Miten toteuttaa yksinkertaisia ohjelmoituja ohjelmia?
Missä kaikkialla on ohjelmia?
Mitä on ohjelmointi?
Mitä ohjelmointiin tarvitaan?
Miksi ohjelmointia tarvitaan? Mitä ovat erilaiset ohjelmointikielet?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI-hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarjolla:
Tutkinto-opiskeljoille 30 paikkaa
Avoimen AMKin opiskeljoille 30 paikkaa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.

Ilmoittautumisaika

02.01.2023 - 15.01.2023

Ajoitus

18.01.2023 - 19.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Yhteisten opintojen koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Pekka Vilpponen
Vastuuopettaja

Pekka Vilpponen

Ryhmät
  • VV2022-2023
    Valinnaiset opinnot 2022-2023

Tavoitteet

Tutustut algoritmisen ajattelun periaatteisiin.
Osaat ohjelmoida yksinkertaisen ohjelman jollain ohjelmointikielellä
Tunnistat jollain ohjelmointikielellä kirjoitetuista ohjelmista perustoimintoja ja rakenteita
Ymmärrät, mitä on ohjelmointi, mihin ohjelmointitaitoja tarvitaan ja mitä ohjelmoimalla voidaan toteuttaa.

Sisältö

Mikä on algoritmi? Miten se esitetään?
Miten toteuttaa yksinkertaisia ohjelmoituja ohjelmia?
Missä kaikkialla on ohjelmia?
Mitä on ohjelmointi?
Mitä ohjelmointiin tarvitaan?
Miksi ohjelmointia tarvitaan? Mitä ovat erilaiset ohjelmointikielet?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI-hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarjolla:
Tutkinto-opiskeljoille 30 paikkaa
Avoimen AMKin opiskeljoille 30 paikkaa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.

Ilmoittautumisaika

03.01.2022 - 16.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Pekka Vilpponen
Vastuuopettaja

Pekka Vilpponen

Ryhmät
  • VV2021-2022
    Valinnaiset opinnot 2021-2022

Tavoitteet

Tutustut algoritmisen ajattelun periaatteisiin.
Osaat ohjelmoida yksinkertaisen ohjelman jollain ohjelmointikielellä
Tunnistat jollain ohjelmointikielellä kirjoitetuista ohjelmista perustoimintoja ja rakenteita
Ymmärrät, mitä on ohjelmointi, mihin ohjelmointitaitoja tarvitaan ja mitä ohjelmoimalla voidaan toteuttaa.

Sisältö

Mikä on algoritmi? Miten se esitetään?
Miten toteuttaa yksinkertaisia ohjelmoituja ohjelmia?
Missä kaikkialla on ohjelmia?
Mitä on ohjelmointi?
Mitä ohjelmointiin tarvitaan?
Miksi ohjelmointia tarvitaan? Mitä ovat erilaiset ohjelmointikielet?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alussa opintojakson Moodle-sivulla.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät.